DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PROGRAMES I PROCESSOS EDUCATIUS PER A LA TERCERA EDAT Codi 11151210
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Optativa 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura va adreçada a coneixer les possibilitats, motivacions i necessitats d'aprenentatge i d'educació de la Gent gran. Distinguin la gent gran activa que vol fer realitat el concepte de "long life learning", d'aquells que necessiten seguir processos de reaprenentatge o enfortiment d'habilitats disminuides per les limitacions pròpies de la seva situació vital.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Polítiques educatives vers la Tercera edat El dret a l'educació: "long life learning"
Fonaments educatius des de l'Andragogia
Educació per a la tercera edat/Educació permanent/Educació d'adults.
L'atenció integral a la Gent Gran.
Vers una societat humanitzada Del èsser humà a l'Humanisme
Pluridimensionalitat humana
Etapes vitals
Dades estadístiques bàsiques.
Educació a la Tercera edat Socialització terciària
Necessitats i demandes
Educació no professional
Programes intergeneracionals.
Educació i teràpia Condicionants psicològics i biològics
Processos d'aprenentatge en gent gran activa/passiva
L'aprenentatge com a teràpia
Processos de "reaprenentatge".
Experiències i models Gerontologia educativa/l'Educació gerontològica/Gerontagogia
Formació de professionals "ad hoc"
Funció de les Universitats i dels Serveis Socials
Programes consolidats.

Atenció personalitzada
Descripció
Visitar un centre de Gent Gran, identificant les seves activitats educatives adreçades a gent gran passiva. Participar, com a observador, en una sessió de classe a les aules universitaries per a la G.G. de la URV. Elaborar un Programa educatiu (amb tota la proposta d'intervenció)adreçat a un col.lectiu de G.G. en concret. Resoldre les qüestions presentades en les sessions "ad hoc". Fer un seguiment de les proves abans esmentades, d'acord amb les entrevistes concertades amb la professora.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per tal d'assolir l'aprovació de l'assignatura cal realitzar tots i cada un dels treballs que s'encomanin a l'aula.

En l'elaboració del programa per una activitat concreta es tindran en compte els aspectes formals de presentació de la informació com són la consignació de les parts principals i complementaries del contingut del programa i la redacció del mateix. Es farà especial incís en la l'assenyalament de les referències de les fonts bibliogràfiques emprades. Aquest treball s'haurà d'exposar seguint les normes indicades per fer presentacions, aquestes no podràn superar els 10 minuts. El valor d'aquesta prova representa un 30% del total de l'avaluació.

Els treballs que s'encomanin a l'aula representaran un 20% del total de la nota.

L'assistència i la participació a classe, sessions pràctiques esdevé un punt important en l'avaluació final.Pes sobre la nota fina: 10%

Finalment es realitzarà una prova escrita per identificar el llistat de conceptes bàsics i els processos d'intervenció educativa a seguir, també es relacionarà una situació observada amb els conceptes de contiguts del temari. Aquesta prova representa el 40% del total de la nota.


Fonts d'informació
Bàsica Saez, J., Educación de personas mayores, 2002, Aljibe, Archidona (Málaga)
Martin, A.V., Educación y envejecimiento, 1994, PPU, BCN
Bobbio, El tiempo de los derechos, 1991, Ed.Sistema, Madrid
Saez, J., La educación de adultos, 1995, Ed.Nau, Valencia
bernard Y lietard, lA EDUCACIÓN PERMANENTE, 1978, Oikos Tau, BCN
García Garrido, J.M., La sociedad educadora, 2002, Fund. Independiente, Madrid
Castro, A. de, La tercera edat, 1990, Ed.Narcea, Madrid
Imserso, La tercera edat en españa, 1990, M. de Asuntos sociales,Madrid
Husen, Nuevo análisis de la sociedad del aprendizaje, 1988, Paidos, BCN
Trilla, J., Otras educaciones, 1992, Anthropos, BCN
Moraleda, M., Psicologia del desarrollo, 1992, Ed. Boaixareu, UB
Harasim y otros, Redes de aprendizaje, 2000, Gedisa
García y Sánchez, Un modelo de educación en los mayores, 1998, Dykinson, Madrid

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent