DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ORGANITZACIÓ I GESTIÓ D'ENTITATS CULTURALS Codi 11151213
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Adreça electrònica mariaconcepcio.torres@urv.cat
Professors/es
TORRES SABATÉ, MARIA CONCEPCIÓ
Web
Descripció general i informació rellevant Analitzar el concepte de cultura i valorar les possibilitats d'accés a ella en funció de l'ensenyament i la democratització dels processos educatius. Identificar espais formals i no formals que facilitin el consum i la producció cultural. Conèixer el grau d'aplicabilitat de les teoríes i de les tècniques de gestió en les entitats dites "culturals" . Entendre la gestió del Patrimoni com a opció educativa
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1.- Ensenyament, Educació i cultura. El concepte de cultura.
Ciència i cultura
Cultura cosmopolita, cultura popular i cultura de masses.
Política cultural i educació al llarg de la vida.
2.- Accés a la cultura El paper dels "curricula" escolars.
Democratització de l'educació
L'educació més enllà del centre escolar
Oci i cultura.
3.- Funció de les entitats culturals Cultura, globalització i territori.
Cultura, integració i cohesió social.
Els agents socials i institucionals en el desenvolupament cultural.
La cultura com a espai de participació.
4.-Modalitats i tipologia d'entitats. Entitats culturals.
Centres cívics.
Entitats de lleure i oci.
L'animació social i cultural.
5.- Principis d'organització i gestió. Principis generals.
Qüestions específiques
Nous agents i espais culturals.
La gestió del patrimoni.
6.-Direcció i gestió d'entitats cíviques i culturals Les institucions dèbilment organitzades
Entre el conflicte i el pacte
Nous preofessionals.
El rol del "voluntari".
7.- Organitzar "ciberespais" educatius no formals L'educació en contextes globalitzats.
Els nous espais educatius virtuals.
Nous "timmings" educatius.
"Long life learning"
Els nous centres de poder compartit:"independent scholars".

Atenció personalitzada
Descripció
Un 10% del total de les hores dedicades a docència, en sessió de consulta i assesorament pels seus treballs, que sempre es faràn individualment. L'atenció personalitzada s'ha d'iniciar a principis de curs, i durant el Q., s'anirá fent un seguiment de la proposta final, que pot ser aprofundida a partir de les sessions de seminari

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica OFFE, C., Contradicciones en el Estado dels Bienestar, 1994, Alianza, Madrid
MARIN y TRESERRAS, Cultura de masses i posmodernitat, 1994, Ed.34, València
BERMUDEZ, Olga, Cultura y ambiente, 2003, Un.Colombia, Bogotá
LLIMONA, D., Ecociudadanía: participar para construir una sociedad sustentable, 2002, Diputación de Sevilla
CARIDE i NEIRA, Educación ambiental y desarrollo humano, 2001, Ariel,Barcelona
SARRAMONA, VAZQUEZ, COLOM, Educación no formal, 1998, Ariel, Barcelona
GERVILLA, coord., Globalización, inmigración y educación, 2002, XXI SITE, Granada
Varios autores, Història y diversidad de las culturas, 1984, UNESCO, París
Ajuntament de Barna, La ciudad educadora, 1990, Aj. BCN
LEFF, E. coord., La complejidad ambiental, 2000, Siglo XXI, México
LYOTARD, J.F., La condición postmoderna, 1994, Cátedra, Madrid
MAYOR ZARAGOZA, La educación para todos: entre lo posible y lo imposible, 1990, UNESCO, París
CASTELLS, M., La sociedad de la información, 1997, Alianza, Madrid
PASTOR, I., Los museos y la educación en la comunidad, 1992, CEAC, Barna
MORIN, E., Los siete saberes necesarios para la educación, 1999, UNESCO, París
NUÑEZ l ROMERO, Pensar la educación: Concepto y opciones fundamentales,, 2003, Pirámide, Madrid
GRAY,J., Postrimerías e inicios para un cambio de época, 1998, Sequitur, Toledo
LLIMONA, D., Propuestas de cambio para una sociedad comprometida, 2001, PPU, Barcelona
COLOM i BROWN, Turismo y educación, 1993, Rev. Esp. Ped. Madrid

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent