Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A8 |
Analitzar adequadament dades i resultats experimentals propis dels àmbits de Biotecnologia amb tècniques estadístiques, i saber-los interpretar |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A8 |
Dissenyar un pla de garantia de qualitat en un Departament de bioquímica clínica
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Introducció |
Principis de les Bones Pràctiques de Laboratori (1970)
Sistemes de gestió de la qualitat als laboratoris clínics: Certificació (ISO 9000) –Acreditació (ISO 17025)
|
Organització i gestió |
Personalitat jurídica del laboratori
Compromís del personal del laboratori
Organigrama
Funcions i responsabilitats de les persones
Millora continuada
Registres de qualitat
Auditories internes
|
Requisits tècnics |
Procediments pre-analítics
Equipament de laboratori
Característiques diagnòstiques: sensibilitat, especificitat, capacitat diagnòstica
Avaluació i validació de mètodes de mesura
Requisits metrològics
Valors de referència
Control de qualitat intern
Control de qualitat extern
Procediments post-analítics
Informe de laboratori
Seguretat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
3 |
5 |
Sessió Magistral |
|
7 |
10.5 |
17.5 |
Seminaris |
|
8 |
12 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
13.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Objectius de qualitat al laboratori clínic
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura: implementació de la garantía de la qualitat, avaluació i validació de mètodes, procediments documentats. |
Seminaris |
Presentació i resolució de casos pràctics en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels estudiants d'un tema concret (prèvia presentació escrita). |
Atenció personalitzada |
Temps el professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes. |
Descripció |
manuel.suarez@urv.cat
Despatx 105 |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret (prèvia presentació escrita).
|
30% |
Proves mixtes |
|
El contingut de les classes magistrals s'avaluarà a través de proves objectives tipus test
El sistema d'avaluació contínua comportarà realitzar, durant el curs, dues proves objectives tipus test. |
70% |
Altres |
|
La nota de tall per aprovar l'assignatura serà 4 per a cada una de les metodologies avaluades. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà d'una prova objectiva que tindrà un pes del 70 %. Es mantindrà la nota de les Presentacions/exposicions. La nota mínima en cada avaluació serà 4. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Badia, E, Enfoque ISO 9000: Normalización, Homologación, Certificación, Acreditación, Aseguramiento (ISO ) 9000, Editorial Deusto, 1998
Fuentes Arderiu, X, Guia per al control intern de la qualitat de la mesura de magnituds biològiques utilitzant materials de control, Associació Catalana de Ciències de Laboratori Clínic, Invitro veritas 2006
Burtis CA, Ashwood ER, Tietz Textbook of Clinical Chemistry 2nd ed, W.B. Saunders Company , Philadelphia, 2001
Fuentes X, Castiñeiras M J, Queraltó J M, Bioquímica Clínica y Patologia Molecular, Editorial Reverté, 1998
Gonzalez de Buitrago, JM, Bioquímica Clínica, Editorial McGraw-Hill , 1998
González Sastre F, Bioquímica Clínica, Barcanova, Barcelona 1993
, Sistemas de gestión de la calidad. Requisitos. (ISO 9001:2008) , Ediciones AENOR, 2008
Kaplan LA, Pesce AJ , Clinical Chemistry, Theory, Analysis, and correlation, The C.V. Mosby Company , St Louis 2009
Todd Sanford Davidsohn, Henry’s Clinical Diagnosis and Management, Saunders, Philadelphia, 2001
Compaño R, Ríos A, Garantía de la Calidad en los Laboratorios analíticos, Editorial Síntesis, 2002
Fernandez Espina C, Gestión de la calidad en el Laboratorio Clínico, Editorial médica panamericana, 2005
Departament de treball, Industria, Comerç i Turisme, Manual d’aplicació de la ISO 9001:2000 en els Laboratoris Clínics, Generalitat de Catalunya, 2003
Noblejas M, La gestión por processos en el Laboratorio Clínico según la Norma UNE-EN ISO 9001, Ediciones AENOR, 2006
Salas A, La norma UNE-EN ISO 9001 en laboratorios clínicos. Guía práctica para su implantación, Ediciones AENOR, 2009
|
http://www.acclc.cat/index.php http://www.aefa.es/ http://www.seqc.es/ http://www.clinchem.org/ http://ifcc.org/ |
Complementària |
|
http://www.acclc.cat http://www.aefa.es/ http://www.clinchem.org/ http://ifcc.org/ http://www.labtestsonline.es/
http://www.seqc.es/ |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA ANALÍTICA I INSTRUMENTAL/19204116 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|