DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN CATALÀ Código 12254116
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 1Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologia Catalana
Coordinador/a
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Correo-e xavier.rull@urv.cat
Profesores/as
RULL MURUZÀBAL, XAVIER
Web
Descripción general e información relevante Fonètica i fonologia / Correcció oral

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Fonètica i fonologia catalanes 1.1. L'articulació. Els dos nivells de la parla
1.2. Sons, fonemes i al·lòfons. L'AFI
1.3. La cadena de sonància universal
1.4. Sil·labificació (i reparacions: epèntesis i elisions)
1.5. Ensordiments i sonoritzacions; assimilacions, dissimilacions i harmonies vocàliques; diftongació i monoftongació; africació i desafricació; altres processos
1.6. Fonètica sintàctica
1.7. Trets suprasegmentals (accent, tonalitat, quantitat, etc.)
2. Ortologia 2.1. Concepte de ‘pronúncia correcta’
2.2. Concepte de ‘parla correcta’ (vocabulari, morfologia, etc.)
2.3. L’estàndard oral de la llengua catalana


Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
60 40 100
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
0 10 10
Proves pràctiques
C4
0 38 38
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del professor que impartirà les classes i conduirà l'assignatura.
Presentació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
Presentació del mètode d'avaluació.
Sessió Magistral El professor exposarà els continguts fonamentals del temari de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes plantejats pels alumnes via despatx o correu electrònic.

Atenció personalitzada
descripción
L'alumne podrà comptar amb l'assessorament del professor durant l'horari de despatx establert.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Proves pràctiques
C4
Tres proves pràctiques (una de transcripció fonètica i dues d'ortologia) 40% (10% + 15% + 15%)
Proves de desenvolupament
Sobre continguts 40%
Otros  

Prova final d'ortologia

20%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació és la mateixa per a la 1a i la 2a convocatòria.

És obligatori presentar les dues proves pràctiques i fer la prova final. No presentar qualsevol ítem d'avaluació, encara que s'hagin presentat els altres ítems, implica un no presentat. En la redacció de les proves, fer 3 o més faltes ortogràfiques o un error gramatical greu implica suspendre l'assignatura.


Fonts d'informació

Bàsica
  • BONET, Eulàlia (1986) "L'entonació de les formes interrogatives en barceloní", Els Marges,33, pàg. 103-117.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa (1998) Fonologia catalana, Barcelona, Ariel.
  • BONET, Eulàlia; LLORET, Maria-Rosa; MASCARÓ, Joan (1998) Manual de transcripció fonètica, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • BRUGUERA, Jordi (1990) Diccionari ortogràfic i de pronúncia, Barcelona, Enciclopèdia Catalana.
  • CASTELLANOS, Anton (1993) Manual de pronunciació, Vic, Eumo.
  • CERDÀ, Ramon (1968) El timbre vocálico del catalán, Madrid, CSIC.
  • COROMINES, Joan (1974) Lleures i converses d'un filòleg, Barce­lona, Club Editor (2a. ed.).
  • INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS (1992) "Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana (I. Fonètica)", dins Documents de la Secció Filològi­ca, II, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • LLISTERRI, Jaquim (1984) "Aproximació a la síntesi de les vocals del català", Folia Phonètica, 1, pàg. 45-77.
  • OLIVA, Savlador (1986) Introducció a la mètrica, Barcelona, Quaderns Crema.
  • PALOMA, David; PUIGGRÒS, M. Antònia; RICO, Albert; TORRENT, Anna. M. (2009) Guia fonètica per a les televisions locals, Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona.
  • PONS, Lídia (1987) "Xinxirinxina, trap-trap. Aspectes de la motivació fonètica en català", Studia in honorem M. de Riquer, II, Barcelona, Quaderns Crema, pàg. 165-177.
  • PONS, Lídia (1992) Iodització i apitxament al Vallès, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • PRIETO, Pilar (2002) Entonació: models, teoria, mètodes, Barcelona, Ariel.
  • RECASENS, Daniel (1986) Estudis de fonètica experimen­tal del ca­talà oriental central, Barcelona, Publi­cacions de l'Abadia de Montserrat.
  • RECASENS, Daniel (1991) Fonètica descriptiva del català, Barcelona, Institut d'Estudis Catalans.
  • RECASENS, Daniel (1993) Fonètica i fonologia, Barcelona, Enci­clopèdia Catalana.
  • ROMEU, Xavier (1983) Manual de fonologia catalana, Barcelona, Barcanova.
  • SERRA, P. (1993) "De la representació de l'accent", Llengua & Literatura, 5.
  • SERRA, P. (1994) "Estructura prosòdica i accent", Caplle­tra.
  • SOLÀ, Joan [dir.] (2003). Gramàtica del català contemporani, Barcelona, Empúries.
Complementària

Recomanacions

Asignaturas que continúan el temario
GRAMÀTICA HISTÒRICA DE LA LLENGUA CATALANA/12254120
DIALECTOLOGIA CATALANA/12254123


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.