Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer, analitzar i interpretar l’estructura diacrònica de la Història i un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, comprendre i saber usar les fonts historiogràfiques. |
| A8 |
Entendre els sistemes socials, les dinàmiques que els han generat i els àmbits culturals i geogràfics on s’integren. |
| A11 |
Interpretar la història com a disciplina en construcció. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics.
| | A2 |
Coneix i analitza les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a la contemporaneïtat.
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria.
| | A7 |
Analitza, reflexiona i planteja la critica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic.
Realitza i gestiona informes, memòries, projectes i monografies sobre temes concrets.
Usa el coneixement de les fonts historiogràfiques en les pràctiques en empreses o institucions.
| | A8 |
Analitza els comportaments humans i les estratègies de les diferents organitzacions socials al llarg de la història mitjançant la interpretació de dades.
| | A11 |
Comprèn la importància de la hipòtesi com a punt de partida de tota la investigació i sap aplicar-la a l’estudi.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Actua constructivament per afrontar els conflictes de l'equip
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
|
Tema |
Subtema |
1. Conceptes de Museu, museologia i museografía. Tipologies
2. Evolució dels museus.
3. El concepte del patrimoni històric-arqueològic. Museus i legislació.
4. Funcions i tipologia dels Museus Arqueològics a Catalunya, l'Estat espanyol, Europa i el Món.
5. El Museu Arqueològic: projecte i programa.
6. Les col·leccions: documentació, conservació i investigació.
7. Les sales d'exposició.
8. Els magatzems com a espais de conservació i investigació.
9. Les exposicions temporals.
10. La seguretat en els Museus.
11. El Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, el Museu Nacional d'Arqueologia de Catalunya i el Museu d'Empúries.
12. MARQ. El Museu d'Arqueologia de Alacant. ARQUA. Museo Nacional de Arqueología Subacuática de Cartagena. Museo del teatro Romano de Cartagena.
13. British Museum. Museo dei Fori Imperiali/Mercati di Traiano. Museo della civiltà romana.
14. La gestió dels Museus Arqueològics i el perfil professional del conservador de Museus.
15. El Museu i al societat: mecanismes d'interacció. El futur dels Museus. Tarraco Viva. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
50 |
85 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
18 |
32 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
Presentacions / exposicions |
|
2 |
0 |
2 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
Sessió Magistral |
Al llarg de tot el curs |
Pràctiques de camp/sortides |
Museu Nacional Arqueològic de Tarragona (varies visites)
Museu d'Arqueologia de Catalunya (un dia)
Museu Arqueològic d'Alacant
Museu del Teatre Romà de Cartagena
Museo Nacional d'Arqueologia Subacuatica (viatge conjunt cap de setmana) opcional
British Museum (viatge cap de setmana) opcional
|
Treballs |
Seminaris especialitzats amb museolegs
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
Presentacions / exposicions |
Elaboració d'un PowerPoint que reflecteixi i sintetitzi les idees del treball desenvolupat.
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
Atenció personalitzada |
De forma permanent al despatx, moodle i correu electronic |
Descripció |
El professor farà un seguiment continu dels alumnes a través del seu correu electrònic però els anima a treballar en biblioteques i sobretot a conèixer de forma lenta i pausada, tant física com a virtual, els diferents Museus que anem a visitar i estudiar en aquesta assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Elecció del tema de treball, elaboració de l'índex i presentació oral d'un Power Point que ho expliqui.
Data de realització: Octubre. |
5% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
20% |
Treballs |
|
Buscar en biblioteca certs textos de referència i fer recensions amb les principals idees del contingut.
Data de realització: Setembre-Desembre. |
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Treball de documentació escrita que recull la documentació -bibliografia, fonts, imatges- utilitzades en el treball. |
40% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BIBLIOGRAFIA. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología.
Introducción a la teoría y la práctica del Museo. Madrid:Istmo. 1993. ALONSO FERNANDEZ, Luis. Museología
y museografía, Madrid: Ed. del Serbal. 1999. GUTIERREZ, Andrés. Museología
y documentación. Gijón: Ed. Trea. 2010. HERNANDEZ, Francisca. Planteamientos
teóricos de la
Museología. Gijón: Ed. Trea. 2006. ICOM: Tecnologías para
una museología avanzada (Madrid 2005). ICOM-España. PANOFSKY, Edwin. El
significado de las Artes Visuales, Madrid: Alianza. 1979. PASTOR, Maria Inmaculada. Pedagogía museística. Nuevas perpectivas. Barcelona: Ed. Ariel.
2004. RIVIERE, Georges Henri. La
Museología. Curso de Museología / Textos y testimonios.
Berrocales del Jarama: Ed. Akal. 1993. SANTACANA, Joan y HERNANDEZ, Francesc Xavier. Museología Crítica. Gijón: Eds. Trea.
2006. SANTACANA, Joan i SERRAT, N. Museografía didáctica. Barcelona: Ed. Ariel. 2005. ZUBIAUR, Francisco Javier. Curso de Museología. Gijón: Eds. Trea. 2004. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|