IDENTIFYING DATA 2014_15
Subject (*) LIDERATGE INDUSTRIAL Code 20695110
Study programme
Enginyeria Química (2013)
Cycle 2n
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
3 Obligatòria Primer AN
Modality and teaching language
Department Enginyeria Química
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
WITT ., HANS JÖRG
Web
General description and relevant information En aquesta assignatura aprendreu què és el lideratge i com aquest contribueix a l'èxit sostingut de les organitzacions. No és per casualitat que el lideratge sempre és el primer criteri en qualsevol model d'excel·lència organitzacional. El rendiment actual i futur de qualsevol organització depèn estretament de la qualitat del seu lideratge.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A4.1 Dirigir i organitzar empreses, així com sistemes de producció i serveis, aplicant coneixements i capacitats d'organització industrial, estratègia comercial, planificació i logística, legislació mercantil i laboral, comptabilitat financera i de costos (P1)
Type B Code Competences Transversal
 B2.1 Liderar i definir equips multidisciplinaris capaços de resoldre canvis tècnics i necessitats directives en contextos nacionals i internacionals. (G8)
Type C Code Competences Nuclear
 C2.1 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A4.1 Identifica i diferencia les funcions del lideratge i del management.
Defineix el lideratge transformacional i el compara amb el tipus de lideratge propugnat pels models d'excel • lència organitzacional.
Recorda i explica els principals models de lideratge transformacional basats en comportaments.
Defineix els conceptes de visió, missió i valors.
Identifica i explica els comportaments clau que sustenten la competència de 'Integritat'.
Determina i descriu els elements que constitueixen un sistema de gestió excel·lent.
Identifica i explica els comportaments clau per influenciar positivament als grups d'interès externs.
Identifica i explica els comportaments clau per impulsar la millora contínua i la innovació en l'organització.
Identifica i explica els comportaments clau per aprofitar el màxim potencial de les persones de l'organització.
Type B Code Learning outcomes
 B2.1 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d'intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte.
Concreta els objectius a llarg termini en objectius operatius.
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides.
Desenvolupa estratègies per involucrar a l'equip en la consecució dels objectius.
Col · labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució dels rols dels membres i en la seva orientació a un rendiment elevat.
Fomenta que todos los miembros se comprometan con la gestión y funcionamiento del equipo.
Type C Code Learning outcomes
 C2.1 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Topic Sub-topic
Introducció al lideratge. Què fan els líders.
Diferències entre lideratge i management.
Els líders, neixen o es fan?
Els líders, marquen realment la diferència?
Models de lideratge basats en comportaments. Els models de lideratge basats en comportaments.
Connexió amb el Model EFQM d'Excel·lència empresarial.
Model dels autors Kouzes i Posner.
Model de l'autor Gene Klann.
Emotional Competence Inventory.
Model propi.
Lideratge basat en talents. Invertir en els teus talents.
Maximitzar el teu equip.
Lideratge i integritat. Què entenem per integritat.
Comportaments d'integritat.
El model ACC del comportament.
La por.
La finestra de Johari.
Lideratge i els principis rectors. Conceptes de missió, visió i valors.
Sistema de gestió de l'organització. ­Estructura organitzativa.
­Sistema de gestió de processos. Millora continua.
Sistema de gestió estratègica. Millora dràstica.
Lideratge i influència. Identificació dels grups d'interès externs.
Orientació al client.
Identificació de possibles socis per establir aliances.
Comunicació amb els grups d'interès externs.
Responsabilitat social corporativa.
Lideratge i impuls per l'excel·lència. Millora contínua i innovació.
Lideratge i apoderament. Orientació als resultats.
Concepte d'apoderament.
Direcció per talents.
Com donar reconeixement.
Com donar feedback constructiu.
Com tractar els treballadors problemàtics.
Gestió de conflictes.

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4.1
B2.1
C2.1
12 12 24
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A4.1
B2.1
C2.1
13 22 35
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A4.1
B2.1
C2.1
2 0 2
Proves orals
A4.1
B2.1
C2.1
2 10 12
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura: propòsit, objectius, pla de treball, i mètode d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Resolució de casos pràctic a l'aula.
Atenció personalitzada Guia i resolució de dubtes d'acord amb l'horari d'atenció publicat oportunament.

Atenció personalitzada
Description
Atenció personalitzada a l'estudiant d'acord amb l'horari que es publicarà oportunament.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves mixtes
A4.1
B2.1
C2.1
Examen que consisteix en preguntes tipus test i de resposta curta, i en la resolució d'estudis de cas. 50
Proves orals
A4.1
B2.1
C2.1
Presentació oral d'un concepte, cas real, etc. relacionat amb el propòsit de l'assignatura. 30
Others  

Assistència i participació a classe.

20
 
Other comments and second exam session

Per poder fer mitja, cal treure un mínim de 4,0 (sobre 10) en cada prova.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i d'altres aparells alectrònics que no estiguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica James M. Kouzes, Barry Z. Posner, The Leadership Challenge, 3rd edition, Jossey-Bass

Complementària Tom Rath, Barry Conchie, Strengths-Based Leadership, 2008, Gallup Press
European Foundation for Quality Management, EFQM Excellence Model, 2013, EFQM Publications
D. Goleman, R. Boyatzis, A. McKee, Primal Leadership: Realizing the Power of Emotional Intelligence, 2002, Harvard Business School Press
Josep M. Costa, Gestió de la qualitat en un món de serveis, 1998, Edicions 2000
P.R. Scholtes, The Leader’s Handbook: Making Things Happen, Getting Things Done, 1998, McGraw-Hill

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.