Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A17 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
| | A4 |
Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
| | A17 |
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica 1: Història del cuidatge en el procés evolutio de l'ésser humà |
S'estudia l'evolució històrica de l'atenció de la salut, el procés evolutiu de l'activitat de cuidatge, els seus orígens, etapes i professionalització. S'analitza l'evolució del concepte salut-malaltia-guariment, en les diferents èpoques i etapes de la vida. Així com, l'evolució de la concepció social dels conceptes d'infància, etapa adulta, maternitat, envelliment i salut mental. S'estudia la contextualització històrica de l'origen de la ciència i s'analitzen els corrents de pensament i escoles, des de Nightingale a Watson. |
Unitat temàtica 2: Ètica del cuidatge |
Principis ètics en la professió infermera. Descriu els elements per a identificar la Infermeria com a disciplina i els Cuidatges com essència de la professió. Es realitzarà un apropament als paradigmes filosòfics de la ciència així com les raons que fan necessari un marc teòric de cuidatges en la pràctica professional. |
Unitat temàtica 3: Bases conceptuals de la infermeria |
Es realitzarà un apropament als paradigmes filosòfics de la ciència així com les raons que fan necessari un marc teòric de cuidatges en la pràctica professional. |
Unitat temàtica 4: La persona i les necessitats humanes bàsiques des de la perspectiva del Caring |
Concepte de Necessitats Humanes Bàsiques. S'analitzaran les diferències entre desig, motivació i instint. Anàlisis del concepte d'afecció, i identificació, suport emocional i socialització per a un normal desenvolupament dels primers anys de la vida. Caraterístiques de les necessitats des de una perspectiva holística, dinàmica i la teoria de sistemes |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
36 |
34 |
70 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
10 |
25 |
35 |
Seminaris |
|
14 |
25 |
39 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura |
Sessió Magistral |
Presentació en classe dels conceptes nuclears a partir de materials didàctics, guies d'aprenentatge i en plataforma moodel |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Compren part del contingut de l'assignatura. Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segons l'objectiu del tema i amb dades addicionals de demanda de l'alumnat |
Seminaris |
Seminari Caring-Cine:consisteix en dos sessions, en el transcurs de les que es projectaran pel·lícules comercials relacionades amb els temes d'estudi. Incloent l'assistència a la projecció i un assaig curt referents als temes considerats en la sessió. Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat |
Atenció personalitzada |
És realitzaran tutories a l'alumnat que requereixi una atenció més personalitzada previa petició per correu moodle |
Descripció |
Es realitzaràn atencions personalitzades a l'alumnat sempre que ho requereixin, previa demanda per correu elèctronic moodle, en les hores establertes per a realitzar aquesta activitat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Integra part del contingut de l'assignatura. Es realitzarà l'estudi d'un cas amb diferents escenaris segon els objectius del tema i amb dades addiccionals a demanda de l'alumnat. ABP: la recerca i discussió de les evidències científiques, la capacitat de síntesi i l’assimilació dels principis científics, i l’autoavaluació grupal i individual. Es podrà realitzar també, si el professorat el considera necessàri, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats amb aquesta metodologia i part de l'assignatura
|
ABP
33,3%
|
Seminaris |
|
Consisteix en sessions, en el transcurs de les que es projectaran pel·lícules comercials relacionades amb els temes d'estudi. Incloent l'assistència a la projecció i un assaig curt referents als temes considerats en la sessió.
Seran objecte d'avaluació la descripció, identificació i anàlisi dels conceptes treballats en aquesta activitat
L’observació de l’assistència, participació i aportacions de l’alumnat als seminaris, i les narratives, es tindran en compte per l'avaluació final d'aquesta part de l'assignatura. Es podrà realitzar també, si el professorat el considera necessàri, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats amb aquesta metodologia i part de l'assignatura |
SEMINARIS
33,3% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'alumnat ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumnat és breu.
Prova objectiva: assimilació del coneixement i principis científics de l'assignatura en relació als temes de Bases conceptuals d'infermeria.
|
33,3%
|
Altres |
|
En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los. Es podrà realitzar, si el professorat ho considera necessàri, un examen escrit o oral, de tots els continguts donats en l'asssignatura |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'alumnat aprovarà amb la nota de 5. Per aprovar l'assignatura es tindrà que haver superat les proves o treballs demanats en les diferents parts de l'assignatura. Es a dir la nota de la part d'Ètica, la de Història i la de les Bases Conceptuals, tenen que estar aprovades per poder fer mitjana. Seminaris + ABP tenen un pes del 33,3% de la nota final La nota de la segona convocatòria es basarà en la presentació dels treballs que determine el professorat de forma individualitzada per l'alumnat que ho requereixi. Es podrà realitzar també, si el professorat el considera necessari, un examen escrit o oral, de tots els continguts l'assignatura.
Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Busquets,E.,Mir,J., Infermeria i bioètica 1,2,3,4,5,6,7, 2005-2006, Esplugues de Llobregat:Institut Borja de Bioètica
Siles González, José, Historia de la Enfermeria, Aguaclara, Alacant,1999
Camps, Victoria, La voluntad de vivir, 2005, Barcelona:Ariel
Apel, Karl Otto, Estudios Éticos, 1999, México:Fontamara
Donahue, P, Historia de la Enfermeria, Doyma, 1984
Hernandez Martin, Historia de la Enfermeria en España, Sintesis, 1996
Eseverni, C, Historia de la enfermeria española e hispano americana, 1995, Madrid: Universitats
Marriner, Ann, Modelos y teorias de enfermeria , Elsevier, 2007
Medina Castellano, D, Ética y legislación, DAE, Madrid,2000
Anton Almenara,P, Ética y Legislación de Enfermeria, 2000, Barcelona,etc..Masson
Consejo General de Colegios oficiales de Enfermeria de España, http://www.enfermundi.com, ,
Consejo Internacional de Enfermeras, http://www.icn.ch, ,
Cultura de los Cuidados. Revista de Enfermeria y Humanidades, http://www.index-f.com/cultura/revista.php, ,
Revista Rol de Enfermeria, Revista Rol de enfermeria, ,
Híades. Revista de Historia de Enfermeria, Hiades, ,
Museo de Sanidad e Higiene Publica de España (Madrid), http://www.isciii.es/ISCIII/es/contenidos/fd-el-instituto/fd-organizacion/fd-estructura-directiva/fd-subdireccion-general-servicios-aplicados-formacion-investigacion/fd-centros-unidades/fd-escuela-n, ,
Base de dades de URV, http://teledoc.urv.es/cuidatge/, ,
Base de dades d'infermeria de la Fundación Index, http://www.index-f.com/basedat.php, ,
Portal Enfermeria 21, http://www.enfermeria21.com/textos/index.htm, ,
Base de dades d'infermeria llatinoamericana, http://www.bireme.br/bvs/E/ehome.htm, ,
, http://diariomedico.com, ,
, http://www.bioetica-debat.org, ,
Temperamentum. Revista internacional de Historia y pensamiento enfermero, http://www.index-f.com/temperamentum, ,
|
|
Complementària |
Ehrenreich, Barbara , Brujas, comadrona y enfermeras: historia de las sanadoras; Dolencias y trastornos; política sexual de la enfermedad , 2a ed. 1984 , Barcelona: La Sal
Collière, M., Promover la vida, 1993, Nueva York; Madrid..:Interamericana
Domínguez Alcón, C., Rodriguez JA, de Miguel JM, Sociologia y enfermeria, 1983, Madrid: Pirámide
Frank Cm, Elizondo T., Desarrollo histórico de la enfermeria, 1961, México, DF.: La Pensa Médica Mexicana
Pastor García LM, León Correa FJ. , Manual de ética y legislación en enfermeria: bioética de enfermeria, 1996, Barcelona: Mosby/Doyma Libros
Siles, José , Pasado, presente y futuro de la enfermeria en España, 1996 , Consejo de Enfermeria de la Comunidad Valenciana
Valls Molins, R , Ética para enfermeria , 1996 , Barcelona: Rol
Cortina, A , El Quehacer ético: una guia para la educación moral , 1996 , Madrid
Domínguez Alcón, Carmen , La Infermeria a Catalunya , Rol , Barcelona, 1981
|
|
|
Altres comentaris |
Xaleu estudiant aquesta assignatura!! |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|