Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria |
| A1.2 |
Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1.1 |
Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
Distingeix els processos geològics i geomorfològics
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de l'agrometereología
Entén la interacció dels factors edafoclimáticos i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
| | A1.2 |
Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1.1 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. ESTRUCTURA DE LA TERRA. ROQUES.
1.1. Tectònica de plaques
1,2, Falles i plegaments
1.3. Classificació de les roques
2. EL SÒL. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS:
2.1. El sòl.
2.2. Classificació dels sòls
2.3. Constituents i propietats del sòl
2.4. Propietats dels sols
2.5 Ecologia del sòl
3. GEOTECNIA I FONAMENTS:
3.1 Geomorfologia i morfologia del terreny
3.2 Qualitat dels sols: processos de degradació i bases per controlar-los
4. ESTUDI DELS FACTORS CLIMÀTICS. :
4.1. Partícules i materials del sòl
4.2. Tipus de sols des de el punt de vista Geotècnic
4.3. Tipus de sols: argiles i sorres
4.4. Corba granulomètica
4.5.Estat de consistència del sols. Límits de consistència.
4.6.Classificació dels sols en bases a la seva consistència
5. ESTUDI DELS FACTORS CLIMATICS. NECESSITATS HIDRIQUES I EL REG:
5.1. El sol i l'atmosfera.
5.2. El clima agrícola
5.3. Classificacions climàtiques.
5.4. Necessitats hídriques de les plantes. Sistemes de reg
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Treballs |
|
5 |
13 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
10 |
19 |
Pràctiques a través de TIC |
|
8 |
5 |
13 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
6 |
6 |
12 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc. |
Treballs |
Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions de pràctiques al laboratori: sòls. |
Pràctiques a través de TIC |
Pràctiques a l'aula d'Agrometereologia |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs.
Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle
Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx
Mail: miriam.lampreave@urv.cat
Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia
Per consultes millor concertar dia i hora per mail |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Realització i presentació d'un treball en grup que es realitzarà amb recerca bibliogràfica científica, sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura.
Igualment es valorarà la participació de l'alumne en les exposicions de la resta de companys. |
10%
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Anàlisi de sòls al laboratori: Determinacions físiques i químiques e interpretació dels resultats. Avaluació a partir del lliurament d'informe dels resultats i amb preguntes sobre les pràctiques realitzades |
20% |
Pràctiques a través de TIC |
|
Pràctiques a l'aula a través de TIC. Realització treball autònom/tutorat/individual amb dades climàtiques:
a. diagrama ombrotèrmic,
b. balanç hídric
c. fitxa hídrica, Integral tèrmica, |
15% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Diferents controls al llarg del curs sobre la teoria explicada a classe: qüestionaris/preguntes curtes
|
40%
|
Proves objectives de tipus test |
|
Exercisis/tests a realitzar a casa i a l'aula |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: Per l'avaluació de 2ª convocatoria, l'alumne s'haurà d'examinar de totes aquelles parts en les que no haurà tret un 5 com a mínim al llarg del curs en avaluació continuada. En el cas del treball i els informes de pràctiques suspesos, l'alumne podrà tornar-los a presentar en 2ª convocatória fent les esmenes indicades pel professor. Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 1994
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Fernandez García, Felipe,, Manual de climatologia aplicada, Madrid : Sintesis, DL , 1995
Jonathan Adams, Vegetation-climate interaction : how vegetation makes the global environment , Berlin : Springer; Chichester , 2007
Villalbí i Forcadell, Isabel, Anàlisi de sòls i foliars : interpretació i fertilització , Barcelona : Fundació Caixa de Pensions , 1988
Porta i Casanellas, Jaume, Introducción a la edafología : uso y protección del suelo , Mundiprensa, 2008
|
|
Complementària |
Cobertera, Edafologia aplicada, Ed. Cátedra, Madrid, 1993
|
Recursoselectrònics: www.sigpac.es,http://xarxes.meteocat.com/, http://www.ruralcat.net,http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de Catalunya,http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero Bibliografia complementària: CLIMATOLOGIA NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001 CLAVERO P. L., MARTÍN-VIDE J., RASO J. M,Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona, 1996 Martin Vide, J., Clasificación de los climas., Climas y tiempos de España, . Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001 Ramos, M.C, Rainfall distribution patternsand their change over time , Theoretical and Applied Climatology, 69, 163-170pp. , 2001 MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA Fernandez García, Felipe, Manual declimatologia aplicada, DARP, Metereologia agrícola i forestal aCatalunya, , DARP Climate, Jackson, David, Wellington, N.Z. : Daphne Brasell AssociatesLtd, 2001 EDAFOLOGIA NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001 Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España Madrid : Ministerio de Medio Ambiente y MedioRural y Marino, Centro de Publicaciones, DL 2010,
Prácticas de diagnóstico y fertilidad de suelos Valencia : Editorial de la UPV, DL 2004 Duchaufour, Manual de edafologia, , 1987 Fisologia de l'absorció en l'Ecosistema vitícola
sòl-planta-atomesfera i repercussions en la qualitat del raïm Lampreave, Miriam, tesis
doctoral, 2002 Enologia
avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la
planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat ". Nadal, M; , De Herralde, Edo, Aranda,
Biel, Lampreave, Savé,R.Publicacions
URV, 2010 Fundamentos, aplicación y consecuencias del riego en la vid. Baeza,
Lissarrague, Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam. Editorial Agrícola Española S.A, 2007 |
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA II/20214009 | QUÍMICA I/20214008 | FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|