DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TÈCNIQUES QUALITATIVES Codi 12625108
Ensenyament
Antropologia Mèdica i Salut Internacional (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica
Professors/es
Web http://antropologia.urv.es
Descripció general i informació rellevant El objetivo general de esta asignatura es la presentación de diferentes trabajos etnográficos a partir de las experiencias de diferentes autores y que los alumnos puedan comprender y aplicar en sus futuros trabajos. Otros objetivos más especificos son: proporcionar conocimientos básicos sobre las técnicas cualitativas de investigación usadas por los antropólogos, fomentar la capacidad crítica de los alumnos en torno a las técnicas de investigación e iniciarlos en el uso de algunas de las mismas
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudi que estàs cursant, en aquesta assignatura només tindràs dret a examen. Per conèixer la data de realització de l'examen consulta a l'apartat d'horaris de les assignatures. En cas d'haver de sol·licitar convocatòria extraordinària recorda que per poder matricular aquest dret d'examen hauràs de presentar una sol·licitud a la secretaria del teu Campus/Centre.

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció: teoria, metodologia i tècniques 1.1. El treball científic: teoria. orientacions teòriques i conceptes

1.2. Les teories i les hipòtesis com a mecanismes per interpretar i explicar la realitat social.

1.3. Inducció, perspectiva holística, empatia i autoreflexivitat en la metodologia qualitativa.

1.4. La formulació de les problemàtiques d'estudi
Tema 2. El treball de camp 2.1. La delimitació de la realitat a analitzar. Planificació i accés al camp.

2.2. L'observació participant i registre d'informació.

2.3. La identificació dels informants i les relacions en el camp. Estratègies de presentació.

2.4. El diari de camp. Els recursos tecnològics (fotografies, videos, gravacions)
Tema 3. Les entrevistes en profunditat 3.1. Preparació i accés als informants. Elaboració dels guions d'entrevista.

3.2. Tipus d'entrevistes: de l'entrevista individual al grup de discussió.

3.3. El mètode biogràfic i les històries de vida

3.4. Anotacionbs, enregistrament i transcripció.
Tema 4. Organització i anàlisi de les dades qualitatives 4.1. El treball amb les dades: identificació, classificació, categorització i codificació. Ordenació i consulta de la informació.

4.2. El procés i la tècnica d'anàlisi: indicadors i variables

4.3. Contrastació, validesa i fiabilitat: la triangulació

4.4. Programes de tractament informàtic de les dades
Tema 5. Resultat de la recerca i presentació de dades 5.1. L'informe qualitatiu

5.2. Tècnica de redacció, text, citacions, notes...

5.3. Difusió del coneixement

5.4. Questions deontològiques

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. A demanda dels alumnes, es podran concertar sessions de tutoria amb el professor, convingudes prèviament amb ell mitjançant el correu electrònic.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica , , ,
, , ,
, , ,

BOURDIEU, P.-CHAMBOREDON, J.-Cl.-PASSERON, J.-Cl. (1989), El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Madrid : Siglo XXI.

GARCÍA FERRANDO, M.-IBÁÑEZ, J.- ALVIRA, F. (1986), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad.

HAMMERSLEY, M.-ATKINSON, P. (1994), Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

PUJADAS, Joan Josep (coord.)(2010), Etnografía. Barcelona : Editorial UOC.

TAYLOR, S. J. i BOGDAN, R. (1986), Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Complementària

ATKINSON, P.-COFFEY, A.-DELAMONT, S.-LOFLAND, J.-LOFLAND, L. (eds.)(2001), Handbook of ethnography. Londres : Sage Publications.

BARLEY, N. (1989), El antropólogo inocente. Barcelona, Anagrama.

GARCIA JORBA, J. M. (2000), Diarios de campo Madrid, CIS.

GEERTZ, C. (1994), “’Desde el punto de vista del nativo’: sobre la naturaleza del conocimiento antropológico”, a GEERTZ, C. Conocimiento local. Ensayos sobre la interpretación de las culturas. Barcelona, Paidós: 73-90.

GUASCH, O. (1997), Observación participante., Madrid, CIS.

LLOBERA, J. R. (1990). “El trabajo de campo, ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?, a LLOBERA, J. R., La identidad de la antropología. Barcelona: Anagrama, pp. 23-52.

MALINOWSKI, B. (1975), “Confesiones de ignorancia y fracaso” a LLOBERA, J. R., La antropología como ciencia., Barcelona: Anagrama, pp. 129-139.

PONS, I. (1993), Programación de la investigación social. Madrid, CIS.

PUJADAS, J. J. (1992), El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Madrid, CIS.

SCHENSUL, Jean J.-LeCOMPTE, Margaret D. (eds.) (1999), Ethnographer’s toolkit. Walnut Creek : Altamira Press

Col.lecció de set llibres :

1.     Designing and conducting ethnographic research

2.     Essential ethnographic methods : observations, interviews and questionnaires

3.     Enhanced ethnographic methods : audiovisual techniques, focused group interviews

4.     Mapping social networks, spatial data and hidden populations

5.     Analyzing and interpreting ethnographic data

6.     Researcher roles and research partnerships

7.     Using ethnographic data : interventions, public programming and public policy

VAN MAANEN, J. (1988). Tales of the Field. Chicago and London, The University of Chicago Press.

VELASCO, H.-DÍAZ, A. (1997), La lógica de la investigación etnográfica. Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta

WERNER, O. y SCHOEPFLE, G. M. (1987). Systematic Fieldwork. Newbury Park, Sage Publications, 2 vols.

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent