DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) PERIODISME ESPECIALITZAT Codi 12244219
Ensenyament
Grau de Periodisme (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
jordi.prades@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
PRADES TENA, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant Periodisme Especialitzat II és una assignatura eminentment pràctica que focalitza l'estudiant en la praxi periodística en els camps del periodisme en Ciència i Societat. Es posa èmfasi en la comunicació i la divulgació científica. És per tant una aproximació eclèctica i transversal que prepara els estudiants en el darrer semestre del grau per tal de planificar i produir peces en l'àmbit del reporterisme científic, així com per gestionar la comunicació científica dirigida als mitjans de comunicació. Les classes teòriques donen pautes generals per seleccionar els temes, buscar fonts d'informació, planificar la producció i buscar les plataformes i públics adients. Les classes pràctiques es caracteritzen per la flexibilitat de cara a planificar les proves i treballar de forma autònoma, tot marcant els objectius que s'han d'aconseguir al llarg del curs. Aquesta assignatura està especialment dirigida als estudiants de periodisme que vulguin enfocar el seu futur professional als àmbits del periodisme i la comunicació científica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Coneix els aspectes bàsics de les grans tipologies de conflictes contemporanis que generen interès periodístic
Adquireix els coneixements i les tècniques necessàries per abordar amb professionalitat situacions extremes en conflicte en els àmbits polític i social
Desenvolupa el sentit ètic i de responsabilitat social a l’hora d’enfrontar-se a la cobertura periodística de situacions de conflicte agut
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’acord amb una sistemàtica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. La mediatització de la ciència i el rol del periodisme
2. Ciència i cultura popular: del periodisme a la ciència-ficció
3. Comunicar la ciència: del fet científic a la notícia
4. El llenguatge de la divulgació científica
5. Revistes especialitzades i fonts d'informació
6. Qüestions ètiques: verificació, precisió conflicte d'interessos, espectacularització. La pseudociència.
7. L'entrevista amb científics
8. El reportatge i el documental sobre ciència
9. Programes de divulgació científica
10. La xarxa: bloggers, youtubers i d'altres tendències

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A7
C5
14 14 28
Presentacions / exposicions
A7
C5
15 30 45
Treballs
A7
B4
24 46 70
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries En les primeres sessions de l'assignatura s'explica el funcionament i avaluació de l'assignatura. Així com, el seus continguts.
Sessió Magistral En aquestes sessions es desenvolupa el contingut teòric de curs.
Presentacions / exposicions En aquestes sessions, els alumnes exposen els seus treballs individuals i en grup.
Treballs Els treballs consisteixien en un assaig, una entrevista a un científic i un reportatge.
Atenció personalitzada Hi ha tutories personalitzades per preparar treballs i exposicions

Atenció personalitzada
Descripció
Es calendaritzen tutories personalitzades amb el professor per preparar pràctiques i exposicions

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A7
C5
Debats (P1, P2 i P3) + Assaig final (P4) 25%
Treballs
A7
B4
Entrevista P5 (en parelles) (25%) + Reportatge P6 (individual) (50%) 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.

Avaluació final (AF)

Els estudiants que no presentin les proves abans esmentades o que no les superin, les hauran de presentar en segona convocatòria per superar l'avaluació final.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Referències

Bauer, Martin W. & Buchi, Massimiano (2007) Journalism, Science and Society. Science communication between news and public relations. London & New York. Routledge.

Calvo Hernando, Manuel (1997) Manual de periodismo científico. Barcelona: Bosch.

Carbonell, Eudald i Hortolà, Policarp (2010) Entender la ciencia desde dentro (o por lo menos intentarlo). Tarragona. Publicacions URV.

Duran, Xavier (2011) Per què les lleones no els prefereixen rossos? : (i seixanta curiositats científiques més). Barcelona: Columna.

Elías, Carlos (2008) Fundamentos de periodismo científico y divulgación mediática. Madrid. Alianza.

Estupinyà, Pere (2010) El ladrón de cerebros. Compartiendo el conocimiento científico con las mentes más brillantes. Barcelona. Debate.

Goldacre, Ben (2012) Mala ciencia. No te dejes engañar por curanderos, charlatanes y otros farsantes. Barcelona: Espasa.

Gore, Al (2007) Una verdad incómoda. La crisis planetaria y el calentamiento global y cómo afrontarla. Barcelona. Gedisa.

Laborda, Jorge (2006) Las mil y una bases del ADN y otras historias científicas. Madrid. Hélice. (ebook).

León, Bienvenido (2010) Ciencia para la televisión: el documental científico y sus claves. Barcelona. Ediuoc.

Punset, Eduard (2004) Cara a cara con la vida, la mente y el universo: conversaciones con los grandes científicos de nuestro tiempo. Barcelona. Destino.

Ramentol, Santiago (2000) Els silencis de la ciència. València: 3i4.

 

Revistes

Catalan Journal of Communication & Cultural Studies

Comunicar

Environmental Communication

Public Understanding of Science

Science Communication

 

Webgrafia

 

10 blocs de ciència: http://es.labs.teads.tv/top-blogs/ciencia

Associació Catalana de Comunicació Científica: http://www.accc.cat/

Ciència al Metropol: http://www.comciencia.urv.cat/ciencia-al-metropol/Comciència

Comciència URV: http://www.comciencia.urv.cat/

FECYT: http://www.fecyt.es/

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació: http://www.fundaciorecerca.cat/

Generació Digital, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/generacio-digital/

Percepción social de la ciencia y la tecnología (2015): http://www.idi.mineco.gob.es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf

Què, qui, com, TV3: http://www.ccma.cat/tv3/quequicom/

Popular Science: http://www.popsci.com/

Redes RTVE: http://www.rtve.es/television/redes/

Wolframio: http://www.etseq.urv.es/wolframio/

Complementària



DDAA. "Breve historia de Euskadi. De los Fueros a la Autonomía". Debate. Bercelona, 2010

Fuster-Fabra, José Mª. "Responsabilidad civil de actos de terrorismo". Atelier. Barcelona, 2001

Ordozgoiti, Koldo. "El futuro nos pertenece. Memorias políticas del lehendakari Ibarretxe". Alberdania. Irún, 2010

Vilaregut, Ricard. "Terra Lliure. La temptació armada a Catalunya". Columna. Barcelona, 2004

Recomanacions


 
Altres comentaris
IMPORTANT. Les proves d'avaluació continuada requereixen assistència a visionats i debats.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent