DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA Codi 18224104
Ensenyament
Grau d'Infermeria (Seu Baix Penedès) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Obligatòria Segon 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Coordinador/a
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
Adreça electrònica lourdes.rubio@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
josemanuel.yepes@urv.cat
sagrario.chacon@urv.cat
inmaculada.demolina@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
Professors/es
RUBIO RICO, MARIA LOURDES
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
YEPES TRIGUEROS, JOSE MANUEL
CHACÓN GARCÉS, MARIA SAGRARIO
DE MOLINA FERNANDEZ, MARIA INMACULADA
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
Web http://moodle.urv.net/moodle
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de l’ Adult és de caràcter teòric-práctic i té com a propòsit preparar els estudiants en l’atenció d’infermeria a l’adult amb problemes de salut en un primer nivell de complexitat. Es té en compte que la vida adulta cobreix una amplia gamma d’edats -des de la joventut fins a la vellesa- i que els problemes de salut prevalents, les causes, efectes, maneres d’afrontar-los i necessitats d’atenció, són diferents en relació a l’edat i a la gravetat i complexitat de les situacions. En la línea d’allò que els estudiants han treballat en primer curs, el marc filosòfic i conceptual d’aquest programa és L’Escola Filosòfica del Cuidatge Humà amb un enfocament fenomenològic i constructivista de l’aprenentatge. Els temes s’organitzen en relació als problemes de salut més prevalents en la vida adulta, i integren coneixements relacionats amb l’ètica, infermeria psicosocial i salut mental, infermeria comunitària, infermeria medicoquirúrgica, així com els aspectes bàsics lligats a la gestió de cuidatges. S’espera que els objectius, temes i escenaris que es plantegen cobreixen aquesta varietat de perspectives. També s’espera afavorir en l’estudiant el desenvolupament de conceptes, habilitats i actituds en l’atenció a l’adult en un diàleg real entre edat, problemes de salut, situacions i escenaris, tot projectant l’atenció a la família i a la comunitat. Programada a 2on. curs i en el 2on. quadrimestre, l’activitat curricular teòrica i pràctica s’organitza al llarg de 15 setmanes, del 21 de gener al 11 de maig, amb un total de 12 crèdits ECTS (120 presencials i 300 no presencials), que en nombre d’hores estan distribuïts en: teoria 54h., seminaris 30 h., taller/laboratori 18h., i ABP 18h.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia.
 A8 Conèixer els processos fisiopatològics, els problemes de salut mental i les necessitats nutricionals d'aquests processos; reconèixer i interpretar factors de risc i signes normals o canviants de salut-mala salut, sofriment i incapacitat de la persona en les diferents etapes del cicle vital.
 A9 Respondre a les necessitats del pacient, famílies i comunitat, planificant, executant i avaluant les cures d'infermeria.
 A11 Utilitzar el judici clínic en el procés de cuidar i desenvolupar plans de cures per a arribar a els estàndards de qualitat i la pràctica basada en l'evidència.
 A12 Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família.
 A13 Habilitat per a realitzar procediments i tècniques coneixent l'ús i la indicació de productes sanitaris vinculats a les cures d'infermeria, tenint en compte la seguretat de la persona i del professional.
 A14 Conèixer els diferents grups de fàrmacs, els principis de la seva autorització, ús, indicació i els mecanismes d'acció, avaluant els beneficis, els riscos i efectes derivats de la seva administració o consum. Demostrant habilitat per a administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies. Així com identificar els nutrients que es troben en els aliments; seleccionant les recomanacions dietètiques adequades i identificant els problemes nutricionals i seleccionant/aplicant les cures d'infermeria.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conèixer els programes de promoció i prevenció associats als problemes de salut de l'adult mig
 A8 Identificar i relacionar els factors associats als problemes de la salut de l'adult en edat mitja tals com el sedentarisme, l'obesitat, el consum d'alcohol, el tabac o l'estrès.
Explicar les alteracions de salut de l'adult i les implicacions físiques, psicològiques, en el personal i familiar derivades del diagnòstic i tractament contextualitzant-los en els diferents àmbits assistencials.
Compendre el significat del símptoma/clínica en la seva dimensió global
 A9 Explorar la manera en que es veuen afectades les necessitats de l'adult i la seva família en relació als problemes de salut estudiats
Identificar maneres d'ajudar
Explicar maneres d'intervenció tenint com a referència normes i guies de pràctica clínica
Comprendre que significa conèixer al pacient com a persona
 A11 Desenvolupar una actitud crítica i reflexiva en els exercicis proposats a estudi
Contrastar l'evidència de les fonts d'informació i la seva utilització en les situacions d'estudi
 A12 Reflexionar des de l'ètica de la cura sobre el respecte, l'autonomia i estils de vida.
 A13 Aplicar procediments en relació a tàcniques terapèutiques, protocols de cures, proves de diagnòstic i fàrmacs: venoclisis; ECG; sondatge, administració i càlcul de dosis...
 A14 Conéixer els fàrmacs utilitzats en les situacions a estudi
Conéixer i relacionar la terapia nutricional amb les situacions clíniques a estudi.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Presentar resultats d'allò que s'espera en la manera adequada d'acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció. L' adult amb problemes de salut i infermeria La fenomenologia de conèixer a l'adult malalt. Hàbits, estils de vida i problemes de salut en l’adult a l’edat mitja. Coneixement epidemiològic en quant a la prevalença de problemes de salut en l’adult a l’edat mitja i els factors relacionats aliments, sedentarisme, estrès i tòxics com el tabac, alcohol i altres substàncies addictives.
Aproximació als programes de prevenció i intervenció en aquests problemes de salut, identificant la seva relació amb la assistència primària i hospitalària i les guies de pràctica clínica infermera amb la que es treballa al nostre entorn.
Drets de l'adult malalt, principi d'autonomia.
Unitat temàtica III: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes d’oxigenació Significat de la malaltia cardíaca i/o respiratòria en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics bàsics sobre les lesions més freqüents que alteren la ventilació, transport i perfusió (Processos infecciosos; Càncer; Asma; Anèmies; Infermetat coronària; HTA; Arítmies...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Valoracions sistemàtiques de l’estat d’oxigenació a nivell respiratori i cardiovascular.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: fisioteràpia, teràpia inhalatòria, aspiració de secrecions...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica II: L’experiència persona/situació/malaltia i el seu afrontament Es treballaran continguts teòrics i pràctics relacionats amb problemes de salut i el seu afrontament. Es considera la situació i intervenció davant de l'ansietat, l'estrès i el consum de substàncies psicoactives, especialment l'alcohol. S’analitzaran els propis sentiments i actituds en front l'adult malalt.
Unitat temàtica IV: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut digestius metabòlics i endocrins Significat de la malaltia digestiva, metabòlica i endocrina en la vida de l'adult. Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten a la resposta digestiva metabòlica i endocrina (els trastorn inflamatoris i obstructius, la insuficiència hepàtica, la diabetis i les seves complicacions, trastorns tiroïdals...).
Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons els tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones.
Exploració de necessitats afectades i el impacte en la imatge corporal o en l’estil de vida que suposen alguns tractaments com les ostomies.
Maneig dels símptomes i intervencions terapèutiques: Control vòmits, SNG, ostomies, nutrició enteral, diabetis...
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica V: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut en la eliminació urinària Coneixements teòrics i pràctics sobre les malalties i lesions que afecten al ronyó i vies urinàries: Insuficiència renal, trastorns obstructius, infeccions. Factors associats, tractaments enfocats a la lesió i el nivell d’intervenció infermer segons el tipus de lesió i escenaris en que es troben les persones. Control dietètic, diàlisis, urostomies, informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VI: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut reproductiva Es treballaran conceptes teòrics i pràctics de les alteracions de salut més prevalent en la salut reproductiva en l’home i la dona i el càncer de mama. Coneixement dels mètodes i tècniques de diagnòstic tant ambulatòries com hospitalàries. Estudi de necessitats considerant factors culturals i valors individuals de la reproducció.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VII: L’experiència persona/situació/malaltia i problemes de salut crònics que afecten a l’activitat -moviment Aquest tema ha de servir a l'alumne per a reflexionar sobre la cronicitad i les malalties associades en l'adult mig. Dades epidemiològics dels problemes de salut que prevalen amb aquest caràcter, malalties degeneratives del SNC, fibromiàlgia o fatiga crònica. Impacte en la vida de l'adult associada als rols propis d'aquesta etapa de la vida i l'activitat.
Informació i educació per la salut i reflexió des de l’ètica de la cura sobre el respecte, la autonomia i estils de vida.
Unitat temàtica VIII: En aquesta unitat es treballa la història natural del càncer. Prevenció i detecció precoç. Com afecta a la vida de les persones i el seu món, el diagnòstic de càncer, el càncer per ell mateix, els tractaments i els efectes que se'n deriven.
El control de signes i símptomes, especialment el maneig del dolor, les nàusees, vòmits... i els relacionats amb la malaltia específica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
18 40 58
Seminaris
A3
A8
A9
A12
22 25 47
Pràctiques a laboratoris
A13
A14
12 8 20
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A8
A9
A11
A14
14 19 33
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8
A9
A11
A12
B4
1 21 22
Sessió Magistral
A3
A8
A9
A11
A12
54 60 114
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A3
A8
A9
A11
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estudi de situacions clíniques amb diferents escenaris que exigeix un treball de col•laboració.
Seminaris Treball amb diferents tipus de material (vídeos, lectures...)per propiciar la discussió i l'anàlisi per part dels estudiants
Pràctiques a laboratoris Demostracions pràctiques i assaig d'habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, venoclisi, SNG, nutrició enteral i procediments urològics
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament de situacions en tallers pràctics on l'estudiant ha de resoldre una sèrie d'exercicis, el contingut dels quals ha estat treballat prèviament a les classes teòriques.
L'objectiu és integrar coneixements i aprendre a resoldre problemes.
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge Realització d'un portafoli electrònic on l'alumne recopila i organitza evidències que promouen la reflexió de l'estudiant sobre la seva evolució.
Sessió Magistral Exposició del contingut de l'assignatura de manera interactiva i participativa
Atenció personalitzada Tutories de seguiment de l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatge

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A8
A9
A11
A12
A14
B4
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals.
Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup: 10 %
Assaig modificat: 20 %.
Aquesta categoria s'aprova amb un 5. Per poder fer mitjana entre les diferents proves de la categoria cal un mínim de 4,5 en cadascuna de les proves.
30 %
Pràctiques a laboratoris
A13
A14
Examen de demostració d'habilitats i coneixements sobre continguts pràctics treballats a l'aula de laboratori amb diferents escenaris (50%). S'utilitzaran llistes de comprovació amb paraules claus que expressen l'habilitat mostrada.
Examen de resposta múltiple sobre qüestions pràctiques de totes les tècniques i procediments treballats a classe (50 %)
Per aprovar la categoria cal treure una nota mínima de 5 en l'examen sobre qüestions pràctiques.
15%
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A8
A9
A11
A12
B4
S'avaluarà amb exercicis pràctics (activitats reflexives + una presentació oral en grup) treballats fora d'aula relacionats amb els continguts de les classes magistrals, seminaris i tallers de situacions i estudi de casos.
Els criteris d'avaluació de cadascun d'aquests exercicis es poden consultar a la mateixa activitat al Moodle. Per aprovar la categoria es requeriex una mitjana de 5.
15 %
Proves objectives de tipus test
A3
A8
A9
A11
S'avaluen els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris i estudi de situacions i suposits pràctics treballats a classe, mitjançant 3 proves de resposta múltiple (4 opcions de resposta + obligatorietat de respondre totes les preguntes + sense descompte per respostes errònies). Per aprovar cal treure una nota igual o superior a 6. Els exàmens aprovats permetran alliberar matèria. Per fer la mitjana i poder superar aquesta categoria cal aprovar cadascuna de les proves 40 %
Altres  

Per aprovar l'assignatura cal aprovar les categories: Portafolis, ABP i Proves mixtes, i treure una nota mínima de 5 en la prova test sobre qüestions pràctiques de la categoria Pràctiques a laboratoris

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assignatura s'aprova amb un 5. Per aprovar l'assignatura cal aprovar les categories portafolis, ABP i proves mixtes segons els criteris que han estat descrits. A més, és requisit treure una nota mínima de 5 a la prova test sobre qüestions pràctiques de la categoria Pràctiques a laboratoris.

En segona convocatòria, es recuperarà la part que quedi pendent de l'assignatura. Les exigències per aprovar les categories i l'assignatura en segona convocatòria són les mateixes que en primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica VVAA, Cuidados enfermeros en atención primaria. Programa de salud del adulto y el anciano, última edició disponible, Sevilla, Ed. MAD
Williams L V , Enfermería Medico-Quirúrgica, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Lewis S M. , Enfermería medicoquirúrgica ( 2 vol.). Valoración y cuidados de problemas clínicos, última edició disponible, Elsevier
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Esteve, J, Mitjans, J, Enfermería técnicas clínicas II, última edició disponible, Madrid: Mc Graw-Hill/Interamericana
Smith S F, Duell D J, Martin B C, Técnicas de enfermería clínica, última edició disponible, Madrid: Pearson
LeMone P. y Burke K., Enfermería médico quirúrgica. Pensamiento crítico en la asistencia del paciente (2 Vol.), última edició disponible, Madrid, Pearson education
González, IC y Herrero A, Procedimientos y técnicas de enfermería, última edició disponible, Madrid DAE
Rubiales MD y Palmar AM, Enfermería del adulto, última edició disponible, Madrid Editorial Universitaria Ramón Areces DL
Mazarrasa Alvear, Lucía , Salud pública y enfermería comunitaria, 2003, McGraw-Hill
Juvinyà Canal, Dolors; Franch Vinyes, Lluís, Infermeria i salut comunitària, 2005, Documenta Universitaria
Campo Osaba, M. Antònia; Darias Curvo, Sara, Enfermería comunitaria, 2009, Difusión de avances de enfermería

Bibliografia específica es pot trobar a la guia didàctica de cada tema

Complementària Benner Patricia & Wrubel Judith , The Primacy of Caring: Stress and Coping in Health and Illness , 1989, Califòrnia: Prentice Hall
Piédrola Gil, G.; Sierra López, Antonio; Rodríguez Artalejo, Fernando, Medicina preventiva y salud pública, 11a, Edició (2008), Elsevier Masson
Casado Vicente, Verónica; Calero Muñoz, Sebastián, Tratado de medicina de familia y comunitaria, 2007, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunit

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA/18224010

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
FUNCIÓ DEL COS HUMÀ/18224002
ÈTICA DEL CUIDATGE I BASES CONCEPTUALS D'INFERMERIA/18224009
PRINCIPIS DE NUTRICIÓ A INFERMERIA/18224108
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103
 
Altres comentaris
Es recomana, com a mínim, un llibre d'estudi. Per al seguiment dels tallers i seminaris, és imprescindible la realització del treball previ descrit a les guies docents de les activitats. Pel que fa a l'ABP, s'ha d'assistir a les sessions amb el coneixement del problema tractat, per la qual cosa és imprescindible el treball previ del material de cerca.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent