Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer els diferents models teòrics de la Psicologia, la dimensió social, antropològica i històrica i ser capaç de valorar críticament les seves contribucions i limitacions al comportament dels individus, dels grups i de les organitzacions. |
| A2 |
Conèixer i comprendre les lleis i principis dels processos psicològics. |
| A5 |
Descriure i mesurar variables psicològiques (personalitat, intel•ligència, aptituds,…), processos cognitius, emocionals, psicobiològics i conductuals. |
| A10 |
Analitzar i interpretar les dades qualitatives i quantitatives procedents de les investigacions, informes i treballs en Psicologia per poder definir problemes, dissenyar recerca elemental, executar-la i analitzar-la utilitzant les fonts documentals rellevants en Psicologia valorant les aportacions científiques al coneixement i la pràctica professional. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer les diferents orientacions teòriques des de les que s'han estudiat l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A2 |
Dominar la terminologia bàsica en psicologia de l'aprnentage, la memòria, la percepció i l'atenció.
Entendre els problemes més rellevants que s'han plantejat en l'àmbit de l'estudi de l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció, així com les solucions proposades.
Conèixer les dades més importants acumulats durant el segles XX i XXI sobre l'estructura i funcionament de la memòria humana i dels processos, mecanismes i fenòmens de l'aprenentatge.
Establir les relacions pertinents entre percepció, atenció, aprenentatge i memòria, i entre aquests i altres processos psicològics bàsics.
Llegir de forma crítica la informació bibliogràfica sobre l'aprenentatge, la memòria, la percepció i l'atenció.
| | A5 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
| | A10 |
Familiaritzar-se amb els principals procediments d'investigació utilitzats en l'estudi psicològic de la percepció, l'atenció, l'aprenentatge i la memòria i exercitar-se en l'ús d'aquests procediments.
Identificar els elements i les variables importants en les situacions experiementals d'aprenentatge, memòria, percepció i atenció i ser capaç d'interpretar els resultats d'aquests experiements, relacionant-los amb els objectius i les hipòtesis plantejades.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1-Introducció a l'estudi de l'aprenentatge i tipus d'aprenentatge |
1-Concepte d'aprenentatge
2-Marcs teòrics en l'estudi de l'aprenentatge
3-Tipus d'aprenentatge
|
Tema 2-Procediments bàsics de condicionament clàssic |
1-Els inicis del condicionament clàssic: Els treballs de Pavlov
2-El paradigma del condicionament clàssic
3-Fases del condicionament clàssic
4-Condicionament clàssic excitatori
5-Condicionament clàssic inhibitori
|
Tema 3-Variables i fenòmens en condicionament clàssic |
1-Variables que afecten al condicionament clàssic
2-Fenòmens de condicionament clàssic
|
Tema 4-Procediments bàsics de condicionament operant o instrumental |
1-Els primers treballs de Thorndike i Skinner
2-El paradigma del condicionament instrumental
3-Fases del condicionament instrumental
4-Procediments de condicionament instrumental
|
Tema 5-Variables i fenòmens en condicionament instrumental |
1-Variables que afecten al condicionament instrumental
2-Fenòmens de condicionament instrumental |
Tema 6-Influències biològiques i cognitives en l'aprenentatge |
1-Processos biològics en l'aprenentatge
2-Processos cognitius en l'aprenentatge |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Sessió Magistral |
|
15 |
10 |
25 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
6 |
14 |
Estudis previs |
|
4 |
12 |
16 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
7 |
9 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera sessió de les classes teòriques i pràctiques es presentarà als alumnes l'assignatura i se'ls exposaran els objectius, continguts, metodologies i avaluació que s'utilitzaran. |
Sessió Magistral |
Les sessions teòriques consistiran en l'exposició, per part del professor, dels continguts teòrics inclosos al programa de l'assignatura. Donat que part del contingut d'aquesta assignatura és experimental, de vegades l'exposició consistirà en la descripció d'experiments, dels quals els alumnes hauran d'identificar les variables implicades i interpretar-ne els resultats. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les pràctiques consistiran en la simulació de fenòmens de condicionament clàssic, instrumental, i d'aprenentatge espacial mitjançant programes d'ordinador dissenyats amb aquesta finalitat concreta. |
Estudis previs |
Els alumnes hauran de llegir a casa i treballar una sèrie de lectures relacionades amb els continguts de la matèria. Posteriorment, aquestes lectures es discutiran a classe i s'avaluarà la comprensió del seu contingut per part dels alumnes. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà de forma individual als alumnes durant l'horari d'atenció del professor. |
Descripció |
La professora, durant les hores d'atenció a l'alumnat, atendrà els dubtes de l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements teòrics de l'assignatura. Es tindrà en compte la comprensió dels alumnes dels conceptes treballats a l'assignatura. També es tindrà en compte la seva capacitat per entendre la lògica de les investigacions realitzades en l'àmbit de l'aprenentatge, per interpretar-ne els resultats i relacionar-los amb les diferents propostes teòriques.
Les preguntes sobre els continguts teòrics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs. En concret, les proves que es realitzaran seran:
-Primera convocatòria on s'avaluarà tot el temari (continguts teòrics i pràctics).
-Segona convocatòria a la que s'hauran de presentar els alumnes que no hagin superat la primera convocatòria.
|
70% |
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els coneixements pràctics de l'assignatura. Es tindrà en compte la capacitat dels estudiants d'aplicar els coneixements teòrics.
Les preguntes sobre els continguts pràctics s'inclouran en les proves objectives tipus test que es faran al llarg del curs . En concret, les proves que es realitzaran seran:
-Primera convocatòria on s'avaluarà tot el temari (continguts teòrics i pràctics).
-Segona convocatòria a la que s'hauran de presentar els alumnes que no hagin superat la primera convocatòria.
|
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant. |
Bàsica |
Alloway, T., Wilson, G., y Graham, J., Sniffy: la rata virtual, 2005, Madrid: Thomson
Blasco, Borràs, Edo i Grau, Bases per a l'estudi del condicionament i de l'aprenentatge, 2004, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB
Domjan, M., Principios de aprendizaje y conducta, 2003, Madrid: Thomson
Froufe, M, Aprendizaje asociativo. Principios y aplicaciones, 2004, Madrid: Thomson
Klein, S.B., Aprendizaje: principios y aplicaciones, 1994, Madrid: McGraw-Hill
Maldonado, A., Aprendizaje, cognición y comportamiento humano, 2002, Madrid: Biblioteca Nueva
Pearce, J.M, Aprendizaje y cognición, 1998, Barcelona: Ariel
Tarpy, R., Aprendizaje: teoría e investigación contemporáneas, 1999, Madrid: McGraw-Hill
, , ,
|
|
Complementària |
Cándido, A., Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo, 2000, Biblioteca Nueva
Ormrod, J., Aprendizaje humano, 2005, Prentice Hall
Pellón, R. y Huidobro, A., Inteligencia y aprendizaje, 2004, Ariel
Piñeno, O., Vadillo, M.A., y Matute, H, Psicología del aprendizaje, 2007, Abecedario
Pozo, J.I., Adquisición del conocimiento, 2006, Morata
Vila, J., Nieto, J. y Rosas, J.M., Investigación contemporánea en aprendizaje asociativo, 2003, Del Lunar
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|