DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) GÈNERES INTERPRETATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS Codi 12244113
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
ABELLÓ TOMÀS, XAVIER MARIA
SEBASTIÀ BENET, MISERICORDIA
Adreça electrònica xaviermaria.abello@urv.cat
misericordia.sebastia@urv.cat
Professors/es
ABELLÓ TOMÀS, XAVIER MARIA
SEBASTIÀ BENET, MISERICORDIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura l’alumne aprendrà totes les tècniques que li permetran dominar els principals gèneres periodístics interpretatius i opinatius en qualsevol suport, especialment l’entrevista i el reportatge.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
 A11 Conèixer i saber aplicar els diferents gèneres periodístics escrits i els gèneres i formats de programes audiovisuals per narrar, analitzar o valorar l’actualitat de forma eficaç, responsable i creativa.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp del Periodisme.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Coneix i sap aplicar les eines informàtiques i audiovisuals de producció periodística
 A11 Domina la teoria i la pràctica de la producció de gèneres periodístics complexos (entrevista, reportatge, documental, debat…).
Desenvolupa les habilitats socials necessàries per al treball en equip que té lloc en les redaccions de mitjans escrits, audiovisuals i interactius
Coneix la teoria i la pràctica de l’organització en gèneres dels textos periodístics en premsa, ràdio, televisió i Internet
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Presenta opcions de solució que són efectives en la majoria dels casos per resoldre els problemes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d'acord amb la planificació donada
 B5 Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció genères interpretatius, opinatius i/o d'autor
Crònica i crítica mitjans escrits, televisió, ràdio i internet
Els macrogenères opinatius editorial, articles de fons, les vinyetes, les cartes al director
L'entrevista Per entretenir i de caràcter
l'entrevista El tema, els portagonistes, les preguntes, relació entrevistador/a-entrevistat/ada, la producció
L'entrevista a la ràdio Tipologia i estructura
L'entrevista a la televisió Els recursos expressius, la comunicació no verbal, els recursos dramàtics, la realització
L'entrevista escrita Tipologies, estructura, l'entradeta, el procés d'elaboració, el titular
Gèneres de debat o polèmica El moderador/a, els convidats/des
El cara a cara A la televisió i a la ràdio
El debat A la televisió i a la ràdio
La tertúlia A la televisió i a la ràdio
El reportatge Característiques i tipologies, la producció, escollir el tema i els protagonistes
El reportatge escrit El reportatge en premsa diària, en els suplements de cap de setmana, a internet. Altecedents històrics. Estructura i titular. La infografia i la imatge
El reportatge d'investigació
El reportatge a la ràdio
El reportatge a la televisió
El documental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C4
1 2 3
Sessió Magistral
A4
12 20 32
Pràctiques de camp/sortides
B5
18 20 38
Resolució de problemes, exercicis
B2
B5
16 20 36
Pràctiques a laboratoris
B2
B4
B5
18 20 38
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A4
B2
B4
B5
16 20 36
Atenció personalitzada
B2
10 32 42
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de totes les temàtiques de l'assignatura. Metodologies de treball. Planificació de totes les pràctiques. Introducció bibliografia bàsica.
Sessió Magistral Donar a conèixer els diferents gèneres interpretatius i opinatius que podem trobar en tot tipus de suport mediàtic.
Pràctiques de camp/sortides Els alumnes hauran de demostrar els coneixements que han adquirit a les classes teòriques mitjançant la realització de diverses pràctiques fora del campus universitari.
Resolució de problemes, exercicis Es posarà a prova als alumnes amb diversos exercicis pràctics a l'aula.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes hauran de demostrar els coneixements que han adquirit a les classes teòriques mitjançant la realització de diverses pràctiques als platós i als laboratoris de ràdio.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A l'aula s'analitzaran diversos casos per ampliar el coneixement sobre els diferents gèneres.
Atenció personalitzada En aquesta assignatura és imprescindible l'atenció personalitzada amb els alumnes per corregir les males pràctiques en la realització dels diferents gèneres.

Atenció personalitzada
Descripció
Al llarg del curs, els professors de l'assignatura programaran diferents turories personalitzades per fer un seguiment de l'evolució de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques de camp/sortides
B5
Els alumnes hauran de realitzar diversos reportatges per a televisió, ràdio i premsa que seran avaluats. 50%
Resolució de problemes, exercicis
B2
B5
Els alumnes hauran de realitzar diversos exercicis de gèneres escrits a l'aula. 25%
Pràctiques a laboratoris
B2
B4
B5
Els alumnes hauran de realitzar diverses pràctiques als platós i als laboratoris de ràdio. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta és una assignatura que en la seva primera convocatòria no preveu cap examen. Els alumnes han d'anar superant satisfactòriament totes les pràctiques i exercicis especificats al pla de treball. Un estancament o una regressió en les matèries experimentals indicaran un suspens i l'obligació per part de l'alumne de presentar-se a l'examen teòric i pràctic de la segona convocatòria. És obligatori assistir a les correccions i a les tutories presencials.

Com ja s'esmenta, la segona convocatòria consistirà en un examen de tota la matèria amb exercicis teòrics i pràctics.


Fonts d'informació

Bàsica Balsebre, A; Mateu, M; Vidal, D, La entrevista en radio, televisión y prensa, Cátedra, Madrid, 1998
Benavides, J.L; Quintero, C, Escribir en prensa, Pearson, Madrid, 2004
Álex Grijelmo, El estilo del periodista, Taurus, Madrid, 2007
Joan Úbeda, Reportatge de televisió: el model americà, Íxia Llibres, Barcelona, 1992
Jaume Vilalta, El reportero en acción, Comunicación activa, Barcelona 2007
Jaume Vilalta, El espíritu del reportage, Comunicación activa, Barcelona, 2006

Complementària Mariano Cebrián Herreros, Géneros informativos audiovisuales, Ciéncia, Madrid, 1992
Blanca de la Torre i Esther Llauradó, Una imatge val més..., Pòrtic, Barcelona, 1999
Sonia F. Parrat, Introducción al reportaje: antecedentes, actualidad y perspectivas, Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, 2003
Maria Nieves García, La entrevista, Fragua, Madrid, 2006
José Luis Martínez Albertos, Curso general de redacción periodistica, Thomson, Madrid, 2002
Javier Mayoral (coordinador), Redacción periodista en televisión, Síntesis, Madrid, 2008
Arturo San Agustín, M'agrada que em faci aquesta pregunta: l'entrevista en premsa, Pòrtic, Barcelona, 1999

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GÈNERES INFORMATIUS EN MITJANS ESCRITS I AUDIOVISUALS/12244112

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12244007
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12244006
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12244102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent