Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
| B11 |
Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
| | A4 |
Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
| | B5 |
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B8 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
| | B11 |
Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
El periodisme en el nou context comunicatiu |
Un nou entorn: conversa, saturació, immediatesa
El nou rol del periodista |
Els llenguatges del periodisme multimèdia |
Redacció de textos per a Internet. L'enllaç
Notícia, blocs temàtics i criteris d'edició
Noves narratives per a webs, mòbils i tauletes
Redacció periodística per a xarxes socials
SEO o com escriure per ser trobats
Periodisme de dades |
Sistemes de gestió de continguts digitals |
Diaris digitals, blogs, wikis
Conceptes bàsics de l'analítica web |
Interactivitat i participació en el periodisme digital |
Blogs, comentaris i fòrums
Periodisme ciutadà o CGU
Cap a la creació d'una comunitat |
Història, estructura i models de negoci en el periodisme multimèdia |
Història del periodisme digital
Models de negoci: gratuïtat, pagament, micromecenatge
Ètica periodística a internet
Tendències de futur
|
La realització d'un projecte digital multimèdia |
Enfoc periodístic i definició del projecte
Com crear un pressupost
Publics objectius
Posicionament i eines que ofereix Internet
Ús de les xarxes socials
Fonts de finançament
Participació de l'audiència |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
26 |
0 |
26 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
12 |
30 |
42 |
Treballs |
|
10 |
60 |
70 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs: objectius i pràctiques |
Sessió Magistral |
Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Les sis primeres setmanes de pràctiques es faran a l'aula d'informàtica i suposaran l'escriptura constant per a mitjans digitals, de notícies, reportatges, entrevistes o cròniques. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. |
Treballs |
Les cinc setmanes posteriors s'utilitzaran per explicar el treball pràctic que més comptarà per la nota: la realització d'un projecte empresarial de mitjà digital. Els estudiants s'organitzaran en grups de tres persones per tal de plasmar el projecte en un document final. |
Atenció personalitzada |
Les hores de pràctiques que faltin s'utilitzaran perquè hi hagi un seguiment personalitzat dels diversos projectes de mitjans digitals. Els estudiants podran comentar amb el professor l'evolució del treball i els dubtes que puguin tenir. D'altra banda, el professor estarà disponible a través del correu electrònic. |
Descripció |
L'atenció personalitzada està pensada per fer un seguiment del projecte de mitjà digital de cada grup, ja sigui al despatx i classe, o a través del correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Es faran pràctiques a l'aula d'informàtica i suposaran l'escriptura constant per a mitjans digitals, de notícies, reportatges, entrevistes o cròniques. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. |
20% |
Treballs |
|
La definició d'un projecte de mitjà digital, d'àmbit local, nacional o internacional, sobre una temàtica a escollir. Els alumnes hauran d'estudiar la competència en el sector i hauran d'explicar l'enfoc periodístic, els llenguatges multimèdia, el públic objectiu, la política participativa, les fonts de finançament, l'ús de les xarxes socials, el pressupost i recursos, entre d'altres qüestions. El projecte ha de tenir una aplicació realista. |
60% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Examen amb preguntes curtes sobre els principals conceptes tractats a classe |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En la segona convocatòria hi haurà una prova de coneixements per avaluar la part teòrica de l'assignatura i dues pràctiques per tal de demostrar que s'han assimilat els continguts de l'assignatura. |
Bàsica |
García Jiménez, Antonio, Aproximaciones al periodismo digital , Dykinson, 2007,
Domínguez, Eva, El Cuarto bit : una década de reflexiones sobre periodismo e Internet , Editorial UOC, 2010,
Núria Almiron, Josep Manuel Jarque, El Mito digital : discursos hegemónicos sobre Internet y periodismo, Anthropos, 2008,
Andrés Boix Palop, Guillermo López García, editores, La Autoría en la era digital : industria cultural y medios de comunicación, Tirant lo Blanch, 2006,
María Ángeles Cabrera (coordinadora), Evolución de los cibermedios : de la convergencia digital a la distribución multiplataforma , Fragua, 2013,
Cobo Juárez, Silvia, Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital , UOC, 2012,
Marie Prat, SE0 : posicionamiento de su sitio web en Google y otros buscadores, ,
Daniel Aranda, Amalia Creus, Jordi Sánchez-Navarro (eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación, UOC, 2013,
Jesús Miguel Flores Vivar, Francisco Esteve Ramírez, Periodismo Web 2.0 , Fragua, 2009,
Jesús Flores Vivar (coordinador), Contenidos y servicios periodísticos en las redes sociales , Fragua, 2014,
Mariano Cebrián Herreros y Jesús Miguel Flores Vivar (editores), Blogs y periodismo en la red, Fragua, 2007,
López García, Xosé, Ciberperiodismo en la proximidad , Comunicación Social, 2008,
Domínguez, Eva, Microperiodismos : aventuras digitales en tiempos de crisis, UOC, 2012,
Salaverría, Ramón, Redacción periodística en Internet , EUNSA, 2005,
|
Manuals de periodisme digital Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa. Manual de redacció de notícies per Internet. Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo. Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet. Història del periodisme digital Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press. Història dels orígens d'Internet. Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial. Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució. Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia. Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols. Rutines de treball del periodisme digital Domingo, David & Paterson, Chris
(eds.) (2011) Making Online News.
Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet
Journalism. New York: Peter Lang. Tendències actuals en periodisme digital en diversos països. Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos. L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals. Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang. Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països. Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe. Mitjans digitals a Catalunya i Espanya Domingo,
D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs
informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans. Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social. Característiques dels mitans digitals a Espanya. Periodisme participatiu Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang. Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món. Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital: http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu. Singer, Jane B; Hermida, Alfred;
Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten;
Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism:
Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell. Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països. |
Complementària |
Gallego Pérez, J. Ignacio, Podcasting : nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros , UOC, 2010,
Marta Pacheco Rueda (coordinadora), La Publicidad en el contexto digital : viejos retos y nuevas oportunidades , Comunicacion Social, 2008,
Mario Tascón, dirección ; Marga Cabrera, coordinación, Escribir en internet : guía para los nuevos medios y las redes sociales, Círculo de Lectores, 2012,
Pastor, Lluís, La Gestión periodística del público , UOC, 2010,
|
Webs recomanades: actualitat del periodisme digital Àmbit català: Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com Escacc: http://www.escacc.cat Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com Àmbit espanyol: e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com Àmbit nordamericà: Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/ Reportr: http://reportr.net Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou |
|
Altres comentaris |
Periodisme a internet és una assignatura destinada a conèixer, aprendre i reflexionar sobre els canvis que l’era digital i de les xarxes socials impliquen per al periodisme, tant pel que fa a les narratives, les rutines, la relació amb els usuaris i el model de negoci. Els alumnes aprendran a recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a internet, s’introduiran en les noves narratives multimèdia i en l’analítica web, reflexionaran sobre la interactivitat i el nou paper dels usuaris a la xarxa, bussejaran per la història del periodisme digital i analitzaran de forma crítica les oportunitats i els riscos d’internet per a la feina periodística. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|