Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Avaluar la història de la conservació i les problemàtiques actuals, criteris de restauració i gestió del patrimoni historicoartístic i cultural. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Desenvolupa el coneixement pràctic en l’organització d’itineraris en el territori.
Assoleix la capacitat d’optimitzar la socialització del coneixement del nostre patrimoni històric.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Coneix les eines i els processos per aplicar criteris de sostenibilitat en el disseny i l'avaluació de solucions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
I.- Introducció |
Tema 1: Introducció a l'assignatura |
II.- Els Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals |
Tema 2: Els Itineraris Patrimonials. L'ICOMOS. Les Rutes Culturals. El Consell d'Europa |
III.- Disseny |
Tema 3: Disseny d'un Itinerari Patrimonial i d'una Ruta Cultural. |
IV.- Principals Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals |
Tema 4: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals de caràcter internacional. Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals principals a Espanya
Tema 5: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals a Catalunya (1)
Tema 6: Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals a Catalunya (2). Les comarques de Tarragona |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
50 |
70 |
120 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
9 |
12 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
2 |
4 |
Treballs |
|
2 |
8 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: programa, calendari d'activitats, bibliografia |
Sessió Magistral |
Anàlisi del procès de gestació dels Itineraris Patrimonials i de les Rutes Culturals, de les diferents interpretacions dels mateixos segons l'Unesco i segons l'UE, i del principals Itineraris Patrimonials i Rutes Culturals al món, a Europa, a Espanya i a Catalunya. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes treballaran en grups reduïts tres exemples d'Itineraris Patrimonials |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un centre documental on es gestioni un Itinerari Patrimonial o una Ruta Cultural |
Treballs |
Treball individual: cada alumne redactarà una proposta d'un Itinerari Patrimonial o d'una Ruta Cultural |
Atenció personalitzada |
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics. |
Descripció |
Els alumnes rebran una atenció personalitzada per part de la professora, bé mitjançant una entrevista personal al despatx, bé per mitjans telemàtics. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Assistència regular i participació a classe |
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Presentacio en grups a classe |
30% |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Visita a un centre documental |
10% |
Treballs |
|
Redacció d'un treball amb una proposta d'Itinerari Patrimonial o de Ruta Cultural |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els alumnes que no assisteixin a classe, que no participin als grups de treball i que no presentin treball individual faran un examen escrit del total del programa de l'assignatura a la segona convocatòria, amb un pes del 100% de la nota. |
Bàsica |
Ballart Hernández, Josep; Juan Tresserras, Jordi, Gestión del Patrimonio Cultural, Barcelona: Ariel, 2005
Capel, Horacio, Las rutas culturales como patrimonio de la humanidad. El caso de las fortificaciones americanas del Pacífico. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, vol. X, núm. 562, Barcelona: Universitat de Barcelona, 2005
Clifford, J., Itinerarios transculturales, Barcelona: Gedisa, 1999
Hernández Ramírez, Javier, Los caminos del patrimonio. Rutas turísticas e itinerarios culturales. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol. 9, núm. 2, La Laguna: Universidad de La Laguna, 2011
Martorell Rosselló, Alberto, Itinerarios culturales y patrimonio mundial. El patrimonio como factor de interrrelación o conectividad cultural, Madrid: UNED, 2008
Morère Molinero, Nuria, Sobre rutas históricas e itinerarios culturales en el turismo. Revista de Análisis Turístico, num. 13, Barcelona, 2012
Querol, Maria Ángeles, Manual de Gestión del Patrimonio Cultural, Madrid: Akal, 2012
Roselló Cerezuela, David, Diseño y evaluación de proyectos culturales: de la idea a la acción, Barcelona: Ariel, 2007
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PATRIMONI I SOCIETAT/12214221 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
RÈGIM JURÍDIC DEL PATRIMONI CULTURAL/12214235 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI/12214118 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|