DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) TEORIES DE LA COMUNICACIÓ Código 12765201
Titulación
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
Correo-e sunsi.huertas@urv.cat
natalia.lozano@urv.cat
natalia.calvet@urv.cat
Profesores/as
HUERTAS ROIG, MARIA ASUNCION
LOZANO MONTERRUBIO, NATALIA
CALVET RODRÍGUEZ, NATÀLIA
Web
Descripción general e información relevante L’assignatura de Teories de la Comunicació presenta els fonaments teòrics dels autors clàssics i la recerca en l’àmbit de la comunicació i dels mitjans. Els continguts es centren en l'explicació del fenomen comunicatiu.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Aprendre els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com d'investigació
  AC2 Identificar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, les empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC5 Desenvolupar treballs d'investigació, anàlisi i planificació de comunicació d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge, els processos i la metodologia que s'utiliza per elaborar projectes científics i professionals
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. AC1
AC3
CC3
Definir i comprendre els debats i conceptes bàsics de la teoria de la comunicació. AC5
CC2
CC3
CC4
Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. AC1
BC3
Comprendre i analitzar críticament la complexitat del paper de la comunicació en la societat actual. AC3
BC6
CC3
CC5
Conèixer i analitzar la investigació en comunicació, les diferents metodologies i els principals resultats. AC2
BC1
BC2
BC3

Continguts
tema Subtema
1- L'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació 1.1 Principals conceptes i nivells d’anàlisi
1.2 Els models clàssics
1.3 Les característiques de la comunicació com objecte d’estudi
1.4 Realitat, mediació i mediatització
2 - La comunicació en la societat de la informació 2.1 La Societat de la Informació: un nou escenari de mediatització
2.2 Aproximació crítica a la societat de la informació: economia, societat i cultura
3- Perspectiva i vigència actual de les teories clàssiques de la comunicació 3.1 Els orígens de la societat de masses
3.2 La comunicació persuasiva i la teoria de la comunicació: Les primeres concepcions sobre els mitjans
3.3 Cultura i societat: Funcionalisme, Indústria de la cultura i cultura popular.
3.4 Tecnologia i canvi social tema

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
2 4 6
 
Sessió Magistral
12 0 12
 
Atenció personalitzada
26 0 26
 
Proves de desenvolupament
0 31 31
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Veure l'apartat específic d'Atenció Personalitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Degut al plantejament de l'assignatura les tutories personalitzades són de caràcter obligatori. Els i les alumnes hauran de realitzar un mínim de tres tutories durant el procés d'elaboració de la prova de desenvolupament. Aquestes reunions serviran als professors per seguir i guiar als alumnes en la seva feina i als alumnes per plantejar els dubtes i/o comentaris respecte al treball. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (juanluis.gonzalo@urv.cat o monica.lores@urv.cat).

Avaluació
  descripción Peso
Proves de desenvolupament Proves que inclouen preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'alumne és extensa. 100%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

AVALUACIÓ

Els alumnes hauran de redactar un assaig teòric que servirà per demostrar l'aprofitament dels continguts de l'assignatura. El treball s'haurà de realitzar a partir del dossier de lectures obligatòries i haurà de donar resposta a les següents qüestions:

- Identifica i reflexiona sobre els conflictes de la teoria de la comunicació com a disciplina.

- Analitza de forma crítica l'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació en l'actual societat de la informació (vigència de les teories clàssiques, àmbits d'estudi emergents, etc.).

Durant el desenvolupament de l'assaig és obligatori realitzar un mínim de tres tutories amb el professor per avaluar el desenvolupament del treball. L'extensió de l'assaig serà entre 8 i 10 pàgines. L'entrega es podrà fer per correu electrònic (juanluis.gonzalo@urv.cat i monica.lores@urv.cat) o en mà al despatx 3.22 o 3.21. Per aquest treball és obligatori l'ús de cites, referències i bibliografia.


Fonts d'informació

Bàsica
DOSSIER DE LECTURES(Lectures obligatòries)

1. La teoria de la comunicació com a disciplina

Craig, R.T. (1999). Communication Theory as a Field. Communication Theory 9(2):119-161.

Otero Bello, E. (2006). El “Estado del Arte” en teoría de la comunicación: un ejercicio Kuhniano. Ciencias Sociales Online III (1): 70-90.

 

2. Camps d’estudi i escoles clàssiques de la teoria de la comunicació

Mattelart, A. y Mattelart, M. (1997) Historia de las teorías de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación. (Lectura obligatòria no inclosa en el dossier)

Littlejohn, S. & Foss, K. (2008). “Culture and Society” a Littlejohn, S. & Foss, K. Theories of Human Communication. Belmont: Thomson Wadsworth, pp. 315-352.

Janowitz, M. y Schulze R. O. (1961) “Tendencias de la investigación en el sector de las comunicaciones de masas” a De Moragas, M. (ed.) (1979). Sociología de la comunicación de masas. Barcelona: Gustavo Gili, pp. 29-48.

 

3. La comunicació en la societat de la informació

Castells, M. (2009). “La comunicación en la era digital” a Castells, M. Comunicación y poder. Madrir: Alianza Ed., pp. 87-136.

Wolton, D. (2006). “Libertad, igualdad… comunicación” a Wolton, D. Salvemos la comunicación. Barcelona: Gedisa Ed., pp. 87-124.

Charaudeau, P. (2005). ¿Nos manipulan los medios?. Cuadernos de Información y Comunicación 10: 319-330.

Katz, J. E. (2008), “Cuestiones teóricas en torno a medios móviles y comunicación”, a Aguado, J. M. i Martínez, I.J. (coord.), Sociedad móvil: tecnología, identidad y cultura, Madrid, Biblioteca Nueva, pp. 21-35.

Livingstone, S. (2009), “Las redes sociales online, una oportunidad con riesgo para los adolescentes”, a Grané, M. i Willem, C. (eds.), Web 2.0: Nuevas formas de aprender y participar , Barcelona, Laertes, pp. 87-106.


MANUALS DE CONSULTA (optatius)

Farré, J. (2005). Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

Saperas, E. (1998). Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra Caballero, F. (1999). Elementos de la teoría de la información. Sevilla: Ed. Mad.

Soriano, J. (2007). L'ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo.

Rodrigo, M. (2001). Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universitat Jaume I.

Wolf, M. (1987). La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas. Barcelona: Ediciones Paidós.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.