Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A2 |
Interpretar els processos i fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A2 |
Comprèn els conceptes bàsics de la teoria semiòtica aplicats a la imatge
Coneix i sap aplicar els conceptes teòrics generals a l'anàlisi de la imatge
Integra la perspectiva teòrica semiòtica en la generació i l'avaluació de discursos audiovisuals
Desenvolupa les habilitats de treball en equip
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’acord amb la seva planificació, en el termini previst
|
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
14 |
22 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
28 |
29 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
descripción |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
L'assstència a totes les sessions pràctiques permet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final. |
Debats |
|
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. |
La participació activa en els debats pemet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final |
Treballs |
|
Els alumnes i les alumnes han de presentar nou pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. |
El 60%de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica dels 4 treballs lliurats. |
Proves de desenvolupament |
|
Els i les estudiants hauran de realizar un exàmen de desenvolupament. En aquesta prova hi haurà tant preguntes teòriques com preguntes d'anàlisi d'imatges. |
El pes de la nota de l'examen és del 40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura, els estudiants hauran de realizar al llarg del curs 4 treballs pràctics d'aplicació dels 10 que proposaran les professores de l'assignatura (60% de la nota) i hauran de presentar-se a un examen (40% de la nota) que es realitzarà l'últim dia de classe. Com a mínim, caldrà lliurar una pràctica de cada tema.L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència). Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 en els diferents treballs pràctics d'aplicació. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de les pràctiques. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les pràctiques, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar la pràctica o pràctiques suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les pràctiques, la nota que aparexerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la pràctica o pràctiques no presentades.Les pràctiques suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les pràctiques avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. |
Bàsica |
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|