Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1.1 |
Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions. |
| A1.5 |
Formular, desenvolupar i aplicar materials, productes i dispositius que incorporin nanoestructures. |
| A2.2 |
Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés. |
| A2.3 |
Assessorar en assumptes de nanociència, materials i tecnologia química legal, econòmica i financera relacionada amb l'aplicació dels resultats de recerca en els àmbits industrials. |
| A2.4 |
Sensibilitzar-se en temes mediambientals i socials relacionats amb la nanociència, els materials i el camp general de la tecnologia química. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4.1 |
Aprendre de forma contínua. |
| B4.2 |
Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa. |
| B5.1 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació. |
| B5.3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1.1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C1.3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1.1 |
Entén i identifica els mètodes de fabricació i processament, estabilització i funcionalització dels materials.
Formula el coneixement general dels principals materials rellevants en el camp de la Nanotecnologia.
Reconeix els principis físics que donen lloc a les propietats relacionades amb el tamany de les nanoestructures.
| | A1.5 |
Dissenya i elabora productes que contenen nanoestructures com a elements diferencials de la seva composició.
| | A2.2 |
Formula un coneixement general de les tècniques més importants de caracterització de les nanoestructures.
| | A2.3 |
Assessora en assumptes de Nanociència i enginyeria legal, econòmica i financera relacionats amb l'aplicació dels resultats de recerca als àmbits industrials.
| | A2.4 |
Demostra que ha adquirit una visió general dels camps principals d'aplicació dels nanomaterials, emfatitzant aquelles que en l'actualitat tenen un major impacte social: nanobiotecnologia, nanomedicina, nanoelectrònica, Nanoenergia, entre d'altres.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4.1 |
Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
| | B4.2 |
Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
| | B5.1 |
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
| | B5.3 |
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1.1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
| | C1.3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Tema 1. Nanomaterials vs materials macroscòpics. Tècniques 'bottom-up' i 'top-down'. Tipus de nanoestructures: zero-dimensionals: nano-partícules, punts quàntics. Monodimensionals: Nanotubs, nanofils, nanoalambres. Bidimensionals: capes primes, capes autoacoblades, membranes nanoporoses, multicapes. Nanomaterials híbrids. Efectes de la nanoescala en les propietats (electròniques, magnètiques, quàntiques, catalítiques, ...) dels materials. Repercussions a processos d'enginyeria i disseny de productes.
|
|
Tema 2. Nanoquímica. Estructura molecular i energia. Fonaments dels efectes quàntics. Reactivitat. Química supramolecular. Naturalesa de les interaccions supramoleculars. Reconeixement molecular i receptors moleculars. Espintrònica: vàlvules d'espín. Electrònica molecular: semiconductors orgànics, interruptors moleculars i interconnectors.
|
|
Tema 3. Nanofísica: Nanoelectrònica. Dispositius nanoelectrònics semiconductors. Nanomecánica. Propietats mecàniques fonamentals: elàstiques, tèrmiques i cinètiques dels sistemes físics a escala nanomètrica. Nanotribología (fricció, desgast i contacte mecànic a la nanoescala). Sistemes nanoelectromecànics (NEMS). Nanofluídica. Nanodispositius. Nano-òptica: Detecció de llum en nanoestructures: SNOM. Òptica de pous i fils quàntics. Nanoestructures periòdiques.
|
|
Tema 4. Nanobiotecnologia i sistemes biològics nanoestructurats. Nanomanipulació: AFM i pinces òptiques. Micro i nanoarrays. Nanopartícules bio i dendrímers.
|
|
Tema 5. Tècniques de nanofabricació. Mètodes químics. Creixement de capes mitjançant mètodes físics. Tècniques de nanoestructuració top-down. Tècniques de nanoestructuració bottom-up. Tècniques de patronatge.
|
|
Tema 6. Tècniques de caracterització de nanomaterials. Espectroscopías. Microscòpies: electrònica, de proximitat i altres. Anàlisi de superfície. Tècniques complementàries.
|
|
Tema 7. Nanomaterials i energia. Catàlisi i reconeixement molecular: Enzims sintètiques (sinzimas), processos heterogenis. Nanomaterials per a bateries i supercondensadors. Piles de combustible. Cèl • lules solars.
|
|
Tema 8. Nanomaterials i medicina. Enginyeria de teixits: polímers funcionals, nanocomposites polímer / inorgànics, nanomaterials bioactius, esquelets nanoestructurats. Materials intel•ligents autoreparables. Disseny de productes per a una dosificació controlada, targeting terapèutic / implants / enginyeria metabòlica.
|
|
Tema 9. Aplicació de la Nanobiotecnologia al diagnòstic ia la teràpia. Teragnosis. Biosensors. Lab-on-a-xip. Millora del contrast en MRI. Subministrament de fàrmacs mitjançant nanopartícules i dendrímers. Trànsit intracel•lular.
|
|
Tema 10. Impacte social de la Nanotecnologia. Perspectives de futur. Biocompatibilitat i toxicitat. Medi ambient.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
37 |
37 |
74 |
Seminaris |
|
3 |
9 |
12 |
Treballs |
|
7 |
14 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
|
Proves mixtes |
|
6 |
6 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. |
Treballs |
Treballs que realitza l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
Descripció |
Dr. F. Xavier Rius
Professor of Analytical Chemistry
UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI
Department of Analytical Chemistry and Organic Chemistry
c/Marcel•lí Domingo s/n 43007 Tarragona SPAIN
Tel. +34 977 559 562
Fax +34 977 558 446
http://www.quimica.urv.cat/quimio/nanosensors |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treballs individuals o en grup |
40-50% |
Proves mixtes |
|
Es realitzaran proves mixtes per avaluar el nivell de competències assolides per l'alumne. Seran proves de desenvolupament o bé proves més curtes que poden ser de tipus test. |
50-60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la segona convocatòria s'avaluaran les proves objectives tipus test. Les qualificacions obtingudes durant el curs sobre Treballs i presentacions es mantindran Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista |
Bàsica |
Charles P. Poole, Frank J. Owens Hoboken, Introduction to nanotechnology , Wiley , 2003
Geoffrey A. Ozin and André C. Arsenault , Nanochemistry: a chemical approach to nanomaterials , RSC Publishing, 2005
Christof M. Niemeyer and Chad A. Mirkin Weinheim (eds.) , Nanobiotechnology: concepts, applications and perspectives , Wiley-VCH, 2004
Barbara Karn et al. (eds.) , Nanotechnology and the environment: applications and implications , Oxford University Press, 2004
, Encyclopedia of nanoscience and nanotechnology , ,
Huck Wilhelm T. S., Nanoscale Assembly Techniques. , Springer-Verlag New York, LLC, 2005
Edward L. Wolf, Nanophysics and Nanotechnology: An Introduction to Modern Concepts in Nanoscience , Wiley , 2004
Michael Kohler, Wolfgang Fritzsche, Nanotechnology: An Introduction to Nanostructuring Techniques, Wiley-VCH, 2004
Robert A. Freitas Jr., Nanomedicine, Vol. IIA: Biocompatibility , Landes Biosciences, 2003
Robert A. Freitas Jr. , Nanomedicine: Basic Capabilities, Vol. 1, Landes Biosciences , 1999
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|