DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) PSICOPATOLOGIA II Código 11204107
Titulación
Grau de Psicologia (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Tercer 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Psicologia
Coordinador/a
CANALS SANS, JOSEFA
Correo-e josefa.canals@urv.cat
paula.morales@urv.cat
Profesores/as
CANALS SANS, JOSEFA
MORALES HIDALGO, PAULA
Web
Descripción general e información relevante Conèixer els trastorns psicològics que tenen inici en les primeres etapes de la vida i les seves manifestacions al llarg del desenvolupament.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A3 Conèixer els processos i etapes principals del desenvolupament psicològic al llarg del cicle vital en els seus aspectes de normalitat i anormalitat.
 A6 Adquirir els coneixements i destreses necessaris per diagnosticar i intervenir en els diferents contextos i camps d'aplicació de la Psicologia (educació, clínica i salut, treball i organitzacions i comunitari).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Psicologia.
Tipo C Código Competencias Nucleares

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A3 Conèixer els diferents models teòrics d'explicació de la conducta anormal.
Comprendre la psicopatologia des del punt de vista del desenvolupament.
 A6 Conèixer els transtorns psicopatològics pel que fa a la seva fenomenologia, classificació, etiopatogènia, diagnòstic, curs i evolució.
Conèixer i saber utilitzar els sistemes de classificació en psicopatologia.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Tipo C Código Resultados de aprendizaje

Continguts
tema Subtema
Bloc I. Aspectes introductoris i generals


1. Concepte de l'anormalitat en la conducta dels nens
2. Les classificacions i el diagnòstic en els trastorns psicològics de nens/adolescents
3. L'avaluació psicopatològica en nens/adolescents
II. Bloc de trastorns del desenvolupament
1. Trastorn per dèficit d'atenció - hiperactivitat
2. Trastorns de l'espectre autista
3. Discapacitat intel.lectual
4. Trastorns de la parla i el llenguatge
5. Trastorns de l'aprenentatge
6. Trastorns de l'eliminació
En cada tema de trastorns es tractarà:
- Definició i classificació
- Manifestacions clíniques evolutives
- Criteris de diagnòstic
- Diagnòstic diferencial
- Factors de risc/causals
- Avaluació

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A6
B2
33 52 85
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
22 38 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A3
A6
B2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Descriure objectius de l'assignatura, explicar sistema d'avaluació i pla de treball
Sessió Magistral Descriure els coneixements bàsics dels diferents temes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Aportar casos simulats i fer role-playing a classe, fent que l'alumne tingui una aproximació del coneixements teòrics a la pràctica clínica
Atenció personalitzada Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi

Atenció personalitzada
descripción
Atendre i guiar a l'alumne en l'elaboració dels treballs i dubtes que li surtin del seu estudi

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Sessió Magistral
A3
A6
B2
S'avaluarà per prova mixta (tipus test i supòsits clínics).

L'examen valdrà el 75% (70% tipus test i 30% casos clínics).
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A6
B2
S'avaluarà per:
- treball amb parelles
- preguntes de supòsit pràctic de l'examen
- qüestionari online
Els casos pràctics valdran el 30% de la nota de l'examen. El treball i el qüestionari online valdràn el 25%de la nota total
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Es farà un treball amb parelles (2 alumnes) que valdrà 1,5 punts i un qüestionari on-line que valdrà 1 punt, dins del termini establert Aquestes dues activitats seran per reforçar l'aprenentatge de l'avaluació dels casos clínics.

Hi haurà dues convocatòries d'examen. L'examen oficial establert per la Facultat al gener 2016 i una convocatòria prèvia el mateix mes de gener per tenir una segona oportunitat. Qui suspengui l'examen de convocatòria prèvia o vulgui pujar nota (prèvia renuncia de la nota anterior), té el dret de presentar-se el dia oficial. Qui tingui aprovat l'examen previ, no cal que es presenti a l'examen oficial.

Per aprovar s'han de superar les dues activitats (examen + treball), cadascuna en un mínim de 5.El treball no té una segona oportunitat.

D'acord amb la normativa vigent el professor podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant/a.


Fonts d'informació

Bàsica Ezpeleta L., Toro J, Psicopatología del desarrollo, Pirámide, 2014

American Psychiatric Association (2002). DSM-IV-TR (Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales). Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2013). DSM-5. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders.  Wasghinton: American Psychiatric Press.

American Psychiatric Association (2014). Guía de consulta de los criterios diagnóstiocs del DSM-5. Madrid: Panamericana.

Barkley R.A. (2013). Tomar el control del TDAH en la edad adulta. Barcelona: Octaedro.

Caballo V.E., Simón M.A. (2002). Manual de Psicología clínica infantil y del adolescente. Madrid: Pirámide.

Cercerols R. (2011). Descubrir el Asperger (llibre online).

MARTINEZ MARTÍN A;  CUESTA GOMEZ JL. (2012). Todo sobre el autismo. Madrid: Altaria.

Teruel J., Latorre A. (2014). Dificultades de aprendizaje. Madrid: Pirámide

http://trastornodehiperactividad.com

http://www.asperger.es/libros.php

Organización Mundial de la Salud (1992). Clasificación internacional de las enfermedades mentales (10ª ed.). Madrid: OMS.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.