DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) COMUNICACIÓ INTERNA I COMUNICACIÓ INSTITUCIONAL Codi 12765214
Ensenyament
Comunicació Estratègica en la Societat del Risc (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
NAVARRO CID, BARTOMEU
Adreça electrònica bartomeu.navarro@urv.cat
mariaalejandraguadalupe.arrellag
Professors/es
NAVARRO CID, BARTOMEU
ARRÉLLAGA DE JUAREZ, MARÍA ALEJANDRA GUADALUPE
Web
Descripció general i informació rellevant Esta asignatura está diseñada para que los estudiantes comprendan el rol estratégico que tiene la comunicación en organizaciones públicas y privadas, y aprendan a planificar e implementar acciones comunicacionales en pos de los objetivos institucionales. Los contenidos están estructurados en dos partes: una primera introducción a los principios estratégicos de la comunicación en instituciones con énfasis en administraciones públicas y sin ánimo de lucro, y los valores democráticos fundamentales que la guían. También se tratará sobre modelos organizativos y aspectos legales para la gestión de la comunicación. Y una segunda parte, donde se profundizará sobre la comunicación corporativa interna haciendo énfasis en el sector privado y en la importancia del diagnóstico, desarrollo, implementación y evaluación de un Plan de Comunicación Interna. En las sesiones de esta asignatura se compaginan la exposición teórica de los conceptos más importantes, con el análisis de casos reales y prácticas grupales.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC3 Analitzar i avaluar l'impacte de l'entorn econòmic, polític, social i mediàtic, així com de les tecnologies de la informació i de la comunicació en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en la comunicació estratègica
  AC4 Crear i desenvolupar estratègies de comunicació que siguin eficaces, correctes i atractives pels diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp de la comunicació estratègica.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i responsabilitat compartida, en clau de lideratge.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el funcionament i potencialitats de la comunicació interna en les organitzacions AC3
AC4
BC2
BC5
BC6
CC3
Conèixer les lògiques de la comunicació institucional i capacitar per organitzar accions comunicatives a nivell públic AC3
AC4
BC2
BC5
BC6
CC3

Continguts
Tema Subtema
1ra. Etapa

1. Principios estratégicos básicos de la Comunicación Institucional.

2. Cómo organizar la comunicación en Instituciones Públicas y sin ánimo de lucro.

3. Aspectos legales relevantes para la gestión de la comunicación institucional.
-2da. Etapa

1. Introducción a la Comunicación Interna Corporativa.

2. Plan de Comunicación Interna

3. Análisis de casos reales.
- Diagnóstico: Identidad Corporativa, Comunicación de la Identidad, Imagen Corporativa.

- Planificación: estructura de un plan de comunicación.

- Implementación: desarrollo del plan de comunicación.

- Evaluación: indicadores de ejecución y de impacto.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
8 5 13
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
8 5 13
Treballs
6 25 31
Presentacions / exposicions
6 10 16
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats d'introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals teòriques.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudis pràctics de cas
Treballs Treball de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició a classe
Atenció personalitzada Atenció a l'estudiant

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a l'estudiant

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Casos pràctics 20%
Treballs Treball grupal
- Contiguts d'assignatura
- Estructura de treball
60%
Presentacions / exposicions Treball grupal:
- Capacitat de síntesi
- Aptituds comunicacionals
- Metodología usada
- Acompliment del temps assignat
- Intervenció equitativa dels membres del grup
20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- BEL MALLÉN, José Ignacio (2004): Comunicar para crear valor. Barañáin: EUNSA.

- BENAVIDES, J. et al. (2001): Dirección de comunicación empresarial e institucional. Barcelona: Gestió 2000.

- CAPRIOTTI PERI, P. (2009): Branding Corporativo. Fundamentos para la gestión estratégica de la Identidad Corporativa, Chile.

- CAPRIOTTI, P. (1992): La imagen de la empresa: Estrategia  para una comunicación integrada, El Ateneo, Barcelona.

- CASTILLO, Antonio (2009): Comunicación organizacional, teorías y estudios. Madrid: CELAYA, J. (2009): La empresa en la web 2.0., Gestión 2000, Barcelona.

- COSTA, Joan (editor) (2009): Dircom, estratega de la complejidad. Nuevos paradigmas para la dirección de la comunicación. Valencia: Universidad de Valencia.

- Equipo ESTUDIO DE COMUNICACIÓN (2011): Comunicación Interna en la Empresa. Claves y desafíos,  1° edición, España.

- FERNÁNDEZ COLLADO, C. (2005): La comunicación en las organizaciones, Ed. Trillas, España.

- KAPFERER, J. (1992): La marca, capital de la empresa, Deusto, Bilbao.

- MARTINEZ SOLANA, Y. (2004): La Comunicación Institucional. Análisis de sus problemas y soluciones. Madrid: Fragua.

- PUIG PICART, Toni (2004): La comunicación municipal cómplice con los ciudadanos. Barcelona: Paidós.

- SOTELO ENRIQUEZ, C. (2001): Introducción a la comunicación institucional. Barcelona: Ariel.

- VILLAFAÑE, Justo (2013): La buena empresa. Propuesta para una teoría de la reputación corporativa. Pearson Educación.

- XIFRA TRIADÚ, Jordi (2000): Teories i models de les relacions públiques. Valencia: Edicions 3i4.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent