DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) CONTEXT SOCIAL, PÚBLIC I CREACIÓ LITERÀRIA Codi 12254219
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Adreça electrònica majoana.zaragoza@urv.cat
Professors/es
ZARAGOZA GRAS, MARIA JOANA
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció a les diverses aproximacions al procés de creació literària a l'Antiguitat i l'Edat Mitjana des de l'estudi de la seva interacció amb el context social i cultural en què aquest procés s'inscriu.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Aspectes teòrics: aproximacions al fet literari des del context social i cultural -els estudis literaris i l’estètica de la recepció
-els estudis sociològics
-l’antropologia cultural
2. Literatures orals: mite i folklore, estudis comparatius. -oralitat i escriptura: característiques i interaccions
-mite i literatura
-formes populars de la literatura oral: conte, faula, rondalla
-abans d'Homer, què?
-folklorística i etnopoètica
3. L’èpica: poder i societat -l'”enciclopèdia tribal”: els poemes homèrics, la Mediterrània arcaica i el naixement de la polis
4. L’origen de la lírica: ocasions rituals i pràctiques socials -banquet i convivialitat: vi i companyonia
-eros dolç i amarg: iniciacions eròtiques i codificació de l’amor.
-rituals col·lectius: poesia i competició, de l'agôn al glosat mallorquí i tortosí
-poesia de sàtira i insult, del iambe als goliards
5. El teatre: literatura, democràcia, religió i espectacle -teatre del poble i per al poble: l’Atenes clàssica
-el teatre com a espectacle: Roma

6. Les masses urbanes i les noves elits: la novel·la -Alexandria i Roma: aparició de la cultura del llibre i d’un públic lector. Dones lectores
-escola, retòrica i multiculturalitat
-novel·les populars i novel·les cultes a l’Imperi romà
-el segon naixement de la novel·la: context i públic del "roman" medieval

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A7
A8
B3
C4
C5
40 40 80
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A7
A8
B1
C3
4 8 12
Presentacions / exposicions
A7
A8
B1
B3
B5
C2
C3
C4
C5
6 12 18
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, coneixement del grup, organització de la feina individual i dels grups de treball
Sessió Magistral Desenvolupament del temari mitjançant explicacions teoricopràctiques del professor amb participació activa i continuada dels alumnes
Esdeveniments científics i/o divulgatius En funció de l'oferta: visita a exposició, assistència a obra de teatre i/o projecció cinematogràfica
Presentacions / exposicions Presentacions dels treballs realitzats en grup pels alumnes, seguides de discussions amb participació de tot el grup-classe
Atenció personalitzada Hores d'atenció personalitzada al despatx del professor i per via telemàtica

Atenció personalitzada
Descripció
Plantejament i seguiment dels treballs individuals i en grup dels alumnes. Resolució de dubtes. Presencial i telemàtica.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

Comentaris als textos del moodle Partcipació activa a classe Assaig sobre un tema relacionat amb l'assignatura

25%
25%
50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria caldrà presentar els comentaris fets a classe i l'assaig final


Fonts d'informació

Bàsica

Llovet, J. et alii, Teoría literaria y literatura comparada. Barcelona, Ariel, 2005.

Gentili, B., Poesía y público en la Grecia antigua. Barcelona, Sirmio, 1996.

Pòrtulas, J., Introducció a la Ilíada. Homer, entre la història i la llegenda, Barcelona 2008.

Havelock, E.A., Prefacio a Platón. Visor, Madrid 1994 (=1963).

Dupont, F., La invención de la literatura, Madrid, Debate, 2001.

Complementària

Cambiano, G., Canfora, L., Lanza, D., Lo spazio letterario della Grecia antica. Roma 1992-

Cavallo, G., et alii, Lo spazio letterario della Roma antica. Roma 1989-

 

Veure repertori bibliogràfic en l'espai Moodle de l'assignatura

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent