IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) INTERCULTURALITAT I LITERATURA Code 12264231
Study programme
Grau de Llengua i Literatura Hispàniques (2009)
Cycle 1r
Descriptors Credits Type Year Period Exam timetables and dates
6 Optativa 1Q
Modality and teaching language
Department Filologies Romàniques
Coordinator
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
E-mail mariadolores.gimeno@urv.cat
Lecturers
GIMENO PUYOL, MARIA DOLORES
Web
General description and relevant information Aquesta asignatura desenvolupa un aspecte fondamental de la literatura del segle XXI: la interculturalitat. Enmarcada en el fenòmen de la globalització, la literatura francesa més actual es defineix per la confluencia de les cultures: escritors no francesos que escriuen en francès, escriptors francesos que s'interessen per les cultures no europees. Analizarem l'obra d'escriptors xinesos i àrabs que escriuen en francès i l'obra d'escriptors francesos que recorren Amèrica, Africa i Asia.

Competències
Type A Code Competences Specific
 A7 Demostrar que coneix la història de la literatura en llengua espanyola.
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Type A Code Learning outcomes
 A7 S’acosta al concepte d’interculturalitat mitjançant els textos literaris.
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Topic Sub-topic
1. La Edad Media de las tres culturas 1.1. Sem Tob de Carrión
1.2. Arcipreste de Hita

2. La Ilustración viajera 2.1. La Europa de Leandro Fernández de Moratín
2.2. El mundo árabe según Domingo Badia o Alí Bey
3. América y Europa 3.1. La imagen de América en los cronistas de Indias
3.2. Alejo Carpentier: de la Ilustración al vudú
4. Imágenes de África 4.1. Juan Goytisolo y la herencia musulmana
4.2. Bernardo Atxaga y el colonialismo contemporáneo
5. Mundo contemporáneo 5.1. “Interculturalidades” en la novela: Javier Marías y Antonio Muñoz Molina
5.2. Desorientación y experimentación: Nocilla Experience de Agustín García Mallo

Planificació
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Activitats Introductòries
3 0 3
Sessió Magistral
A7
C5
27 0 27
Debats
A7
C5
30 0 30
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
C5
30 18 48
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
A7
C5
2 18 20
Proves orals
A7
C5
2 18 20
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Metodologies
Methodologies
  Description
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, el desenvolupament del curs, les proves d'avaluació i altres informacions d'interés pels l'alumnes
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps dedicat a l'atenció dels alumnes i per resoldre els seus dubtes.

Atenció personalitzada
Description
Atenció als alumnes al despatx, per correu electrònic i per moodle. L'horari d'atenció presencial es facilitarà a l'inici del curs.

Avaluació
Methodologies Competences Description Weight        
Proves de desenvolupament
A7
C5
Els continguts de la prova d'avaluació escrita són els temes desenvolupats i els comentaris de text treballats a classe.
50%
Proves orals
A7
C5
Presentació oral d'un tema o subtema del temari triat per l'estudiant. 30%
Others  

Participació a classe

20%
 
Other comments and second exam session

Els estudiants han d'utilitzar un registre estàndard culte escrit i oral, per la qual cosa qualsevol error ortogràfic, lèxic o gramatical tindrà incidència en la qualificació.

A segona convocatòria:

- Si la prova oral ha quedat suspesa o no ha estat presentada, s'haurà de realitzar un comentari monogràfic escrit; l'examen del temari.

- Hi haurà un altre examen del temari per als suspesos o no presentats al primer.


Fonts d'informació

Bàsica

1. Sem Tob de Carrión, Proverbios morales

Arcipreste de Hita, Libro de buen amor

2. Leandro Fernández de Moratín, Viaje de Italia

Domingo Badía Leblich, Viajes por Marruecos, Trípoli, Grecia y Egipto

3. Alejo Carpentier, El reino de este mundo

4. Juan Goytisolo, Reivindicación del conde don Julián

 Bernardo Atxaga, Siete casas en Francia

5. Javier Marías,Corazón tan blanco

Antonio Muñoz Molina, Carlota Fainberg

Agustín García Mallo, Nocilla Dream

Complementària

Le Clézio, Jean Marie, El sueño mejicano o el pensamiento interrumpido, México, Fondo de Cultura Económico, 2002.

Maalouf, Amin, El desajuste del mundo. Cuando nuestras civilizaciones se agotan, Barcelona, Círculo de Lectores, 2009.

Paz, Octavio, El laberinto de la soledad, Madrid, Cátedra, 1993.

Todorov, Tzvetan, La découverte de l’Amérique, Paris, Ed. du Seuil, 2005. [El descubrimiento de América: el problema del otro]

Recomanacions


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.