DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) INNOVACIÓ I GESTIÓ DEL CANVI EN LES INSTITUCIONS EDUCATIVES Codi 11152230
Ensenyament
Pedagogia (2002)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/innovacio
Descripció general i informació rellevant Els fenòmens de canvi tenen la seva raó de ser en el fet de que, tant individu com societat, no són éssers rígids i invariables. La seva realitat es configura a través del devenir. Actualment, vivim en un moment històric en el que s’estan produint ràpids canvis en el panorama cultural, social i científic. La realitat educativa, en el seu més ampli espectre, mai ha de quedar apartada de les diferents dinàmiques que imposem els canvis que s’estableixen en els àmbits culturals, tecnològics o socials. Aïllar-se d’això significarà no realitzar les actuacions educatives acord amb les canviants exigències socials, no sabent respondre a les seves pretensions i a les generades individualment. Degut al que s’ha dit abans, la perspectiva de l’assignatura vol anar més enllà de la que correspon a l’estructura escolar i queda oberta, d’aquesta forma, a les necessitats i interessos socials, culturals i professionals de tot tipus, el que el dóna un caràcter obert tant com a camp de coneixement com per objecte d’estudi. Innovar, canviar, millorar les realitat educativa, de les seves institucions, dels professionals de l’educació, l’ensenyament, el currículum són preocupacions que es presenten amb força. Però produir aquests canvis son fets complexos, sense fronteres definides, oberts a totes les interpretacions i d’accions múltiples.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
1. Les institucions educatives i el canvi 1.1. La necessitat de canvi.
1.2. Raons del canvi.
1.3. Classes de canvi.
1.4. Els àmbits del canvi.
2. El primer pas per inicia el canvi: L’avaluació institucional 2.1. Elements a analitzar.
2.2. Models d’avaluació
3. Les claus i reptes del canvi 3.1. D’iniciació.
3.2. De desenvolupament i sosteniment de la transformació.
3.3. De redissenyar i repensar.
4. Els nous reptes de les institucions educatives 4.1. Els nous reptes de les institucions educatives

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals) Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

1.       AIERBE, P. y GARAGORRI, X. (Eds.) (1989): Innovación y Reforma educativa. ICE. Bilbao.

2.       ESCUDERO, J.M. y GONZALEZ, M.T. (1984): La renovación pedagógica. Algunos modelos teóricos y el papel del profesor. Escuela Española. Madrid.

3.       FERRANDEZ, A., GONZALEZ SOTO, A.P., y TEJADA, J. (1990): Innovación curricular e investigación en la educación de las personas adultas. Materiales AFFA. Fondo Formación. Zaragoza.

4.       GALTON, M. y MOON, B. (edit.) (1986): Cambiar la escuela, cambiar el currículum. Martínez Roca. Barcelona.

5.       GAZÏEL, H.; WARNET, M. Y CANTÓN, I. (2000): La calidad en los centros docentes del siglo XXI. Propuestas y experiencias prácticas. La Muralla. Madrid.

6.       GENERALITAT DE CATALUNYA (1991): Avaluar per innovar. Departament d’Ensenyament. Barcelona.

7.       GONZALEZ, M.T. y ESCUDERO, J.M. (1987): Innovación educativa: Teorías y procesos de desarrollo. Humanitas. Barcelona.

8.       GONZALEZ SOTO, A.P. (Dtor.) (1989): Estrategias para la innovación didáctica. UNED. Madid.

9.       HAVELOCK, R.G. y HUBERMAN, A.M. (1980): Innovación y problemas de la educación. UNESCO. París.

10.   MARCELO, C. y YÁÑEZ, J. (1997): Asesoramiento curricular y organizativo en educación. Ariel. Barcelona.

11.   MEC (1991): Escuelas y calidad de la enseñanza. Informe internacional. Paidós-MEC. Madrid.

12.   MORRISH, I. (1991): Cambio e innovación en la enseñanza. Anaya. Madrid.

13.   PEREZ SERRANO, G. (1990): La Investigación-Acción. Aplicaciones al campo social y educativo. Dykinson. Madrid.

14.   SOCIEDAD ESPAÑOLA DE PEDAGOGÍA (1988): La calidad de los centros educativos. Actas del IX Congreso Nacional de Pedagogía. SEP. Alicante.

15.   SOCIEDAD ESPAÑOLA DE PEDAGOGÍA (1996): Innovación pedagógica y políticas educativas. Actas del XI Congreso Nacional de Pedagogía. SEP. Donostia.

16.   TEJADA, J. (1998): Los agentes en la innovación de los centros educativos. Profesores, directivos y asesores. Aljibe. Málaga.

17.   TORRE, S. DE LA (1994): Innovación Curricular: Proceso, Estrategias y Evaluación. Dykinson. Madrid.

18.   TORRE, S. DE LA (COORD.) (1995): La innovació educativa a Catalunya. PPU. Barcelona.

19.   TORRE, S. DE LA (COORD.) (1998): Cómo innovar en los centros educativos. Estudio de casos. Editorial Escuela Española. Madrid

20.   WILES, K. (1977): Técnicas de supervisión para mejorar esuelas. Trillas. México.

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/innovacio

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent