Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas | | A6 |
Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques. |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| A6 |
Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
|
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
| C4 |
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
tema |
Subtema |
1. Introducció a la Lingüística Romànica |
1.1. El seu objecte |
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica |
2.1. Antecdents dels estudis lingüístics: la reflexió a l'Antiguitat. El pensament clàssic. L'Edat Mitjana,
2.2. Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.3. Dante i De vulgari eloquentia.
2.4. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.5. Els segles XVII i XVIII. François Raynouard i August W. Schlegel.
2.6. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.7. Friedrich Diez.
2.8. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher i Hugo Schuchardt.
2.9. La dialectologia de G.I. Ascoli.
2.10. Els neogramàtics.
2.11. L'estudi dels substrat. W. Meyer-Lübke.
2.12. La geografia lingüística. L'obra de J. Gillieron.
2.13. La lingüística idealista.
2.14. F. de Saussure. L'estructuralisme. Altres corrents lingüístics del segle XX.
|
3. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista extern |
3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.
|
4. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista intern |
4.1. Fonètica i fonologia.
4.1.1. Estructures accentuals.
4.1.2. El sistema vocàlic: posició tònica i posició àtona.
4.1.3. El sistema consonàntic: posició inicial, posició medial i posició final.
4.2. Morfologia.
4.2.1. Substantiu i adjectiu: gènere, nombre i cas.
4.2.2. Determinants i pronoms.
4.2.3. El verb.
4.2.4. Els invariables.
4.3. Sintaxi.
4.3.1. El sintagma nominal.
4.3.2. El sintagma verbal.
4.3.3. L’enunciat complex.
4.4. Lèxic.
4.4.1. El fons llatí.
4.4.2. Lèxic autòcton de les llengües romàniques.
4.4.3. Lèxic germànic i àrab en les llengües romàniques.
4.4.4. Altres elements lèxics en les llengües romàniques.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
9 |
19 |
Sessió Magistral |
|
20 |
24 |
44 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
20 |
34 |
Treballs |
|
5 |
18 |
23 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
17 |
21 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Posar l'alumne en contacte amb la lingüística romànica a través de la seva teoria i la seva pràctica |
Presentacions / exposicions |
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia |
Sessió Magistral |
El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics. |
Treballs |
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia |
Atenció personalitzada |
Fer un seguiment regular del rendiment de l'alumnat. Atendre les seves consultes i dubtes. Atenció i seguiment especial a l'elaboració dels treballs pràctics. |
descripción |
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula i al despatx del professor |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia: documents (textos romànics), diccionaris etimològics, mapes lingüístics, etc.) |
40% |
Proves de desenvolupament |
|
Proves referides a les classes magistrals |
55% |
Otros |
|
Participació |
5% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
La segona convocatòria consistirà en un examen únic de tota la matèria estudiada al curs. |
Bàsica |
Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
José E. Gargallo, Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1996 (2na ed.)
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
S. Reinheimer & L. Tasmowsky, Pratique des langues romanes, L'Harmattan, París, 1997
|
|
Complementària |
W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania, Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.)
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|