Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Explorar la manera en que les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida.
| | A12 |
Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat.
| | A19 |
Aprendre a reconéixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos
Comprendre la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina alopàtica.
| | A22 |
Conèixer les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques.
Experimentar els canvis que pot produïr la reflexoteràpia.
Explorar les emocions que li generen les reaccions del pacient.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst complint els compromisos.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Introducció
|
Bases fisiològiques de l'estrès i cuidatges del sobreestrès i altres factors desencadenants de desequilibri.
|
Unitat I: Respiració i tècniques |
1. Introducció a les tècniques respiratòries.
2. Identificació dels diferents espais respiratoris: r.abdominal, r.costal, r.mitja, r.alta.
3. Aprendre a respirar integrant els diferents espais.
4. Treball específic sobre el diafragma. |
Unitat II: Relaxació i visualització
|
1.Introducció al mètode de relaxació progressiva.
a) Aprendre la relació tensió-relaxació
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir la relaxació progressiva a una persona o grup.
2. Introducció al mètode d'entrenament autogen de la relaxació.
a) Aprendre a reconèixer les diferents sensacions corporals.
b) Autoaplicació.
c) Aprendre a dirigir l'entrenament autogen a una persona o grup.
3.Introducció a la relaxació mental:meditació.
4.Introducció a la visualització curativa.
a) Autoaplicació.
b) Aprendre a dirigir-la a una persona o grup. |
Unitat III: Ioga |
1.Introducció a les tècniques de ioga.
a)Identificació del centre de gravetat, patrons posturals, desequilibris del cos i com corregir-los.
b)Consciència corporal:treball sobre l'eix central, la columna vertebral.
c)Autoobservació i possibles aplicacions en els cuidatges d'infermeria.
|
Unitat IV: Reflexoteràpia podal |
1. Introducció a la reflexoteràpia podal
2. Aprendre el massatge preparatori del peu.
3. Aprendre la tècnica del massatge reflexològic.
4. Aplicació de la tècnica en les afeccions més comunes.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Simulació de pràctiques de les diferents tècniques exposades teòricament. |
Atenció personalitzada |
Els estudiants tindran horari de tutories per a qualsevol dubte o problema amb l'assignatura |
Descripció |
L'atenció personalitzada es basarà en l'orientació a l'alumne en els seus dubtes, així com en la cerca bibliogràfica per realitzar el treball autònom d'estudi dels continguts bàsics de l'assignatura. L'estudiant es pot comunicar mitjançant moodle i correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Aquestes sessions s'avaluaran amb un treball individual de comprensió dels diferents continguts de l'assignatura |
50% |
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avaluara l'actitud i aptitud, l'assistencia i participació. Aquesta avaluacio serà el 10% del total de aquest apartat
Realització d'un treball de grup sobre visualització curativa. Aquest treball serà 20% del total de aquest apartat
Exposició del treball de grup sobre visualització curativa.Aquesta exposició serà 20% del total de aquest apartat |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Lodes, H., Aprende a respirar, 2008, De Bolsillo ,Barcelona
Hewitt, J., EL gran libro de la relajación, 1998, Medici, Barcelona
Marquardt, H., Manual práctico de las zonas reflejas de los pies, 2003, Urano, Barcelona
Martínez, JL., Relajación y yoga, 1993, Paidotribo, Barcelona
AAVV., Técnicas cognitivas para el tratamiento del estrés, 1985, Martínez Roca, Barcelona
Epstein, G. , Visualización curativa, 2002, Robinbook, Barcelona
Amador,I, Guía práctica de relajación, 1989, Edaf, Madrid
Snyder, M. Lindquist, R., Terapias complementarias y alternativas en Enfermería, 2011, Manual Moderno, México
|
|
Complementària |
Jaquemart,P, El yoga terapéutico, 1994, Robinbook, Barcelona
Morera, Victor, Bases posturales, 2010, http://concienciasinfronteras.com
Burns,S, Las bases médicas del estrés, 2010, http://www.teachhealth.com/spanish.html
Stormer,C, Reflexologia podal, 2005, Paidotribo, Barcelona
Cella,G, Respiración,abstracción sensorial.Concentración y meditación., 1993, Tutor,Madrid
Carroll,C.Kimata,L, Yoga para dos, 2002, Integral,Barcelona
Irwin,E, Relajación curativa, 2000, Oniro,Barcelona
|
|
|
Altres comentaris |
Per a la correcta realització de les activitats pràctiques és necessari portar roba còmoda |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|