DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) LINGÜÍSTICA ROMÀNICA Código 12264107
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Correo-e elena.delacruz@urv.cat
Profesores/as
DE LA CRUZ VERGARI, ELENA
Web http://Web en construcció
Descripción general e información relevante Curs d'iniciació a la lingüística romànica mitjançant una aproximació teòrica i pràctica des d'un punt de vista comparatiu, anant des del més general al més particular.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A6 Demostrar que coneix l'evolució del llatí a les llengües romàniques i l'origen de les literatures romàniques.
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A6 Coneix la metodologia lingüística aplicada a les llengües romàniques.
Coneix les bases i els criteris de la divisió lingüística de la Romania.
Reconeix les característiques diferencials de les llengües romàniques.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric

Continguts
tema Subtema
1. Introducció a la Lingüística Romànica 1.1. El seu objecte
2. Història i mètodes de la Lingüística Romànica 2.1. Antecdents dels estudis lingüístics: la reflexió a l'Antiguitat. El pensament clàssic. L'Edat Mitjana,
2.2. Primers testimonis de la Lingüística Romànica: les gramàtiques provençals.
2.3. Dante i De vulgari eloquentia.
2.4. El Renaixement: gramàtiques de les llengües neollatines.
2.5. Els segles XVII i XVIII. François Raynouard i August W. Schlegel.
2.6. La lingüística comparada dels inicis del segle XIX.
2.7. Friedrich Diez.
2.8. La concepció naturalista del llenguatge. August Schleicher i Hugo Schuchardt.
2.9. La dialectologia de G.I. Ascoli.
2.10. Els neogramàtics.
2.11. L'estudi dels substrat. W. Meyer-Lübke.
2.12. La geografia lingüística. L'obra de J. Gillieron.
2.13. La lingüística idealista.
2.14. F. de Saussure. L'estructuralisme. Altres corrents lingüístics del segle XX.
3. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista extern 3.1. Origen de les llengües romàniques.
3.2. Localització del llatí. Llatí clàssic i llatí vulgar.
3.3. El llatí i les llengües neollatines.
3.4. Diversificació lingüística de la Romània.
3.5. Substrats, superstrats i adstrats.
3.6. Llengües i dialectes romànics.
3.7. La divisió lingüística de la Romània.
3.8. Classificació de les llengües romàniques: Romània occidental i Romànica oriental.
3.9. El gal•loromànic.
3.10. L’Iberoromànic.
3.11. L’Italoromànic.
3.12. El Balcanoromànic.
3.13. La Romània perduda.
3.14. La Romània nova.

4. Aproximació a les llengües romàniques: punt de vista intern 4.1. Fonètica i fonologia.
4.1.1. Estructures accentuals.
4.1.2. El sistema vocàlic: posició tònica i posició àtona.
4.1.3. El sistema consonàntic: posició inicial, posició medial i posició final.
4.2. Morfologia.
4.2.1. Substantiu i adjectiu: gènere, nombre i cas.
4.2.2. Determinants i pronoms.
4.2.3. El verb.
4.2.4. Els invariables.
4.3. Sintaxi.
4.3.1. El sintagma nominal.
4.3.2. El sintagma verbal.
4.3.3. L’enunciat complex.
4.4. Lèxic.
4.4.1. El fons llatí.
4.4.2. Lèxic autòcton de les llengües romàniques.
4.4.3. Lèxic germànic i àrab en les llengües romàniques.
4.4.4. Altres elements lèxics en les llengües romàniques.



Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 2 6
Presentacions / exposicions
A6
C4
10 9 19
Sessió Magistral
A6
20 24 44
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
14 20 34
Treballs
A6
C4
5 18 23
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
A6
4 17 21
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Posar l'alumne en contacte amb la lingüística romànica a través de la seva teoria i la seva pràctica
Presentacions / exposicions Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia
Sessió Magistral El professor exposarà cadascú dels temes que serveixin a apropar-se i comprendre els aspectes essencials de la lingüística romànica, des d'un punt de vista eminentment però no exclusivament teòric
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Exercicis referits a textos de les diferents llengües romàniques, tant des d'un punt de vista estrictament lingüístic com històrico-cultural. Treball amb mapes lingüístics. Utilització pràctica de diccionaris històrics i etimològics.
Treballs Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia
Atenció personalitzada Fer un seguiment regular del rendiment de l'alumnat. Atendre les seves consultes i dubtes. Atenció i seguiment especial a l'elaboració dels treballs pràctics.

Atenció personalitzada
descripción
L'atenció personalitzada es portarà a terme a l'aula i al despatx del professor

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Treballs
A6
C4
Treballs sobre textos romànics i aprenentatge de realització de monografis i utilització de bibliografia: documents (textos romànics), diccionaris etimològics, mapes lingüístics, etc.) 40%
Proves de desenvolupament
A6
Proves referides a les classes magistrals 55%
Otros  

Participació

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La segona convocatòria consistirà en un examen únic de tota la matèria estudiada al curs.


Fonts d'informació

Bàsica Rebecca Possner, Las lenguas romances, Cátedra, Madrid, 1998
D. Munteanu & R. Rodríguez Marín, Bibliografía básica y selectiva de lingüística románica, Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, 2003
José E. Gargallo, Les llengües romàniques, Empúries, Barcelona, 1996 (2na ed.)
Alberto Vàrvaro, Historia, problemas y métodos de la lingüística románica, Sirmio, Barcelona, 1988
S. Reinheimer & L. Tasmowsky, Pratique des langues romanes, L'Harmattan, París, 1997

Complementària W. von Wartburg, La fragmentación lingüística de la Romania, Gredos, Madrid, 1971 (2na ed.)
Carlo Tagliavini, Orígenes de las lenguas neolatinas, Fondo de Cultura Económica, México, 1973
I. Iordan & M. Manoliu, Manual de Lingüística Románica, Gredos, Madrid, 1989 (2na reimpr.)
P. Bec, Manuel pratique de philologie romane, Picard, París, 1970/1971 (2 vols.)
H.-M. Gauger, Introducción a la lingüística romànica, Gredos, Madrid, 1989

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.