DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ARQUITECTURES D'ALTES PRESTACIONS Codi 17665102
Ensenyament
Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents 2013
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Adreça electrònica carles.aliagas@urv.cat
carlos.molina@urv.cat
Professors/es
ALIAGAS CASTELL, CARLES
MOLINA CLEMENTE, CARLOS MARÍA
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Estudi dels Supercomputadors (arquitectura i xarxa), de les Unitats de Processament Gràfic (arquitectura i programació) i dels processador de propòsit no general (encastats, videoconsoles i mòbils). Introducció a les arquitectures emergents en supercomputació (computació quántica).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria informàtica.
 A4 Capacitat per posar en marxa, dirigir i gestionar processos de fabricació d'equips informàtics, garantint la seguretat per a les persones i béns, la qualitat final dels productes i la seva homologació.
 T6 Capacitat per dissenyar i avaluar sistemes operatius i servidors, aplicacions i sistemes basats en computació distribuïda.
 T7 Capacitat per comprendre i poder aplicar coneixements avançats de computació d'altes prestacions i mètodes numèrics o computacionals a problemes d'enginyeria.
 T8 Capacitat de dissenyar i desenvolupar sistemes, aplicacions i serveis informàtics en sistemes encastats i ubics.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B4 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 És capaç d'aplicar el model estàndard de programació de les arquitectures emergents.
Utilitza els models estàndard de programació en computació d'altes prestacions.
 A4 Avalua el rendiment d'un computador d'altes prestacions.
Avalua les prestacions d'una xarxa d'interconnexió d'altes prestacions.
 T6 Coneix i comprèn els sistemes de xarxes d'interconnexió a nivell de multicomputador.
Coneix i comprèn les arquitectures de multicomputadors en supercomputació.
 T7 Avalua el rendiment d'un computador d'altes prestacions.
Avalua les prestacions d'una xarxa d'interconnexió d'altes prestacions.
És capaç d'aplicar el model estàndard de programació de les arquitectures emergents.
Utilitza els models estàndard de programació en computació d'altes prestacions.
 T8 És capaç d'aplicar el model estàndard de programació de les arquitectures emergents.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Fa aportacions significatives o certes innovacions
 B3 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B4 Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Supercomputació
1.1. Nivells de Paral·lelisme
1.2. Multicomputadors i Multiprocessadors
1.3. Rendiment i Energia
1.4. Top 500 i Green 500
2. Computació de Propòsit General en Unitats de Processament Gràfic (GPU) 2.1. Arquitectura GPU
2.2. Programació GPU
3. Xarxes d'Altes Prestacions
3.1. Interconnexions del Processador
3.2. Xarxes d'Interconnexió dels Supercomputadors
3.3. Xarxes en el xip
4. Processadors de Propòsit No General 4.1. Processadors Encastats
4.2. Processadors per Videoconsoles
4.3. Processadors per Mòbils
5. Computació Quàntica 5.1. Fonaments
5.2. Comunicació Quántica
5.3. Algorismes Quàntics
5.4. Aplicacions Actuals

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A4
T6
T7
T8
28 22 50
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A4
T6
T7
T8
4 16 20
Pràctiques a laboratoris
B1
B3
C2
C4
20 28 48
Fòrums de discussió
B1
B3
C2
C4
1 24 25
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
T6
T7
T8
C4
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
T6
T7
T8
C4
1 0 1
Proves pràctiques
T6
T7
B4
C4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació dels objectius, continguts i procés d'avaluació.
Sessió Magistral Explicació de conceptes teòrics mitjançant transparències i pissarra. Es formulen preguntes a l'alumnat per tal que desenvolupi les seves pròpies solucions davant la problemàtica plantejada.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs es plantejaran exercicis relacionats amb el context teòric presentat en les sessions magistrals
Pràctiques a laboratoris Aplicació dels coneixements teòrics a situacions concretes, utilitzant ordinadors, simuladors i altres elements pràctics dels laboratoris.
Fòrums de discussió Discussió pública entre els alumnes i els professors de temes concrets que ampllin els conceptes teòrics de les sessions magistrals
Atenció personalitzada Atenció personalitzada amb el professor

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden acudir personalment al despatx del professor en hores de consulta per tal de plantejar-li qualsevol dubte relacionat amb l'explicació teòrica o pràctica, relització de problemes o pràctiques i evolució i dificultats en el seu procés d'aprenentatge.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
B1
B3
C2
C4
Exposició/discussió oral i pública per part dels alumnes de temes concrets que ampllin els conceptes teòrics de les sessions magistrals 20
Proves de desenvolupament
A1
A4
T6
T7
T8
C4
Prova consistent en la resolució de problemes on l'alumne haurà d'aplicar els coneixements teòrics de l'assignatura 25
Proves objectives de preguntes curtes
A1
A4
T6
T7
T8
C4
Prova consistent en preguntes curtes on l'alumne haurà de plasmar el coneixements teòrics de l'assignatura 25
Proves pràctiques
T6
T7
B4
C4
Resolució, en grup, de pràctiques de laboratori: anàlisi preliminar, disseny, implementació i documentació. En alguna de les pràctiques: defensa oral individual (entrevista). 30
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació en 1a convocatòria serà de forma continuada.

En 2a convocatòria l'avaluació consistirà en un examen de teoria/problemes, en una prova pràctica i en un treball on es podran tenir en compte els resultats previs obtinguts per determinar la qualificació final de l'assignatura. Només caldrà examinar-se de la part (teoria o pràctica o treball) que estigui suspesa en 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Professors AAP, Transparències AAP , 2013, DEIM-ETSE-URV
Parhami Behrooz , Computer Architecture: from Microprocessors to Supercomputers , 2005, Oxford University
Jason Sanders, CUDA by example : an introduction to general-purpose GPU programming , 2011, Addison-Wesley

Complementària Davide Bertozzi, Designing network on-chip architectures in the nanoscale era , 2011, Chapman & Hall/CRC,
Joachim Stolze, Quantum computing : a short course from theory to experiment , 2004, Wiley-VCH
Sundararajan Sriram, Embedded multiprocessors : scheduling and synchronization, 2009, Boca Raton : Taylor & Francis

Recomanacions


 
Altres comentaris
Cap recomanació
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent