DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) CREATIVITAT PUBLICITÀRIA Codi 12224111
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
9 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Adreça electrònica natalia.lozano@urv.cat
Professors/es
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura planteja l’estudi de la creativitat com a un procés de comunicació persuasiva des d’una vessant teòrico-pràctica. La matèria repassarà les eines i tècniques més habituals per a la creació de campanyes publicitàries creatives.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Coneix els fonaments teòrics de la creativitat aplicada a la publicitat
Adquireix i posa en pràctica en l'àmbit de la publicitat les principals tècniques creatives
Desenvolupa íntegrament un projecte de campanya publicitària des del punt de vista de la creativitat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Troba nous mètodes per fer les coses
 B4 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Creativitat i tipus de pensament Definició semàntica de creativitat.
Diferències entre creativitat i creació.
Les idees.
El pensament lateral.
Tècniques del pensament lateral.
La busca de la gran idea El procés creatiu: models clàssics i models cognitius
James Webb Young i la seva tècnica per produir idees.
Consells per tenir bones idees.
Bloquejos perceptius i bloquejos emocionals.
Tècniques associatives de creació en grup: brainstorming, tècnica 365, check-list, 6 barrets per pensar.
Del briefing a l’estratègia El briefing com a punt de partida.
Planificació estratègica i els insights.
L’estratègia publicitària:
Posicionament. Reason why. USP, UBP i ESP. Copy strategy. Star strategy.
Donar forma a la idea Fonaments de la redacció publicitària (copy, titular, slogan, layout...).
Figures retòriques.
Els camins creatius de Lluís Bassat.
El Kickstart de Pricken.
Música i publicitat.
Storytelling.
Cridar l’atenció i fixar a la memòria.
Fer la idea una realitat Creació de campanyes de publicitat en diversos mitjans (TV/cine, premsa, ràdio, internet, exterior).
Gamificació.
Publicitat i apps.
Branded content.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A16
28 30 58
Supòsits pràctics/ estudi de casos
B2
15 30 45
Presentacions / exposicions
A16
B2
B3
B11
C4
20 25 45
Treballs
A16
B2
B3
B11
C4
15 50 65
Atenció personalitzada
10 0 10
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Contingut teòric - pràctic.
Sessió Magistral Explicació per part del professora dels diferents tipus de pensament creatiu i donar les eines i tècniques suficients per a què l'alumne pugui aplicar la creativitat en la ressolució de campanyes.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució per part de l’alumne de pràctiques en grup. Joc de rol anunciant-agència.
Presentacions / exposicions Presentació i defensa per part de l’alumne de les propostes creatives generades com a resposta a brífings concrets.
Treballs Desenvolupament de treballs en grup de caràcter gràfic, conceptual i audiovisual amb l’objectiu de reforçar les eines necessàries per a esdevenir director d’art i director de comptes.
Atenció personalitzada Els alumnes podran adreçar-se al professor per qualsevol dubte o aclariment i tindran una atenció personalitzada.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se a la professora i rebran atenció personalitzada al seu despatx per a la ressolució de dubtes i orientacions de les pràctiques. Es prega sol·licitar cita prèvia per email a natalia.lozano@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A16
B2
B3
B11
C4
Els treballs en grup incorporen una part avaluable mitjançant les presentacions orals 10%
Treballs
A16
B2
B3
B11
C4
Es realitzaran treballs individuals i en grup 80%
Altres  

L'assistència i la participació a classe es tindrà en compte positivament i tindrà un pes a la nota.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació continuada

Es realitzaran 10 pràctiques avaluables. 5 d'elles seran de manera individual i les altres 5 es faran en grup. Les pràctiques tindran un total d'un 90% de la nota. El 10% restant serà avaluat amb l'assitència a l'aula i participació al curs.

Avaluació final

Presentació de 8 de les pràctiques avaluables proposades durant el curs de manera individual (80%) i un únic examen teórico-pràctic (20%).


Fonts d'informació

Bàsica Ricarte, José M., Creatividad y comunicación persuasiva, , 1998
Hernández, Caridad, Manual de creatividad publicitaria. , , 1999
Moliné, Marçal , La Fuerza de la Publicidad,, , 1999
Pricken, Mario, Publicidad creativa. Ideas y técnicas de las mejores campañas internacionales, , 2004
Moliné, Marçal, Comunicación Activa. Publicidad Sólida, 3a, 2003
Farran Teixidó, Eduard, Des de la trinxera. Manual de supervivència en creativitat publicitària, , 2010
Williams, E., La nueva publicidad. Las mejores campañas, , 2010
Webb Young, James, Una técnica para producir ideas, , 1940
De Bono, Edward, El pensamiento lateral, , 1998
http://adsoftheworld.com/, Ads of the world, ,
http://creativity-online.com/, Creativity online, ,

Complementària Bassat Luis, El libro rojo de la publicidad,, , 1993
Lorente, Joaquin , Casi todo lo que sé de publicidad,, , 1991
Ogilvy, David, Confesiones de un publicitario, , 1967
Ogilvy, David , Ogilvy y la Publicidad, , 1990
Bernbach, William , Bill Bernbach dijo...,, , 1999
Oejo, Eduardo , Dirección de Arte. La cara oculta de la imagen publicitaria,, , 1998
Jorge DEL RÍO PÉREZ, La creatividad publicitaria en la literatura científica: una revisión, , 2006
Boto, Ángela, Corazonadas inteligentes, , 2005
Epstein, Robert, El genio que llevamos dentro, , 2005
Giquel, O, Strategic planner, , 2003
Rom, J, Estrategia en tiempos de crisis. El valor actual de la metodología estratégica en la concepción de las campañas publicitarias, , 2012
Ricarte, José M., Procesos y técnicas creativas publicitarias: ideas básicas, , 2000
Pray, D, Art and Copy, , 2009
Young, James Webb, Una técnica para producir ideas, , 1982

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIÓ I IMATGE CORPORATIVA/12224115
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PLANIFICACIÓ DE MITJANS/12224114
TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224112
TÈCNIQUES DE MÀRQUETING I COMUNICACIÓ/12224113

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DISSENY GRÀFIC I MULTIMÈDIA/12224107
FONAMENTS DE LA COMUNICACIÓ PUBLICITÀRIA I DE LES RELACIONS PÚBLIQUES/12224106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent