DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PERIODISME A INTERNET Codi 12244115
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Adreça electrònica enrique.canovacadela@urv.cat
Professors/es
CANOVACA DE LA FUENTE, ENRIQUE
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén oferir una introducció prou àmplia de les particularitats del periodisme digital, entés principalment pel que s’encarrega de la producció de notícies d’actualitat per a Internet. Els diferents mòduls, a través de les explicacions, exemples i activitats, us permetran produir informació en portals de notícies i weblogs, així com aprofitar al màxim les eines i serveis d'Internet (xarxes socials, producció multimèdia).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet.
 A4 Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Entén com s'organitza el treball quotidià dels periodistes digitals
Interpreta els reptes que suposa el paper més actiu de l'audiència a Internet
Avalua les diferents alternatives existents com a model de negoci per a publicacions digitals
Adquireix una visió àmplia sobre les particularitats del periodisme digital, entès, principalment, com aquell que s’encarrega de la producció d’informació d’actualitat per a Internet
Coneix els canvis que suposa Internet en el periodisme com a professió
Entén les característiques d’Internet rellevants per a la producció de continguts informatius
 A4 Explora les particularitats dels productes informatius a Internet en comparació amb els mitjans de comunicació tradicionals
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Adapta els objectius d’aprenentatge proposats pel professor/a
Selecciona un procediment d’entre els que li proposa el professor
 B5 Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
El periodisme en el nou context comunicatiu Un nou entorn: conversa, saturació, immediatesa
El nou rol del periodista
Els llenguatges del periodisme multimèdia Redacció de textos per a Internet. L'enllaç
Notícia, blocs temàtics i criteris d'edició
Noves narratives per a webs, mòbils i tauletes
Redacció periodística per a xarxes socials
SEO o com escriure per ser trobats
Periodisme de dades
Sistemes de gestió de continguts digitals Diaris digitals, blogs, wikis
Conceptes bàsics de l'analítica web
Interactivitat i participació en el periodisme digital Blogs, comentaris i fòrums
Periodisme ciutadà o CGU
Cap a la creació d'una comunitat
Història, estructura i models de negoci en el periodisme multimèdia Història del periodisme digital
Models de negoci: gratuïtat, pagament, micromecenatge
Ètica periodística a internet
Tendències de futur
La realització d'un projecte digital multimèdia Enfoc periodístic i definició del projecte
Com crear un pressupost
Publics objectius
Posicionament i eines que ofereix Internet
Ús de les xarxes socials
Fonts de finançament
Participació de l'audiència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
B1
26 0 26
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
B5
B8
B11
C2
12 30 42
Treballs
B5
B8
B11
10 60 70
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves objectives de preguntes curtes
C3
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs: objectius i pràctiques
Sessió Magistral Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari a través d'explicacions, discussió de lectures i estudi de casos.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Les sis primeres setmanes de pràctiques es faran a l'aula d'informàtica i suposaran l'escriptura constant per a mitjans digitals, de notícies, reportatges, entrevistes o cròniques. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables.
Treballs Les cinc setmanes posteriors s'utilitzaran per explicar el treball pràctic que més comptarà per la nota: la realització d'un projecte empresarial de mitjà digital. Els estudiants s'organitzaran en grups de tres persones per tal de plasmar el projecte en un document final.
Atenció personalitzada Les hores de pràctiques que faltin s'utilitzaran perquè hi hagi un seguiment personalitzat dels diversos projectes de mitjans digitals. Els estudiants podran comentar amb el professor l'evolució del treball i els dubtes que puguin tenir. D'altra banda, el professor estarà disponible a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada està pensada per fer un seguiment del projecte de mitjà digital de cada grup, ja sigui al despatx i classe, o a través del correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A3
A4
B5
B8
B11
C2
Es faran pràctiques a l'aula d'informàtica i suposaran l'escriptura constant per a mitjans digitals, de notícies, reportatges, entrevistes o cròniques. Es simularan situacions reals per tal que l'estudiant actuiï. Cada setmana, l'alumne generarà un document periodístic, però no tots seran puntuables. 20%
Treballs
B5
B8
B11
La definició d'un projecte de mitjà digital, d'àmbit local, nacional o internacional, sobre una temàtica a escollir. Els alumnes hauran d'estudiar la competència en el sector i hauran d'explicar l'enfoc periodístic, els llenguatges multimèdia, el públic objectiu, la política participativa, les fonts de finançament, l'ús de les xarxes socials, el pressupost i recursos, entre d'altres qüestions. El projecte ha de tenir una aplicació realista. 60%
Proves objectives de preguntes curtes
C3
Examen amb preguntes curtes sobre els principals conceptes tractats a classe 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En la segona convocatòria hi haurà una prova de coneixements per avaluar la part teòrica de l'assignatura i dues pràctiques per tal de demostrar que s'han assimilat els continguts de l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica García Jiménez, Antonio, Aproximaciones al periodismo digital , Dykinson, 2007,
Domínguez, Eva, El Cuarto bit : una década de reflexiones sobre periodismo e Internet , Editorial UOC, 2010,
Núria Almiron, Josep Manuel Jarque, El Mito digital : discursos hegemónicos sobre Internet y periodismo, Anthropos, 2008,
Andrés Boix Palop, Guillermo López García, editores, La Autoría en la era digital : industria cultural y medios de comunicación, Tirant lo Blanch, 2006,
María Ángeles Cabrera (coordinadora), Evolución de los cibermedios : de la convergencia digital a la distribución multiplataforma , Fragua, 2013,
Cobo Juárez, Silvia, Internet para periodistas : kit de supervivencia para la era digital , UOC, 2012,
Marie Prat, SE0 : posicionamiento de su sitio web en Google y otros buscadores, ,
Daniel Aranda, Amalia Creus, Jordi Sánchez-Navarro (eds.), Educación, medios digitales y cultura de la participación, UOC, 2013,
Jesús Miguel Flores Vivar, Francisco Esteve Ramírez, Periodismo Web 2.0 , Fragua, 2009,
Jesús Flores Vivar (coordinador), Contenidos y servicios periodísticos en las redes sociales , Fragua, 2014,
Mariano Cebrián Herreros y Jesús Miguel Flores Vivar (editores), Blogs y periodismo en la red, Fragua, 2007,
López García, Xosé, Ciberperiodismo en la proximidad , Comunicación Social, 2008,
Domínguez, Eva, Microperiodismos : aventuras digitales en tiempos de crisis, UOC, 2012,
Salaverría, Ramón, Redacción periodística en Internet , EUNSA, 2005,


Manuals de periodisme digital
Salaverría, Ramón (2005) Redaccion periodistica en Internet. Pamplona: Eunsa.
    Manual de redacció de notícies per Internet.
Josep Lluís Micó (2006) Periodisme a la Xarxa. Vic: Eumo.
    Reflexions sobre les possibilitats informatives d'Internet.

Història del periodisme digital
Abbate, J. (1999) Inventing the Internet. Cambridge (EUA): MIT Press.
    Història dels orígens d'Internet.
Boczkowski, Pablo J. (2006) Digitalizar las noticias. Buenos Aires: Manantial.
    Descripció dels primers projectes de periodisme digital a EUA i anàlisi dels factors que han influït en la seva evolució.
Estévez, J. (2002) Periodismo en la red. Madrid : Anaya Multimedia.
    Història i organització interna dels principals mitjans digitals espanyols.

Rutines de treball del periodisme digital

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.
    Tendències actuals en periodisme digital en diversos països.
Masip, Pere (2008) Internet a les redaccions. Barcelona: Trípodos.
    L'ús d'Internet com a font informativa en mitjans tradicionals.

Paterson, C. i Domingo, D. (2008) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.
    Rutines de treball i evolució del periodisme digital en diversos països.
Friend, Cecilia i Singer, Jane (2007) Online Journalism Ethics. ME Sharpe.

Mitjans digitals a Catalunya i Espanya
Domingo, D. (2004) Periodisme Digital a Catalunya: radiografia de 445 webs informatius. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya.
    Història i característiques bàsiques dels mitjans digitals catalans.
Salaverría, Ramón (ed.) (2005) Cibermedios. Sevilla: Comunicación Social.
    Característiques dels mitans digitals a Espanya.

Periodisme participatiu

Allan, Steve & Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. Peter Lang.
     Anàlisi del paper dels ciutadans com a productors d'informació a partir de casos de tot el món.
Gillmor, Dan (2005) We the media. Llibre digital:
http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp
    Debat sobre les possibilitats que obre Internet com a mitjà participatiu.
 Singer, Jane B; Hermida, Alfred; Domingo, David; Heinonen, Ari; Paulussen, Steve; Quandt, Thorsten; Reich, Zvi; Vujnovic, Marina (2011) Participatory Journalism: Guarding Open Gates in Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.
    Anàlisi de la gestió de la participació de l'audiència en deu països.

Complementària Gallego Pérez, J. Ignacio, Podcasting : nuevos modelos de distribución y negocio para los contenidos sonoros , UOC, 2010,
Marta Pacheco Rueda (coordinadora), La Publicidad en el contexto digital : viejos retos y nuevas oportunidades , Comunicacion Social, 2008,
Mario Tascón, dirección ; Marga Cabrera, coordinación, Escribir en internet : guía para los nuevos medios y las redes sociales, Círculo de Lectores, 2012,
Pastor, Lluís, La Gestión periodística del público , UOC, 2010,


Webs recomanades: actualitat del periodisme digital

Àmbit català:
Comunicació 21: http://www.comunicacio21.com
Escacc: http://www.escacc.cat
Núria Masdeu: http://nuriamasdeu.blogspot.com

Àmbit espanyol:
e-periodistas: http://e-periodistas.blogspot.com
Lola como Mola: http://lolacomomola.blogspot.com

Àmbit nordamericà:
Nieman Journalism Lab: http://www.niemanlab.org/
Reportr: http://reportr.net
Teaching Online Journalism: http://mindymcadams.com/tojou

Recomanacions


 
Altres comentaris
Periodisme a internet és una assignatura destinada a conèixer, aprendre i reflexionar sobre els canvis que l’era digital i de les xarxes socials impliquen per al periodisme, tant pel que fa a les narratives, les rutines, la relació amb els usuaris i el model de negoci. Els alumnes aprendran a recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a internet, s’introduiran en les noves narratives multimèdia i en l’analítica web, reflexionaran sobre la interactivitat i el nou paper dels usuaris a la xarxa, bussejaran per la història del periodisme digital i analitzaran de forma crítica les oportunitats i els riscos d’internet per a la feina periodística.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent