DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) SISTEMES D'AJUDA A LA PRESA DE DECISIONS MULTI-CRITERI Codi 17665210
Ensenyament
Enginyeria Informàtica: Seguretat Informàtica i Sistemes Intel·ligents 2013
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
VALLS MATEU, AÏDA
Adreça electrònica aida.valls@urv.cat
Professors/es
VALLS MATEU, AÏDA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Capacitat per projectar, calcular i dissenyar productes, processos i instal·lacions en tots els àmbits de l'enginyeria informàtica.
 A3 Capacitat per a la modelització matemàtica, càlcul i simulació en centres tecnològics i d'enginyeria d'empresa, particularment en tasques d'investigació, desenvolupament i innovació en tots els àmbits relacionats amb l'enginyeria informàtica.
 D1 Capacitat per integrar tecnologies, aplicacions, serveis i sistemes propis de l'enginyeria informàtica, amb caràcter generalista, i en contextos més amplis i multidisciplinaris.
 T5 Capacitat per analitzar les necessitats d'informació que es plantegen en un entorn i dur a terme el procés de construcció d'un sistema d'informació en totes les seves etapes.
 T9 Capacitat per aplicar mètodes matemàtics, estadístics i d'intel•ligència artificial per modelitzar, dissenyar i desenvolupar aplicacions, serveis, sistemes intel•ligents i sistemes basats en el coneixement.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B3 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Integra els coneixements teòrics amb les realitats a les quals es poden aplicar.
 A3 Aplica les tècniques apreses en contextos concrets.
 D1 Analitza els problemes i les causes des d'un enfocament global i a mitjà i llarg termini.
 T5 Identifica els components d'un problema de presa de decisions i sap decidir el tipus de model de presa de decisions més adequat.
 T9 Dissenya tecnologies que garanteixen la privacitat per a escenaris d'aplicacions informàtiques i telemàtiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B3 Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1 Objectius de la presa de decisions
1.2 Com enfocar un problema de presa de decisions multicriteri
2. Tipus de dades en els criteris 2.1 Dades numèriques
2.2 Dades categòriques
2.3 Dades amb incertesa
3. Mètodes basats en la Teoria de la Utilitat 3.1 Introducció
3.2 Etapes del procés: agregació i ordenacio.
3.3 Operadors d'agregació. Propietats.
4. Mètodes basats en Relacions de Preferència 4.1 Introducció
4.2 Relacions d'outranking
4.3 ELECTRE
5. Relacions entre el model MCDA i les tècniques d'Intel·ligència Artificial 5,1 IA en MCDA
5.2 MCDA en IA

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B2
20 20 40
Presentacions / exposicions
A1
T5
C2
C3
6 29.5 35.5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
T9
C2
10 10 20
Pràctiques a través de TIC
D1
B3
C5
3 6 9
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A3
B2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels professors, dels objectius de l'assignatura, metodologia docent i forma d'avaluació.
Sessió Magistral El professor explicarà els continguts bàsics de l'assignatura amb exemples. Posant a disposició de l'alumne tot el material que necessiti per a l'estudi de la matèria.
Presentacions / exposicions L'estudiant haurà de preparar un recull de materials de recerca (articles científics) i presentar-los en un informe en grup. Es farà una presentació oral del treball.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es farà una pràctica individual usant software lliure específic de sistemes de presa de decisions amb un cas d'estudi concret, o bé s'implementarà un petit software propi. Es lliurarà un informe final que s'avaluarà.
Pràctiques a través de TIC Es faran exercicis sobre els mètodes estudiants amb software lliure especialitzat en aqust tipus de sistemes. Caldrà lliurar un breu informe d'alguns d'aquests exercicis.
Atenció personalitzada El professor atendrà consultes personalitzades al seu despatx en l'horari establert. També es respondran dubtes durant l'horari de consultes habitual o bé a través del email.

D'altra banda, s'obrirà un forum de l'assignatura en el Moodle per a facilitat l'intercanvi de missatges entre tots els participants.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà consultes personalitzades al seu despatx en l'horari establert. També es respondran dubtes durant l'horari de consultes habitual o bé a través del email. D'altra banda, s'obrirà un forum de l'assignatura en el Moodle per a facilitat l'intercanvi de missatges entre tots els participants.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
T5
C2
C3
Es valorarà el contingut del recull de material sobre un tema plantejat pel professor i també l'explicació que l'estudiant faci a classe. 30%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
T9
C2
Resolució de petits exercicis per consolidar els coneixements teòrics.
Alguns exercicis es recolliran i avaluaran.
També s'avaluarà la participació a classe.
10%
Pràctiques a través de TIC
D1
B3
C5
Es resoldrà un cas pràctic usant software lliure existent, o bé es desenvoluparà un programa propi. 20%
Proves objectives de preguntes curtes
A3
B2
Es realitzarà una prova escrita individual. Cal treure una nota mínima de 5 a l'examen per aprovar l'assignatura. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Figueira, J., Greco, S., Ehrgott, M (eds), Multiple Criteria Decision Analysis, Springer, 2005
Doumpos, M., Grigoroudis, E., Multicriteria Decision Aid and Artificial Intelligence, Wiley, 2013

Complementària http://www.cs.put.poznan.pl/ewgmcda/, Euro working group on MCDA, ,
http://www.mcdmsociety.org/, Int Society on MCDM, ,
Matthias Ehrgott, José Rui Figueira and Salvatore Greco, Trends in Multiple Criteria Decision Analysis, Springer, 2010
Torra, V., Narukawa, Y., Modelling Decisions: Information fusion and Aggregation operators, Springer, 2005

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent