DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) COMUNICACIÓ ORAL EN ESPANYOL Código 12264110
Titulación
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Ciclo 1r
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Obligatòria Segon 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Correo-e joseantonio.moreno@urv.cat
Profesores/as
MORENO VILLANUEVA, JOSÉ ANTONIO
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu principal de l'assignatura és conscienciar l'alumnat de la importància d'una bona expressió oral i escrita per al seu desenvolupament personal i professional. D'aquest objectiu principal es deriven la necessitat de reconèixer les característiques bàsiques de l'oralitat i les seves funcions; la necessitat d'identificar i corregir els problemes d'expressió oral més comuns; i la necessitat de produir un text oral gramaticalment correcte, clar, ben estructurat i adequat a la situació comunicativa.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa

Continguts
tema Subtema
1. Comunicació oral i oralització 1.1. Característiques del registre oral
1.2. Relació i diferències entre l'oral i l'escrit
1.3. L'edifici conversacional. Estructura de la conversa
1.4. Situacions de la comunicació oral
1.5. Parlar en públic: recursos i estratègies
2. Articulació i pronunciació de l'espanyol 2.1. Sons i fonemes de l'espanyol
2.2. Variants i influències dialectals
2.3. La síl·laba en espanyol
2.4. Problemes de pronunciació
3. Anàlisi lingüística del registre oral 3.1. Procediments morfosintàctics del registre oral
3.2. Problemes morfosintàctics: discordances i anacoluts
3.3. Problemes lèxics: precisió i adequació lèxica

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
C4
12 13 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
C4
15 10 25
Pràctiques a través de TIC
C4
4 12 16
Treballs
C4
5 20 25
Presentacions / exposicions
C4
5 10 15
Fòrums de discussió
C4
1 5 6
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
C4
2 10 12
Proves pràctiques
C4
2 10 12
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i descripció de les diferents proves i treballs. Activitats de reflexió prèvies.
Sessió Magistral Explicació del contingut teòric de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i resolució d'exercicis pràctics a l'aula, amb presència del professor.
Pràctiques a través de TIC Plantejament i resolució d'exercicis pràctics mitjançant la plataforma virtual Moodle.
Treballs Elaboració i presentació oral d'un treball de grup consistent en la transcripció d'un fragment audiovisual i la seva anàlisi des del punt de vista lingüístic. Es duran a terme sessions de tutoria per tal de fer-ne un seguiment del seu desenvolupament i ajudar els alumnes en la resolució de problemes i dubtes.
Presentacions / exposicions A més de la presentació del treball pràctic de grup davant la resta de la classe, es duran a terme diverses exposicions per tal d'avaluar les habilitats de comunicació oral dels alumnes.
Fòrums de discussió Intervenció als diversos debats i fòrums de discusió oberts a Moodle: errors de caire fonètic, morfosintàctic i lèxic al discurs oral.
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat per a la resolució de dubtes o altres qüestions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura.

Atenció personalitzada
descripción
El professor atendrà les consultes dels alumnes dins el seu horari d'atenció, com també mitjançant la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pràctiques a través de TIC
C4
Realització de tres activitats mitjançant Moodle. 10%
Treballs
C4
Treball de reflexió i anàlisi en grup. 25%
Presentacions / exposicions
C4
Presentacions individuals per avaluar les habilitats orals de l'alumne.

Presentació davant la classe, acompanyada de mitjans audiovisuals, del treball de grup.
15%
Proves objectives de tipus test
C4
Part teòrica de la prova final de l'avaluació contínua. 20%
Proves pràctiques
C4
Part pràctica de la prova final de l'avaluació contínua. 30%
Otros  

Es tindrà en compte la participació i actitud de l'alumne a classe, com també les seves intervencions als fòrums de discussió.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'avaluació de l'assignatura és contínua. Les activitats pràctiques realitzades a l'aula (i també de forma autònoma) suposaran el 50% de la nota final; el 50% restant correspondrà a la prova final de caràcter teoricopràctic. Per tal de fer la mitja, serà imprescindible aprovar ambdues parts. En totes les proves i activitats s'avaluarà la correcció i adequació dels escrits.

Els alumnes hauran d'assistir com a mínim al 80% de les sessions per tal d'avaluar-se en primera convocatòria. En cas contrari, s'hauran de presentar en segona convocatòria i lliurar totes les pràctiques obligatòries de l'assignatura (50% prova teoricopràctica, 50% pràctiques). Així mateix, les persones que optin directament per la segona convocatòria hauran de lliurar les pràctiques obligatòries de l'assignatura, exceptuant el treball de grup.


Fonts d'informació

Bàsica

ALCOBA, S. (coord.); AGUILAR, L.; LUQUE, S.; MACHUCA, M. (2000). La expresión oral, Barcelona: Ariel.

ALCOBA, S. (coord.); CASTELLÓ, A.; DEL CAÑO, A.; LUQUE, S. (1999). La oralización, Barcelona: Ariel.

BRIZ, A. (coord.) (2008). Saber hablar. Madrid: Instituto Cervantes - Aguilar.

BUITRAGO, A.; TORIJANO, A. (2000). Guía para escribir y hablar correctamente el español. Madrid: Espasa.

CALSAMIGLIA, H.; TUSÓN, A. (1999). Las cosas del decir, Barcelona: Ariel.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. I. Teoría y práctica (La tertulia), Madrid: Arco Libros.

CORTÉS RODRÍGUEZ, L.; BAÑÓN HERNÁNDEZ, A.-M. (1997). Comentario lingüístico de textos orales. II (El debate), Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L.  (1997). Gramática didáctica del español. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L. (2000). Ortografía de uso del español actual. Madrid: SM.

GÓMEZ TORREGO, L.  (2006). Hablar y escribir correctamente, 2 vols. Madrid: Arco Libros.

GÓMEZ TORREGO, L. (2011). Las normas académicas: últimos cambios. Madrid: SM.

GUERRERO SALAZAR, S. (2002). Medios de comunicación y español actual, Málaga: Aljibe.

GUERRERO SALAZAR, S.; MEDINA GUERRA, A. M. (coord.) (2005). Lengua española y medios de comunicación: norma y uso. Málaga: Aljibe.

MARTÍNEZ DE SOUSA, J. (2007). Manual de estilo de la lengua española. MELE 3. Gijón: Trea.

MERAYO, A. (2000). Curso práctico de técnicas de comunicación oral. Madrid: Tecnos.

MONTOLÍO, E. (coord.) (2000). Manual práctico de escritura académica, 3 vols. Barcelona: Ariel.

POYATOS, F. (1994). La comunicación no verbal, Madrid: Istmo.

QUILIS, A. (1997). Principios de fonología y fonética españolas, Madrid: Arco Libros.

RAE (2005). Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana. (También en línea: www.rae.es)

RAE (2010). Nueva ortografía de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

RAE (2011). Nueva gramática básica de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe.

ROMERO GUALDA, M. V. (1993). El español en los medios de comunicación, Madrid: Arco/Libros.

SÁNCHEZ LOBATO, J. (coord.) (2006). Saber escribir. Madrid: Santillana.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
COMUNICACIÓ ESCRITA EN ESPANYOL/12264005
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.