Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Controlar el sistema productiu de la matèria primera integrant els coneixements d’edafologia, climatologia i viticultura. |
| A7 |
Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
| | A7 |
Planificar el cultiu de precisió per a obtenir una òptima qualitat del raïm, considerant els factors del mitjà, clima i sòls, i les variacions interanuals. Coneixement de monitoratge en camp i interpretació de sensors.
| | A10 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
BLOC I: EL SÒL VITÍCOLA
1.Ecosistema vitícola
2.El sòl. Estudi dels factors edàfics
Formació dels sòls: edafizació
Perfils edàfics. Pedions. Classificació dels sòls: classificació francesa i americana
Components orgànics del sòl
Components inorgànics del sòl
Propietats físiques dels només
Propietats químiques
L'aigua del sòl
3. Ecologia del sòl i cicles dels elements
Sòl i biodiversitat
Rizosfera
Factors abiòtics del sòl
Funcionis dels organismes en el sòl
4. Qualitat del sòl, processos de degradació i bases per controlar-la
|
|
BLOC II: CLIMATOLOGIA VITICOLA
1. Conceptes de Macroclima, mesoclima, microclima. Climes en els quals es conrea la vinya
2. Paràmetres climàtics
3. Diagrames climàtics, classificacions climàtiques vitícoles, balanç hídric
4. Sistema de classificació climàtica Multicriteria |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
16 |
19 |
35 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
0 |
3 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
5 |
0 |
5 |
Treballs |
|
4 |
14 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes teòriques, la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc. |
Presentacions / exposicions |
Realització i presentació d'un treball en grup: caracterització edafoclimàtica vitícola
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Resolució de casos pràctics a l'aula proposats per la professora, en grups o de manera individual. Casos relacionats amb la teoria explicada |
Treballs |
Realitzar treball autònom/tutorat amb dades climàtiques |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions de treballs en grup "Caracterització edafoclimàtica vitícola".
Igualment es valorarà la participació de l'alumne en les exposicions de la resta de companys |
10% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Resolució de qüestionaris/tasques/exercisis tipus test/discussió de casos en seminaris, plantejats pel professor |
25% |
Treballs |
|
1.Realitzar treballs autònom/tutorat/individual amb dades climàtiques:
a. diagrama ombrotèrmic,
b. balanç hídric
c. fitxa hídrica, Integral tèrmica,
d. càlcul dels índexs climàtics vitícoles e identificació de la classe climàtica, segons Anàlisi Climàtic Multicriteria (Geoviticulture MCC System).
|
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Avaluació de la part teòrica mitjançant exercicis control teòrics, eliminatoris de matèria a partir d’una nota superior a 5.
Els exercicis control teòrics constaran de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d’articles científics.
|
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: Per l'avaluació de 2ª convocatoria, l'alumne s'haurà d'examinar de totes aquelles parts en les que no haurà tret un 5 com a mínim al llarg del curs en avaluació continuada. En el cas dels treballs i presentacions suspeses, l'alumne podrà tornar-los a presentar en 2ª convocatória fent les esmenes indicades pel professor. Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.${1}i |
Bàsica |
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Jones, G.V, Climate and Terroir: Impacts of Climate Variability and Change on Wine., In Macqueen, R.W., and Meinert, L.D. (eds.) In Fine Wine and Terroir - The Geoscience Perspective. S, 2006
Delas, Jacques Bordeaux : Féret,, La Fertilisation de la vigne , , 2000
Hidalgo, L, La calidad del vino desde el viñedo, Ediciones Mundiprensa, Madrid, 2006
|
|
Complementària |
Lampreave, Miriam , Fisologia de l'absorció en l'Ecosistema vitícola sòl-planta-atomesfera i repercussions en la qualitat del raïm , , tesis doctoral, 2002
Nadal, De Herralde, Edo, Aranda, Biel, Lampreave, Savé , Enologia avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat , Publicacions URV, 2010
Baeza, Lissarrague, Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam , Riego en la vid, Fundamentos, aplicación y consecuencias del , Editorial Agrícola Española S.A, 2007
Villalbí i Forcadell, Isabel,, Anàlisi de sòls i foliars : interpretació i fertilització ,, Barcelona : Fundació Caixa de Pensions, 1988
Crespy, André, Chaintré :, Manual práctico de fertilización : calidad de los mostos y vinos, Oenoplurimédia,, 2007
Gladstones, John, Adelaide [Austràlia] , Viticulture and environment : a study of the effects of environment on grapegrowing and wine qualities, with emphasis on present and future areas for growing winegrapes in Australia, Winetitles,, 1992
Macon, L'Erosion des sols de vignoble : manifestations, mécanismes, remèdes ,, Service viticole Chambre d'agriculture de Saone et-Loire, , 1988
, Soil tillage in vineyards , Department of Agricultural Development (Republic of South Africa), 1990
Luis Hidalgo, Los suelos de la vid en España, MAPA, 1986
Cobertera, E, Edafologia aplicada,, Ed. Cátedra, Madrid, 1993
Porta i Casanellas, Jaume, Introducción a la edafología : uso y protección del suelo , Mundiprensa, 2008
Lavelle, P. (Patrick), Soil ecology , Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, cop. , 2001
|
Rescursos electrònics: www.sigpac.es, http://xarxes.meteocat.com/, http://www.ruralcat.net,
http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de
Catalunya, http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero |
Assignatures que en continuen el temari |
VITICULTURA/19214107 | VITICULTURA DE PRECISIÓ/19214108 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA/19214005 | BIOLOGIA I FISIOLOGIA DE LA VINYA/19214105 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|