DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL Código 11224109
Titulación
Grau d'Educació Social (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
18 Obligatòria Tercer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Correo-e carmen.ponce@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
joseoriol.rios@urv.cat
Profesores/as
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
GARCÍA YESTE, CARME
RIOS GONZALEZ, JOSÉ ORIOL
Web
Descripción general e información relevante Amb aquesta assignatura es vol donar a conèixer quins processos d'exclusió social existeixen, quins grups són socialment més vulnerables i front quines situacions es troben; i tenir eines per dur a terme actuacions socioeducatives d'èxit que generin inclusió social.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
Tipo B Código Competencias Transversales
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Identifica les diferents situacions d'exclusió social.
 A6 Dissenya i desenvolupa programes d'acció socioeducativa.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
tema Subtema
BLOC 0. CONSIDERACIONS PRÈVIES
La Comunitat Científica Internacional en l'Educació Social

Utilitat de la recerca per a entendre l'educació social:

- Bases de dades: Web of Knowledge i ERIC
- Revistes científiques d’impacte
- Associacions internacionals: APA, EARLI, AERA, EERA

BLOC 1. LA INCLUSIÓ I L’EXCLUSIÓ SOCIAL. PERSPECTIVA MUNDIAL 1. Introducció i definició de conceptes bàsics: estratificació social, pobresa, desigualtat, exclusió i inclusió social

2. Definició dels processos d’inclusió i exclusió social
2.1. Eixos de desigualtat
2.2. Àmbits on té lloc l’exclusió social

3. La inclusió social com a dret constitucional. Estratègies i respostes.
3.1. Polítiques socials i Estat del Benestar
3.2. Tercer Sector i societat civil

BLOC 2. ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER A LA INCLUSIÓ SOCIAL 1. El procés d’intervenció socioeducativa
1.1. Models d’intervenció que exclouen i models inclusius
1.2. Estratègies i tècniques d'intervenció per a la prevenció i la inclusió social
1.3. Implicació i participació activa dels protagonistes
1.4. Els informes professionals
1.5. Aspectes ètics de l'acció socioeducativa

BLOC 3. GRUPS VULNERABLES. PROGRAMES, SERVEIS I RECURSOS 1. Identificació de factors de risc i factors de protecció
2. Programes, Serveis i Recursos
3. Grups vulnerables
3.1. Infància i Família
3.2. Joves
3.3. Persones sense estudis
3.4. Dones
3.5. Immigrants i minories ètniques
3.6. Persones amb discapacitat
3.7. Gent gran

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
3 3 6
Sessió Magistral
A5
A6
B2
B3
C4
37 65 102
Seminaris
A5
B3
B6
C3
C4
C5
36 95 131
Debats
A5
B2
B3
B6
C3
C4
C5
35 85 120
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
4 30 34
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
15 8 23
Pràctiques a través de TIC
C2
C3
4 10 14
Atenció personalitzada
6 4 10
 
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
0 10 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l'alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en profunditat dels diversos temes a partir de seminaris de lectura dialògics.
Debats Debats a partir de lectures, pel·lícules, experiències socioeducatives...
Treballs Disseny d'una acció socioeducativa.
Outline paper: resum de les diverses lectures realitzades.
Implication paper: presentació d'un tema de debat/reflexió de lectura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part de l'alumnat de l'acció socioeducativa dissenyada.
Presentació de l'outline/implication paper.
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics relacionats amb la utilització de bases de dades per a entendre la recerca en l'Educació Social.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat.

Atenció personalitzada
descripción
A l'inici de curs s'informarà dels dies i horaris d'atenció de cada un/a dels professors/es de la matèria.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
Disseny d'una acció socioeducativa per a la inclusió social


Dossier Outline/Implication paper de les lectures
35%





20%
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
Presentació a l'aula del disseny elaborat



Outline/Implication paper: presentació a l'aula

5%





10%
Proves de desenvolupament
A5
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
Realització d'un outline/implication paper a partir d'un text proposat 30%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Cal tenir totes les parts de l'assignatura aprovades per poder superar-la.

L'assistència és obligatòria. Només s'avaluarà l'alumnat que hagi assistit al 80% de les classes (teoria i seminaris).

Es contempla una avaluació alternativa (no presencial), a la qual poden acollir-se els i les estudiants que així ho sol·licitin a la coordinadora de l'assignatura entre el dia 7 de setembre i el 30 de setembre de 2015. Després d'aquest termini NO serà possible acollir-se al pla alternatiu.

Es preveu una segona convocatòria per a l'alumnat que no superi les proves de la primera. En aquest cas, consistirà en una prova de coneixements. La qualificació màxima a la que es podrà optar si es realitza aquesta segona convocatòria és d'un 5 en la qualificació final. Les persones que s'acullin al pla alternatiu, NO tindran dret a aquesta segona convocatòria.

Els i les estudiants que no hagin sol·licitat el pla alternatiu dins el termini establert i que no hagin assistit al 80% de les classes presencials (teoria i seminaris) NO podran acollir-se a la prova de la segona convocatòria.

D'acord amb la normativa vigent el professor/a podrà establir aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluades. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiant.


Fonts d'informació

Bàsica Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., & Racionero, S., Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información, última edició disponible, Hipatia
Bourdieu, P., & Passeron, J.C., La Reproducción, última edició disponible, Popular
De Botton, L., Puigvert, L., & Taleb, F., El velo elegido, última edició disponible, El Roure
Echeita Sarrionandia, G., Educación para la inclusión o educación sin exclusiones, última edició disponible, Narcea
Flecha, R., Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo, última edició disponible, Paidós
Flecha, R., Educación de personas adultas. Propuestas para los años 90, última edició disponible, El Roure
Flecha, R., ed., Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe, última edició disponible, Springer, cop. 2015
Freire, P., Pedagogía del Oprimido, última edició disponible, Siglo XXI
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R., Metodología Comunicativa Crítica, última edició disponible, El Roure
Oliver, E., & Valls, R., Violencia de género. Investigaciones sobre quiénes, por qué y cómo superarla, última edició disponible, El Roure
Sen, A., Desarrollo y Libertad, última edició disponible, Planeta
, , ,

Complementària

Atkinson, A., & Marlier, E. (Eds.).(2010). Income and living conditions inEurope. Eurostat Statistical books. Luxembourg: Publications Office of theEuropean Union.

Aubert, A. (2011). Moving beyond socialexclusion through dialogue. InternationalStudies in Sociology of Education, 21(1), 63-75.

Aubert,A., Flecha, R., GarcíaC., Flecha, A., & Racionero, S.(2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Aubert, A., & Garcia, C. (2009). La pedagogía crítica y el éxito académico de todosy todas. Teoría de la Educación. Educación y cultura en la sociedad de lainformación, 10(3), 229-241.

Aubert,A., Garcia, C., &Racionero, S. (2009). Aprendizaje dialógico. Cultura y Educación, 21(2), 129-139.

AAVV.(2011). El adolescente y su entorno en elsiglo XXI. Instantánea de una década. Esplugues del Llobregat: HospitalSant Joan deDéu. Disponible a: http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1877.1-Faros_5_cast.pdf

AyalaCañón, L., & Martínez López, R. (2001). Pobreza y exclusión social en laUnión Europea: la nueva estratificación social en perspectiva. Documentación social, 123, 245-267.

Balsells,A., & Alsinet, C. (2000). Infancia yadolescencia en riesgo social. Lleida: Milenio.

Barajas,E., & Sarrate, M.L. (2002). Laeducación de personas adultas. Retode nuestro tiempo. Madrid: Dykinson.

Barudy,J., & Dantagnan, M. (2005). LosBuenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa.

Bhalla, A. S. (1999). Poverty and exclusion in a global world. New York: St. Martin’sPress.

Binstock, R. H. (2010). From compassionateageism to intergenerational conflict? The Gerontologist, 50(5), 574-585.

Blanco,I. (2010). Governança, polis participativa i inclusió social. Polítiques d’inclusió social, Col·leccióInclusió Social, 2, 203-215.

Bradbury, B., Jenkins, S., &Micklewright, J. (2001). The dynamics ofchild poverty in industrialised countries. New York: CambridgeUniversity Press.

ConsejoEconómico y Social. (2003). Informe4/2003, sobre la situación de las personas con discapacidad en España.Madrid.

Consellinteruniversitario de Catalunya. (2005). Projecteuniversitat i discapacitat a Catalunya UNI.DIS.CAT. Barcelona.

Dean, E. (2012). Building resilience. Nursing standard (Royal College of NursingGreat Britain), 26(32).

Domínguez,C., Flecha, A., & Fernández, M. (2004). Mujeres gitanas y Mercado laboral:mecanismos para superar su triple exclusión. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales ynuevas tecnologías, II, 81-93.

Elboj,C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R. (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.

Elboj, C., & Puigvert, L. (2004). Interaction among ‘other women’: Personaland social meaning. Journal of Social Work Practice. London:Gran Bretanya.

Escolar,J. et al. (2002). Integració sociolaboralde les persones amb discapacitat: situació, compromís i reptes de futur.Lleida: Editorial Pagès.

Estivill,J. (Coord.). (2010). L’Observatori Catalàdela Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social: fonaments i precedentseuropeus. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Institut Catalàd'Assistència i Serveis Socials. Disponible a: http://www20.gencat.cat/docs/dasc/01Departament/08Publicacions/Coleccions/inclusio_social/num_1/observatori_pobresa.pdf

European Commission. (2010). Communication from the Commission to theEuropean Parliament, the Council, the European Economic and Social Committeeand the Committee of the Regions. The European Platform against Poverty andSocial Exclusion: A European framework for social and territorial cohesion.SEC (2010) 1564 final. Brussels: European Commission. Disponible a: http://eur-ex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0758:FIN:EN:PDF

European Commission. (2010). Youth on the Move: An initiative to unleashthe potential of young people to achieve smart, sustainable and inclusivegrowth in the European Union. Luxembourg: Publications Office of theEuropean Union. Disponible a: http://europa.eu/youthonthemove/index_en.htm

European Commission. (2010). Why socio-economic inequalities increase?Facts and policy responses in Europe. Brussels: European Commission.

European Commission. (2008). European Year for Combating Poverty andSocial Exclusion 2010. Strategic Framework. Brussels: European Commission,DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities.

Farley, L. (2004). “Bad for the Body, Badfor the Heart”: Prostitution Harms Women Even if Legalized or Decriminalized. Violence Against Women, 10(10),1087-1125.

Fernández,M., Camprubí, A., & Caramé, A. (2010). Noves polítiques per a novestransformacions socials. Polítiquesd’inclusió social, Col·lecció Inclusió Social, 2, 19-32.

Fernándezdel Valle, J., & Fuertes, J. (2000). Elacogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.

Flecha,R. (1990). La nueva desigualdad cultural.Barcelona: El Roure.

Flecha,R., & Gómez, J. (1995). Racismo: nogracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: El Roure Ciencia.

Flecha,R., & Guilera, L. (2003). Participación, inclusión y diálogo en EducaciónDemocrática de Personas Adultas. Fenix.Revista Pernambucana de Educación Popular y de Educación de Adultos, 2,15-22.

Flecha,R., & Serradell, O. (2005). Europa 2010: Hacia una educación de calidad,democrática e inclusora. Revista Radio yEducación. Personas adultas y nuevas tecnologías, 55, 51-65.

Flecha,R., Touraine, A., & Wieviorka, M. (2004). Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en lainvestigación social. Barcelona: El Roure Ciència.

Flecha,R., Vargas, J., & Dávila, A. (2004). Metodología comunicativa deinvestigación y cohesión social en Europa. Lan-Harremanak,Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II,23-33.

Freitas, M.J., Friesenhahn, G.J., Frost,E., & Michailidis, M. (2005). Children,Young People and Families. Roma: Carocci.

Fundació Caixa Catalunya. (2008). Informe de la Inclusió Social a Espanya.Disponible a: 3

GarcíaCarrasco, J. (1997). Educación de Adultos.Barcelona: Ariel.

Garcia Yeste, C. (2014). Overcoming Stereotypes through the Other Women’s Communicative Daily Live Stories. Qualitative Inquiry, 20(7), 923-927. doi:10.1177/1077800414537218.

Garcia, C., Ferrada, D., & Ruíz, L.(2011). Other Women in research: overcoming socialinequalities and improving scientific knowledge through the inclusion of allvoices. Qualitative Inquiry, 17(3),284-294. doi: 10.1177/1077800410397807

Garcia, C., Larena, R., & Miró, I. (2012). Overcoming genderstereotypes & improving learning through the participation of the 'Other Women' in schools. REMIE-Multidisciplinary Journalof Educational Research, 2(1), 37-55.

García Yeste, C.,Lastikka, A.L., & Petreñas, C. (2013). Learning Communities. Scripta Nova, 427(XVII). Disponible en: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-7.htm

Garcia, C., Martín, N., & Sampé, M.(2012). La Implicación y la Participación de las Familias: Elementos Clave parala Mejora del Aprendizaje en los Centros Educativos con Alumnado Inmigrante. Indivisa. Boletín de Estudios y deInvestigación, 13, 192-212.

Garcia, C., & Pulido, C. (2010). Internet y los abusos sexuales amenores. Herramientas para la transformación.Revista Trabajo Social Global, 1(2), 183-201.

García,C., Tellado, I., & Chiapelli, T. (2010). Visió general de la discussiósobre les àrees d’exclusió del projecte INCLUD-ED. Temps d’Educació, 38, 185-202.

Garcia, C., & Yuste, M. (2012). Laformación de las familias para el aprendizaje de la comunidad. Cuadernos de Pedagogía, 429, 58-60.

Glick, B. (2006). Cognitive behavioural interventions for at-risk youth. Kingston:Civic Research Institute, Inc.

Gómez, C., Oliver, E., & Sordé, T.(2004). Tendencias en Europa: exclusión e inclusión social y laboral de lacomunidad gitana. Lan-Harremanak, Revistade Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II,34-49.

González,M. (2002). Risc i protecció social en elmaltractament infantil: la perspectiva dels models organitzadors. Girona:Universitat de Girona. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida.

González,R., & Santana, J.D. (2001). Violenciaen parejas jóvenes. Madrid: Psicología Pirámide.

Guest, Y. (2012). Reflections onresilience: a psicho-social exploration of the lifelong impact of having beenin care during childhood. Journal ofSocial Work Practice, 26(1), 109-124.

Holstein, M. B., & Minkler, M. (2003).Self, society and the “new gerontology”. The Gerontologist, 43(6), 787-796.

IMSERSO.(2010). Libro blanco del envejecimientoactivo. Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/extlbenvact20110126.pdf

IMSERSO.(2008). Las personas mayores en España.Madrid: IMSERSO / Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Disponible a: http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infppmm2008.pdf

Latorre,M., Gómez, A., & Engel, L. (2010). Metodologia comunicativa crítica,transformació i inclusió social. Tempsd’Educació, 38, 153-165.

Macedo,D., & Freire, P. (1989).Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad. Barcelona:Paidós.

Medina,O. (1997). Modelos de educación depersonas adultas. Barcelona: El Roure.

Melgar,P., & Rammel, S. (2010). Anàlisi de la dimensió de gènere en el marc del projecte INCLUD-ED peradesenvolupar pràctiques educatives inclusives. Temps d’Educació, 38, 167-183.

Melgar,P., & Valls, R. (2010). Estar enamorada de la persona que me maltrata. Trabajo Social Global, 1(2), 148-161.

Melillo,A., & Suárez Ojeda, E.N. (2001). Resiliencia.Descubriendo las propias fortalezas. Argentina: Paidós.

Oliver, E., Soler, M., & Flecha, R.(2009). Opening schools to all (women): efforts to overcome gender violence inSpain. British Journal of Sociology ofEducation, 30(2), 207-218.

Oswold, F., Jopp, D., Rott, C., &Wahl, H. (2011). Is aging in place a resource for or risk to life satisfaction?The Gerontologist, 51(2),238-250.

Paugam,S., & Hernández Díaz, M. (Trad.). (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial.

PérezSerrano, G. (Coord.). (2006). Intervencióny desarrollo integral en personas mayores. Madrid: Editorial Universitas.

PérezSerrano, G. (Coord.). (2004). Cómointervenir en personas mayores. Madrid:Dykinson.

Persson, D. I. (2009). Unique challengesof transgender aging: Implications from the literature. Journal of Gerontological Social Work, 52(6), 633-646.

Puigdellívol, I., & Krastina L.(2010). Inclusió i segregació al’escola: pràctiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable. Tempsd’Educació, 38, 95-113.

Puigvert,L. (2001). Las Otras Mujeres.Barcelona: El Roure.

Puigvert, L., Oliver, E., Valls, R., & Garcia Yeste, C. (2012). De la supersticióna la ciencia: Actuaciones de éxito desde la investigación que generantransformación social. RevistaInteruniversitaria de Formación del Profesorado, 73(26.1), 15-23.

Requejo,A. (2003). Educación permanente yeducación de adultos. Barcelona: Ariel.

Roch,E. (2012). A 300 metros de la exclusión social, a 300 metros de la inclusiónsocial, a 300 metros de ti. Revista deEducación Social, 14, 1-9.

Rubio,M.J., & Monteros, S. (Coord.). (2002). Laexclusión social. Teoría y práctica de la intervención. Madrid: Editorial CCS.

Sánchez-Aroca, M. (1999). La Verneda-SantMartí: A School Where People Dare to Dream. HarvardEducational Review, 69(3), 320-335.

Santa Cruz, I., Siles, G., & Vrecer,N. (2011). Invest for the Long Term or Attend to Immediate Needs? Schools andthe Employment of Less Educated Youths and Adults. European Journal of Education, 46(2), 197-208.

Sarasa, S., & Sales, A. (2009). Itineraris i factors d’exclusió social. Barcelona:Ajuntament de Barcelona (Síndica deGreuges). Disponible a:http://www.bcn.es/sindicadegreuges/pdf/ESTUDI_Itineraris_i_factors_d_exclusio_social.pdf

SarrateCapdevila, M. L. (2006). Atención a laspersonas mayores. Intervención práctica. Madrid: Editorial Universitas.

Seifert, K. (2012). Youth violence: Theory, prevention, and intervention. New York:Springer Publishing Co.

Sen,A. (2000). Desarrollo y Libertad.Barcelona: Planeta.

Sordé,T. (2006). Reivindicacions educatives dela dona gitana. Barcelona: Galerada.

Subirats,J. (Dir.) (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat europeai espanyola. Fundació la Caixa,Col·lecció Estudis Socials, 16. Barcelona: Fundació La Caixa.

Subirats,J. (Dir.). (2005). Análisis de losfactores de exclusión social. Bilbao: Fundación BBVA/ Institut d’EstudisAutonòmics, Generalitat de Catalunya. Disponible a: http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf

Tortosa,J.M. (2001). Pobreza y perspectiva degénero. Barcelona: Icaria.

Touraine,A. (1997). ¿Podremos vivir juntos?Iguales y diferentes. Madrid: PPC.

UAM-UNICEF.(2009). Pobreza y exclusión social de lainfancia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Política Social.Disponible a: http://www.observatoriodelainfancia.msps.es/productos/docs/pobrezaExcInfEspana.pdf

UNESCO.(2009). CONFITEA. VI ConferenciaInternacional de Educación de Adultos: "Vivir y aprender para un futuroviable: El poder del aprendizaje de adultos". Disponible a: http://www.unesco.org/es/confinteavi/

UNESCO.(1998). CONFINTEA. V ConferenciaInternacional de Educación de las Personas Adultas. Declaración de Hamburgo yla Agenda para el futuro. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para laEducación.

Valls, R., Garcia, C., & Duque, E. (2008). Inclusión y exclusión social desde la educación enEuropa. El proyecto INCLUD-ED. Quinesia.Revista de Educación Especial, 41,47-59.

Valls,R., & Mulcahy, C. (2010). Projecte integrat INCLUD-ED: cohesió social i impacte polític a Europa. Presentació. Tempsd’Educació, 38, 91-94.

Vilar, J. (2013). Cuestiones éticas en la educación social. Del compromiso políticoa la responsabilidad en la práctica profesional. Barcelona:Editorial UOC

Villalba,C. (2003). El concepto de resiliencia individual y familiar. Aplicaciones en laintervención social. PsychosocialIntervention, 12(3), 283-299.

Wolin,S., & Wolin, S. (2000). The struggle to be strong: how to fosterresilience in teens.Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.

Monogràfics en revistes:

CEESC: L'Educació Social i la Infància. Acompanyantcap al futur. Data publicació: 15/07/2003. Número: 03

CEESC:Educació Social i Polítiques Socials. Una reflexió necessària. Data publicació:15/05/2005. Número: 06

CEESC:Educació Social i Gent Gran. La dignitat de fer-se gran. Data publicació: 15/01/2006.Número: 07

EDUSO.Revista RES: Las personas en situación de exclusión social y la EducaciónSocial. Monográfico 30/oct/2011

EDUSO.Revista RES: Educación Social y Personas Mayores. Monográfico 04/ago/2008

EDUSO.Revista RES: Educación Social y Personas con Discapacidades. Monográfico24/may/2006

EDUSO.Revista RES: Infancia y Educación Social. Monográfico 19/nov/2005

Revistes d'impacte:

Affilia-journal of Women and Social Work

British Journal of Social Work

Child Abuse & Neglect

Child Abuse Review

Child & Family Social Work

Child Maltreatment

Children and Youth Services Review

Educational Gerontology

European Journal of Social Work

Families in Society - The Journal ofContemporary Social Services

International Social Work

Journal of Child and Family Studies

Journal of Health Care for the Poor andUnderserved

Journal of Social Issues

Journal of Social Work

Journal of Social Work Education

Social Work Reserach

Social Service Review

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.