En aquesta matèria s’estudien els principis ètics de la professió d’infermeria, explicant els elements per identificar el cuidar a la persona com essència de la professió. S’expliquen els conceptes del metaparadigma d’ infermeria des de la perceptiva del caring. També s’estudia l’evolució històrica de l'atenció a la salut i el procés evolutiu de l’activitat de cuidar al llarg del cicle vital
Competències
Tipus A
Codi
Competències Específiques
Tipus B
Codi
Competències Transversals
Tipus C
Codi
Competències Nuclears
Resultats d'aprenentage
Tipus A
Codi
Resultats d'aprenentatge
Tipus B
Codi
Resultats d'aprenentatge
Tipus C
Codi
Resultats d'aprenentatge
Continguts
Tema
Subtema
Caring i bases conceptuals de la infermeria
Filosofia del caring
-Marc conceptual:
-Persona- entorn
Necessitat: necessitats humanes
Concepte de Salut des de la perpectiva del caring
Principis ètics de la professió. Factors de cuidatges.
Principis ètics de la professió infermera
Valors i creençes
Els factors de cuidatges
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments
Acceptació de forçes existencials, fenomenològiques i espirituals
Rol professional.Infermeria i cuidatge
Introducció al dret sanitari i a la bioètica
Significat de cuidatge
Cuidar, essència de la professió
Historia del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la historia de la infermeria a estudi:
-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge ,tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolitico económica en l'etapa a estudi
-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat
Presentació assignatura
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació
Valoració inicial del concepte de cuidar.
Sessió Magistral
Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer, les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on a més de la lliçó magistral hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent
Seminaris
Dirigits als alumnes on es fa una exposició breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballarà amb diferents tipus de materials (videos ,diaris situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades
Presentacions / exposicions
Presentació oral del treball en el aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un video, teatre, dibuix...
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria
Atenció personalitzada
Les professores/ors atendran les teves necessitats i els teus dubtes per poder-te assessorar al llarg del desenvolupament de l'assignatura
Atenció personalitzada
Descripció
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'història del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje.
Síntesi bibliogràfica envers la filosofía del caring
Participació en l'anàlisi dels principis ètics, valors i creençes
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema)
Anàlisi situació factors de cuidatge
Anàlisi situació rol professional
Fonamentació científica
Interrelació amb el grup de treball
10%
Proves mixtes
A1
Dos exercicis teòrics dels contiguts al llarg de l'assignatura
50%
Altres
Altres comentaris i segona convocatòria
Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. A la segona convocatòria d'avaluació es lliuraran les parts no superades a la primera convocatòria i es farà l'avaluació de les mateixes amb excepció de les activitats que tenen una carrega de presencialitat.
El professor/a, per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives, limita l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau).
Fonts d'informació
Bàsica
Consell de Col.legis d'Infermeres i infermers de Catalunya, Codi d'Ética de les infermeres i infermers de Catalunya, , 2014
Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat;1994
CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid; 1989.
CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988.
Collière, M.F. 1982. Promover la vida.Inter
Editions, Paris
Collière, M.F., Hacia el reconocimiento
enfermero., Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept., 1991 Barcelona.
Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995
Chalifour, J., Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista., SG. Editores., 1994
Barcelona.
Garcia,C. et al. 2001. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero, Edit Harcourt,Barcelona
Gallar, M., Promoción de la salud y apoyo
psicológico., Paraninfo., 2006 Madrid.
Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993.
Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999
Kéruac et. Tal 1996. El pensamiento enfermero.
Ed. Masson, Barcelona
Marriner, A., Modelos y Teorías de Enfermería.,
Rol., 2000 Barcelona.
Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000.
Siles, J.1999 História de la Enfermería .edit
Agua Clara, Alicante
Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996
Valls, R 2008. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Universitat de Barcelona, Barcelona
Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002
Watson, J., Le caring., Seli Arslan., 1998
Paris.
Complementària
Recomanacions
Altres comentaris
No es podran utilitzar dispositius mòbils i o electrònics als exercicis d'avaluació i a les activitats avaluables
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent