Codi |
|
A1 |
Conèixer els sistemes de representació i capacitat per idear i expressar gràficament les formes i els espais arquitectònics. |
A4 |
Comprendre les bases de la teoria i la història general de l'arquitectura, de les formes constructives de l'arquitectura tradicional i dels valors del patrimoni arquitectònic. |
A5 |
Comprendre els sistemes constructius tradicionals i industrialitzats, capacitat per a la seva aplicació en els projectes d'execució i per la direcció d'obres. Comprendre les formes constructives històriques i les metodologies constructives per a la intervenció en el patrimoni arquitectònic. |
A8 |
Analitzar els paràmetres ambientals del lloc, comprendre els programes funcionals, conèixer les metodologies projectuals i capacitat pels projectes arquitectònics. |
A9 |
Analitzar la urbanística, comprendre l'ecologia i la sostenibilitat, conèixer les metodologies del planejament urbanístic i capacitat pels projectes territorials i paisatgístics. |
B1 |
Visió espacial |
B2 |
Imaginació creativa |
B3 |
Sensibilitat estètica |
B4 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi |
B5 |
Presa de decisions |
B6 |
Habilitat per l'expressió gràfica |
B7 |
Capacitat de planificació i organització |
B9 |
Cultura històrica i artística |
B10 |
Raonament crític |
B12 |
Treballar en col·laboració amb responsabilitats compartides |
B14 |
Compromís ètic |
B15 |
Sensibilitat vers els temes mediambientals |
B18 |
Capacitat innovadora, esperit emprenedor i adaptació a noves situacions |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Contextualitzar el marc legal i administratiu en el que es situa el paisatge a Catalunya |
A9
|
B4 B15
|
C3
|
Valoració de la relació canviant que la societat estableix en la modificació del seu entorn i com aquesta, segons les èpoques, està marcada per uns valors o d'altres. |
A4 A8 A9
|
B1 B4 B9 B10 B18
|
C3
|
Aprendre una sèrie d’instruments essencials que permeten analitzar i projectar el paisatge a través d'unes pautes de lectura bàsiques, i utilitzar els components essencials del paisatge, tant físics com culturals, en la seva creació. |
A1 A4 A5 A8 A9
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B15 B18
|
|
Tema |
Subtema |
0- Introducció |
a. El concepte de paisatge.
b. Marc legal/administratiu del paisatge a Catalunya
c. Bases per a la realització d’estudis i projectes de paisatge
|
1. El marc físic del paisatge |
1.1. La geologia
1.2. El clima
1.3. La geomorfologia
1.4. La vegetació
1.5. Les aigües
|
2. El marc cultural del paisatge (I) |
2.1. La percepció del paisatge
2.2. L’expressió artística del paisatge
2.3. Els valors del paisatge
|
3. El marc cultural del paisatge (II) |
3.1. El sistema d’espais oberts (els conreus, els espais forestals, els espais fluvials,...)
3.2. El sistema d'infraestructures (de mobilitat, energètiques, de comunicació,...)
3.3. El sistema d’assentaments urbans (les ciutats, els pobles, els periurbans, els polígons d’activitat econòmica,...)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
0 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
10 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
0 |
29 |
29 |
Taller (arquitectura) |
|
30 |
0 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, sortides de camp i treballs a realitzar. Explicació del funcionament de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició a l'aula dels continguts teòrics i pràctics. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions a l'aula de cadascun dels treballs de l'assignatura. (en grups o individual) |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides per visitar els territoris sobre els que es realitzaran els treballs de l'assignatura. |
Treballs |
Realització de dos treballs relacionats entre si, i basats en casos pràctics d'uns territoris que es definiran en iniciar el curs:
1. Estudi bàsic d’anàlisi i diagnosi del paisatge. (en grup)
2. Projecte per a la millora de la qualitat del paisatge. (objectius en grup/actuacions individuals) |
Taller (arquitectura) |
Elaboració a l'aula dels treballs de l'assignatura, amb el suport i supervisió del professor. |
Atenció personalitzada |
Atenció personalitzada: en horaris de classe, o amb cita prèvia (sergi.saladie@urv.cat) |
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups.
L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de taller.
Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia.
També es realitzarà atenció personalitzada, a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Exposició i defensa a l'aula dels treballs de l'assignatura. |
10% |
Treballs |
Presentació, en format paper o electrònic, dels treballs de l'assignatura. |
65% |
Proves objectives de tipus test |
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, ja que el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard (màxim 24 hores) es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%). El lliurament més enllà de les 24h. següents a la data i hora límit establerts en cada cas, implica la no avaluació de la tasca i l'alumne haurà de presentar-la en segona convocatòria. Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test). La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS. Nota: seguint els consells del Vicerectorat de Docència i EEES, durant el desenvolupament de les proves no serà permès de dur rellotge, telèfon ni cap mena de dispositiu de comunicació i transmissió de dades. l no compliment d'aquestes mesures comportarà la immediata retirada del full d'examen i la qualificació de 0 en l'examen. |
Bàsica |
NAVÉS F.; AROSEMENA G. (et al), Arquitectura del paisaje rural: de la Península Ibérica, Islas Baleares y Canarias, Omega, Barcelona, 2005
ROGER, Alain, Breu tractat del paisatge, Edicions La Campana, Col. Obertures, 8, Barcelona, 2000
AAVV. , Catalogo delle buone pratiche per il paesaggio, Alinea Editrice, Regione Toscana, 2007
PINTÓ, Josep (ed.), Eines i instruments per a les polítiques de paisatge, Universitat de Griona, Col. diversitas, 65, Girona, 2010
CRUZ, L.; ESPAÑOL, I., El paisaje. De la percepción a la gestión, Ediciones Liteam, Madrid, 2009
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2006
BUSQUETS FÀBREGAS, J.; CORTINA RAMOS, A. (Coords.), Gestión del paisaje. Manual de protección, gestión y ordenación del paisaje, Ariel, Madrid, 2009
MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y pensamiento, Abada editores, Madrid, 2006
MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y territorio, Abada editores, Madrid, 2008
LLOP, C., Paisatges en transformació : intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
McHARG, Ian L., Proyectar con la naturaleza, Gustavo Gili, Barcelona, 2000
TUAN, Yi-Fu, Topofilia, Editorial Melusina, Barcelona, 2007
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|