DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) LITERATURA Código 12264001
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
12 Formació bàsica Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
TEIXELL PUIG, ORIOL
Correo-e mariadolores.gimeno@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
oriol.teixell@urv.cat
Profesores/as
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
TEIXELL PUIG, ORIOL
Web http://http://moodle.urv.cat/moodle/course/view.php?id=64513
Descripción general e información relevante Primer quadrimestre:Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Introducció a una història de la novel·la a Europa des d'un enfocament de literatura comparada. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. Segon quadrimestre: Introducció als estudis literaris hispànics a partir de la lectura i anàlisi de textos significatius dels tres gèneres literaris: diversos poemes clàssics, una obra teatral de Calderón de la Barca i La Regenta, novel·la de Leopoldo Alas “Clarín”. Els comentaris de text i diverses estratègies de lectura estan orientats a posar en pràctica els continguts estudiats durant el primer quadrimestre així com la contextualització del text dins del seu període literari.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Demostrar que coneix els corrents teòrics i metodològics de la literatura i la crítica literària.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries.
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític.
Comprèn la literatura com un espai de representació, de debat ideològic i de construcció de discursos socials.
Analitza els conceptes teòrics fonamentals de la literatura.
Comprèn la importància social i política de la literatura en relació amb les preocupacions i els ideals estètics.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Comprèn els elements que composen una disciplina
Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d'una assignatura
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE
1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA
1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text

2 EL DISCURS LITERARI 2.1 Introducció general als gèneres literaris

3. ELS GÈNERES NARRATIUS
3.1. La novel•la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.

4. ELS GÈNERES POÈTICS
4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.

5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS
5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.

6. Corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.


La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat


L'enunciació i la partició dels gèneres
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere


Un gènere de gèneres. Punt de vista i focalització


Raons de la mètrica. Lectura i comentari de fragments de textos .

El conflicte. La situació d'enunciació en el teatre. Experiències actuals, fronteres del gènere



Descripció breu
TEMARI DEL SEGON QUADRIMESTRE
1. Poesía clásica: de Garcilaso a Meléndez Valdés
1.1. Temas y subgéneros poéticos
1.2. La función poética y la retórica
1.3. Garcilaso, Fray Luis, místicos y neoclásicos.
2. Teatro barroco:
2.1. Subgéneros teatrales
2.2. Calderón de la Barca y la “comedia nueva”
2.3. El concepto de la honra: El médico de su honra
3. El contexto de la España de la Restauración
4. Leopoldo Alas “Clarín”, autor de La Regenta:
4.1. Autor-narrador
4.2. Lector-narratario
5. Los discursos de La Regenta:
5.1. La focalización o punto de vista
5.2. Las voces de los personajes o modos de enunciación
6. Vetusta y la simbología del espacio:
6.1. Espacios interiores y exteriores
7. Tres días y tres años: tiempo y orden del discurso
8. Estructura de la obra:
8.1. Narración, historia y discurso
9. Los personajes:
9.1. Tipología y construcción
9.2. La educación sentimental de Ana Ozores
10. Realismo e ironía:
10.1. La novela realista europea
10.2. La novela del “romanticismo desilusionado”
10.3. Ironía y parodia como procedimientos críticos
11. El Naturalismo en la novela:
11.1. El debate del Naturalismo en la literatura española
11.2. Las fuerzas sociales y la herencia
12. Erotismo y sensualidad: lecturas psicoanalíticas
13. Perspectivas feministas en La Regenta
14. La recepción de La Regenta:
14.1. Reacciones contemporáneas
14.2. En el canon actual

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
B1
58 10 68
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
C4
30 60 90
Treballs
A2
B1
C4
20 40 60
Presentacions / exposicions
A2
B1
C4
4 70 74
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
A2
4 0 4
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions teoricopràctiques del professor sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. Es tracta de sessions-seminari on, rere els plantejaments teòrics, es treballa sobre models i casos pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Seminaris
Treballs Comentaris de textos teòrics, narratius, poètics, dramàtics
Presentacions / exposicions A través del Moodle
Atenció personalitzada Presencial i Moodle

Atenció personalitzada
descripción
Els alumnes podran visitar les professores a les hores de despatx. Qualsevol consulta que afecti el curs (temari, lectures, avaluació) es tractarà en aquestes hores de visita o també en acabar les classes i de cap manera per correu electrònic. Les hores de visita es pactaran amb l'alumnat per tal de faciliar-los la màxima atenció. Es durà a terme un seguiment de l'actitud, les intervencions i els exercicis de l'alumnat durant les classes magistrals i en les sessions dedicades a la pràctica textual. Seguiment individual del treball monogràfic de cada alumne.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B1
C4

PRIMER QUADRIMESTRE:
Comentari de textos teòrics. Avaluació sobre:
-La "mort de l'autor".
-La "funció autor" (què és un autor i quin efecte té en l'estudi de la literatura).

SEGON QUADRIMESTRE:
Comentaris de textos: (30%):
25%
Treballs
A2
B1
C4

PRIMER QUADRIMESTRE: Caldrà fer dos exercicis similars als que s'hauran fet a classe sobre textos d'una llista.
1. Lectura i anàlisi d'un text narratiu.
2. Lectura i anàlisi d'un text poètic o dramàtic.
El PLAGI INVALIDA ELS EXERCICIS PRESENTATS.

SEGON QUADRIMESTRE:
- Assaig temàtic (10 %).
- Control de lectura (10%)
25%
Presentacions / exposicions
A2
B1
C4
Moodle 40%
Otros  

PRIMER QUADRIMESTRE: Proves de control de comprensió de textos i vocabulari (qüestionaris en suport informàtic). SEGON QUADRIMESTRE: Participació A classe (10%): lectura prèvia dels capítols de la novel·la corresponents a cada sessió i de la bibliografia indicada

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.

SEGON QUADRIMESTRE: S'han de realitzar i aprovar totes les proves pràctiques programades

En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit i hi entrarà la matèria treballada durant el curs. Cada quadrimestre s'avaluarà de manera independent i per aprovar l'assignatura caldrà tenir-los aprovats tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica Jonathan Culler, Breve introducción a la teoría literaria , Barcelona, Ed. Planeta, 2014
Michel Foucault, "Què és un autor", “Els Marges” núm. 27/28/29, pàgs. 205-220 , 1983
Roland Barthes, “La muerte del autor” , Publicat a R. Barthes (1984). El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós Comunicación/28 (1987) , 1984
Margarida Aritzeta, Dossier de textos al Moodle, ,

Bibliografia bàsica (2n quadrimestre):

Alas “Clarín”, Leopoldo, La Regenta, ed. de José María Martínez Cachero, Barcelona, Planeta, 1963, 1967; ed. de Gonzalo Sobejano, Madrid, Castalia, 1981, 1983, 1986; ed. de Mariano Baquero Goyanes, Madrid, Espasa-Calpe, 1984; ed. de Joan Oleza, Madrid, Cátedra, 1984, 2 vols.; ed. de José Luis Gómez e intr. de Sergio Beser, Barcelona, Crítica, 2005.

—, Obras completas, Oviedo, Nobel, 2002-2009, 12 vols.

—, Solos de clarín, Madrid, Alianza Editorial, 1971.

—, Palique, ed. José María Martínez Cachero, Barcelona, Labor, 1973.

Alonso, Cecilio, Hacia una literatura nacional. 1800-1900, en José-Carlos Mainer (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 2010.

Canavaggio, Jean, El siglo XIX. Historia de la literatura española, t. V,Barcelona, Ariel, 1995.

Carnero, Guillermo (coord.), Siglo XVIII, en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 6, Madrid, Espasa-Calpe, 1995.

Glendinning, Nigel, El siglo XVIII, en Historia de la literatura española, vol. 4, Barcelona, Ariel, 1993.

Río, Ángel del, Historia de la literatura española, Madrid, Gredos, 2011, 2 vols.

Romero Tobar, Leonardo (coord.), Siglo XIX (II), en Víctor García de la Concha (dir.), Historia de la literatura española, vol. 9, Madrid, Espasa-Calpe, 1998.

Shaw, Donald L., El siglo XIX, en Francisco Rico (dir.), Historia de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Ariel, 1976.

Wilson, Edward, y Duncan Moir, Siglo de Oro: teatro, en Historia de la literatura española, vol. 3, Barcelona, Ariel, 1974.

Zavala, Iris M., Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica, 1982.

—, Romanticismo y Realismo. Primer Suplemento, en Francisco Rico (dir.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5/1, Barcelona, Crítica, 1994.

Complementària

Recomanacions


 
Otros comentarios
PER TAL D'APROVAR L'ASSIGNATURA CALDRÀ HAVER APROVAT TOTS DOS QUADRIMESTRES PER SEPARAT Els/les alumnes hauran de llegir els textos corresponents a cada sessió abans d’anar a classe. S'haurà de fer servir l'ORDINADOR i la CONNEXIÓ A INTERNET per seguir el curs (a casa o a la Facultat) i es requeriran algunes competències en la publicació de treballs (Blog, video). EL PLAGI en els treballs i exàmens invalida els textos presentats. En la SEGONA CONVOCATÒRIA es farà un examen escrit de la part suspesa en l'avaluació continuada, que constarà de DUES PREGUNTES sobre els continguts del primer quadrimestre i una pregunta pràctica, corresponent al segon quadrimestre.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.