Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en l'adult major |
Característiques del procés d'envelliment i de la malaltia en la persona gran en relació amb els factors de risc i les causes més freqüents de morbimortalitat. Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major. Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència |
Unitat temàtica II: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics |
Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés |
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que alteren l'eliminació |
Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació a trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests problemes tant a nivell funcional com de vivència i la seva repercussió en la qualitat de vida de la persona gran |
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació |
Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària |
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials |
Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida |
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives |
Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
48 |
60 |
108 |
Seminaris |
|
16 |
24 |
40 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
12 |
18 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
18 |
31 |
49 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura |
Seminaris |
Activitas grupal on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crítica i el debat per part de l'alumne |
Pràctiques a laboratoris |
Demostració i possada en pràctica d'habilitats relacionades amb el cuidatge de la persona gran que es desenvolupen en escenaris creats a tal efecte |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge |
Atenció personalitzada |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi |
Descripció |
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avaluarà mitjançant una prova objectiva amb preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura |
40% |
Seminaris |
|
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
|
25% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Demostració simulada d'habililtats. Es tindrà en compte l'assistència obligatòria en un 80% de les sessions; l'actitud i participació així com els treballs que es poguin derivar
|
10% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació i avalaució grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació
|
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives. "El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
|
Burke, Mary M. Y Walsh, Mary B. (1998) Enfermería Gerontológica.
Cuidados integrales del adulto mayor. Harcourt Brace, Madrid. García, M. Victoria, Rodriguez, Catalina, Toronjo, M. Ángeles
(2001) Enfermería del anciano. DAE, Madrid-Valencia. Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias
asistenciales. Mc-GrawHill-Interamericana, Madrid. Tabloski, Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica.
Pearson, Madrid. Nuin Orrio, Carme (coord.) 2011. Enfermería en la persona mayor. Centro de estudios ramón Areces, Madrid |
Complementària |
|
Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula relacionada amb els temes tractats. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101 | INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104 | INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|