Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A3 |
Aplicar adequadament les tecnologies i els sistemes utilitzats per recopilar, processar, elaborar i transmetre continguts periodístics a través dels mitjans de comunicació i d’Internet. |
| A4 |
Construir missatges orals i escrits destinats a productes periodístics que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a cada tipus d’audiència, objectiu comunicatiu i canal periodístic. |
| A7 |
Conèixer de forma teòrica i aplicada els fonaments de l’exercici del periodisme: redacció i estil, concepte d’actualitat, noticiabilitat, organització laboral i professional, deontologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Treballa una visió crítica dels conceptes explicatius de la realitat social i els emmarca en el seu procés de construcció social
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
Adquireix la capacitat d’analitzar les dinàmiques socials, econòmiques, polítiques i culturals de la nostra societat
| | A3 |
Coneix i identifica els diferents sistemes i formats de captació, gravació, edició i tractament d’imatge i so
Es capacita en les possibilitats expressives tant de la imatge com del so
| | A4 |
Pren consciència de la importància d’una bona expressió oral i escrita per al desenvolupament professional i personal
Reconeix les característiques bàsiques de l’oralitat i les seves funcions
Coneix les característiques i els elements condicionants dels textos orals, especialment els dels mitjans audiovisuals
Identifica i corregeix els problemes d’expressió oral més comuns
Domina les tècniques bàsiques de la locució per a ràdio i televisió
| | A7 |
Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d’aprenentatge proposats pel professor
Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
| | B3 |
Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
| | B6 |
Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
El llenguatge de la ràdio |
- La paraula
- La música
- Els efectes
- El silenci
|
Radioarte |
- Experimentació sonora
- Radioarte concret i abstracte
- Paisatges sonors, poesia sonora i música experimental
|
Discurs Radiofònic |
- Gèneres i formats radiofònics |
Dramatització |
- Monòleg
- Radioteatre
- Radionovela
|
El documental sonor |
- Elements del documental sonor
- L'ús de les fonts
- El muntatge
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
16 |
20 |
36 |
Pràctiques a laboratoris |
|
6 |
30 |
36 |
Debats |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques a través de TIC |
|
6 |
12 |
18 |
Sessió Magistral |
|
4 |
0 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
8 |
8 |
16 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació d'assignatura: objectius, metodologia, calendari de pràctiques i treballs |
Presentacions / exposicions |
Presentació i discussió dels temes més rellevants relacionats amb la producció radiofònica |
Treballs |
Investigació, documentació i producció de les diferents practiques amb els continguts establerts a classe |
Pràctiques a laboratoris |
Posar en pràctica els elements del llenguatge radiofònic els quals han estat prèviament discutits en les sessions magistrals. |
Debats |
Anàlisi, discussió i intercanvi de idees sobre l’estat actual de la producció radiofònica |
Pràctiques a través de TIC |
Difondre adequadament els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea |
Sessió Magistral |
Explicació de l’estat actual de la producció radiofònica i les noves tendències. Diferenciar els diferents gèneres i formats utilitzats a la ràdio |
Atenció personalitzada |
Discussió i correcció de les pràctiques de laboratoris i els treballs amb els alumnes. |
Descripció |
Es realitzarà acompanyament als equips de treballs i pràctiques sobre la planificació, desenvolupament i avaluació de les diferents activitats proposades |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Es faran exposicions orals per part dels estudiants |
10 |
Treballs |
|
Els estudiants realitzaran informes sobre diferents temes de la producció radiofòniques |
25 |
Pràctiques a laboratoris |
|
Es faran pràctiques radiofòniques utilitzant els contingut teòrics treballats a classe |
35 |
Debats |
|
Es faran dues discussions a classe |
5 |
Pràctiques a través de TIC |
|
Es difondran els continguts produïts al llarg del taller a través de diferents suports en línea |
10 |
Atenció personalitzada |
|
Es realitzarà acompanyament als equips de treballs i pràctiques sobre la planificació, desenvolupament i avaluació de les diferents activitats proposades |
10 |
Altres |
|
Assistència a classe i participació en classe |
5 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
Balsebre, Armand, El Lenguaje radiofónico, Cátedra, 1996
Estévez, Mayra, Vio-Bog. Estudios sonoros de la región andina, http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/1180/1/CON-001-EST%C3%89VEZ-Estudios%20sonoros.pdf, 2008
Camacho, Lydia, El radioarte, Trillas, 1996
Martínez-Costa, M y Díez, Ramón, Lenguaje, géneros y programas de radio, EUNSA, 2005
Martínez-Costa, María (Coord). , Información radiofónica. Cómo contar noticias en la radio hoy, Ariel Comunicación, 2002
Merayo, A y Pérez, C., La magia radiofónica de las palabras. Aproximación a la lingüística en el mensaje de la radio, Cervantes, 2001
Haye, Ricardo, Sobre Radio y Estética. Una Mirada desde la Filosofía del Arte, http://www.infoamerica.org/teoria_articulos/haye1.htm, 2006
López Vigil, I., Manual de Radioapasionados, http://radioteca.net/media/uploads/manuales/2013_10/ManualUrgenteRadialistas.pdf, 1997
|
|
Complementària |
Rodero, Emma, El sentido y la belleza melódica del mensaje informativo radiofónico o cómo entonar las noticias en la radio, Comunicación y Sociedad, 2002
Soengas, Xosé, El discurso radiofónico. Particularidades de la narración sonora, Revista Prisma, 2006
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|