Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1.- La societat catalana 1900-1930 |
Demografia
Economia
Societat
Politica
Cultura |
2.- La II República |
El programa reformista
Els fets d'octubre
Sistema de partits
L'Estatut d'autonomia
|
3.- La Guerra civil |
Etapes
Col.lectivitzacions i economia de guerra
Els fets de maig
El comité de milicies antifeixistes
El cop d'estat del 18 de juliol a Catalunya
|
4.- La dictadura franquista |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura: intent de genocidi cultural?
La repressió franquista (1939-1975)
Naturalesa del règim i periodificacions |
5.- La transició a la democracia a Espanya |
L'Antifranquisme unitari. L'Assemblea de Catalunya.
Crisi econòmica i moviment obrer
Els nous moviments socials: estudiants, veïns, feminista, ecologista, pacifista
De la reforma política a la Constitució de 1978
El restabliment de la Generalitat i l'Estatut de 1979.
Eleccions al Parlament, 1980. |
6.-La Catalunya autònoma (1980-2010) |
Demografia
Economia
Societat
Política
Cultura |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
5 |
7 |
Sessió Magistral |
|
50 |
0 |
50 |
Treballs |
|
5 |
60 |
65 |
Treballs |
|
1 |
14 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
10 |
12 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa. |
Treballs |
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
Treballs |
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada |
Atenció personalitzada |
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita. |
descripción |
Sessions setmanals de tutoria individual o en grup pel cas dels treballs col.lectius. A priori, es comptabilitza 1 h. per alumne i curs. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca, sigui bibliogràfic o d'arxiu. |
40% |
Treballs |
|
Ressenya d'un llibre de la bibliografia recomanada |
10% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen del contingut global de l'assignatura |
50% |
Otros |
|
Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe |
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social. Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques Examen del contingut global de l'assignatura. La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota. |
Bàsica |
Borja de Riquer (dir.), Història. Cultura. Societat i Política als PPCC, Enciclopèdia Catalana,
Pierre Vilar (dir), Història de Catalalunya, Edicions 62,
Jordi Maluquer de Motes, Història econòmica de Catalunya, Proa, Barcelona
Marina Subirats, Barcelona: de la necessitat a la llibertat. Les classes socials al tombant del segle XXI, L'avenç, Barcelona
Manel Risques, Història de la Catalunya Contemporània, Mina, Barcelona
Angel Duarte, El republicanisme català a la fi del segle XIX, Eumo, 1997
, , ,
Germà Bel, Anatomia d'un desengany, Destino, 2013
Josep Termes, La immigració a Catalunya i altres estudis del nacionalisme català, Empúries, 1984
Montserrat Duch, Quimeres. Sociabilitats populars i memòries col·lectives a la Catalunya del segle XX, Publicacions URV, 2012
Manel López (dir) (et alter), 6 d'octubre, Base, 2014
Josep Fontana, La formació d'una identitat, Eumo, 2014
Jordi Amat, El llarg procés, Tusquets, 2015
Jaume Vicens Vives, Noticia de Catalunya, Destino, 1954
Salvador Giner, Catalunya assaig, Galerada,
AADD, La Segona República a Catalunya. 3 vols., Ara,
Marc Andreu, Barris, veïns i democràcia, L'Avenç, 2015
|
|
Complementària |
Borja de Riquer, Història de Catalunya, Proa,
Emili Giralt (dir), Història agrària dels Països Catalans. Vol IV, Fundació Catalana per a la recerca i la innovació, Barcelona
Jordi Nadal (dir), Atlas de la industrialización en España, Crítica, Barcelona
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
PROBLEMES DE LA SOCIETAT ACTUAL/12204009 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE LES DONES/12204244 |
|
Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA/12204205 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA/12204107 | HISTÒRIA SOCIAL (SEGLES XIX-XX)/12204242 | HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA/12204254 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|