DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) NOVES TECNOLOGIES APLICADES A L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Código 12855107
Titulación
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Filologies Romàniques
Coordinador/a
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Correo-e isabel.gibert@urv.cat
Profesores/as
GIBERT ESCOFET, MARIA ISABEL
Web
Descripción general e información relevante El principal objectiu d'aquesta assignatura és facilitar als futurs professors de llengües estrangeres els coneixements i els recursos necessaris per poder fer un ús eficient i exitós de les noves tecnologies a la classe de llengua estrangera.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A3 Estructurar el procés d'aprenentatge segons un model comunicatiu, basat en l'acció d'acord amb les orientacions del Marc Comú Europeu de Referència per a les llenges, del Consell d'Europa.
 A4 Planificar i avaluar el procés d'ensenyament-aprenentatge d'acord amb el context d'ensenyament, el currículum, l'enfocament metodològic i el component afectiu.
 A6 Introduir la multiculturalitat i la diversitat lingüística com a eina enriquidora i complementària en l'ensenyament de la llengua.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos en contextos multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2 Integra les noves tecnologies en la seva actuació docent i investigadora: coneixement d'eines tecnològiques, estratègies i disseny d'activitats.
 A3 Integra les noves tecnologies en la seva actuació docent i investigadora: coneixement d'eines tecnològiques, estratègies i disseny d'activitats.
 A4 S'inicia en els processos i les estratègies presents en els processos d'ensenyament-aprenentatge i com aquests es reflecteixen i es gestionen a l'aula.
Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
 A6 Dissenya materials d'aprenentatge d'acord amb el perfil de l'alumnat i el context de l'ensenyament.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1 Posa en pràctica de forma disciplinada els enfocaments, mètodes i experiències que proposa el professor
Adopta autònomament les estratègies d’ aprenentatge en cada situació
 B2 Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors

Continguts
tema Subtema
1. Audio-video 1.1. Cercar material audio-visual autèntic a Internet i conèixer la manera de capturar-lo.
1.2. Introduir els diferents formats de vídeo més importants (RM, WMV, MPEG, AVI, DIVX, DVD, VCD, etc.) i els processos per a la seva conversió.
1.3. Aprendre a editar vídeos.
2. Materials basats en la web 2.1. Conèixer les possibilitats de diferent programari per crear material interactiu propi, per penjar-lo a la web o per crear una mena de laboratori virtual a Internet o a l’aula d’informàtica.
2.2. Conèixer algunes de les possibilitats que ofereix Powerpoint per fer explotacions didàctiques a classe.
2.3. Conèixer materials i programes per crear materials didàctics.
2.4. Aprendre a utilitzar un editor de vídeo senzill (Windows Movie Maker) per editar vídeos de forma didàctica: afegint subtítols, enunciats, preguntes, tallar seccions, etc.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 2 3
Sessió Magistral
A3
B3
C3
8 20 28
Fòrums de discussió
A6
B3
1 4 5
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A6
B3
C2
2 10 12
Resolució de problemes, exercicis
A2
A4
B1
B2
2 10 12
Presentacions / exposicions
A3
A4
B1
C3
2 10 12
Atenció personalitzada
B1
1 2 3
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral A cada sessió es veuran diferents processos i idees enfocades a les pràctiques que es faran posteriorment.
Fòrums de discussió Se discutirán temas de aplicación de las TIC en la didáctica de lengua, ya sea en el aula como en los foros de Moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Els alumnes hauran de fer exercicis pràctics a l'aula i fora de l'aula.
Resolució de problemes, exercicis Creació de material i explotacions pròpies utilitzant les TIC.
Presentacions / exposicions Posada en comú de les activitats pràctiques realitzades tant a l'aula com a fora de l'aula.
Atenció personalitzada L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar.

Atenció personalitzada
descripción
El alumno será atendido por el profesor para resolver las dudas y/o problemas que le planteen los diferentes contenidos de la asignatura y también otras cuestiones que tengan que ver con la materia. También se le asesorará sobre la elaboración de las prácticas que tenga de realizar.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Fòrums de discussió
A6
B3
Participación en los debates generados en el aula o en Moodle. 10%
Resolució de problemes, exercicis
A2
A4
B1
B2
Resolución de los trabajos prácticos que realiza el alumno. 40%
Presentacions / exposicions
A3
A4
B1
C3
Defensa oral de una actividad TIC en una sesión de clase. 40%
Otros  

Asistencia, participación en clase, entrega puntual de los trabajos.

 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Adell, J. (2003). “Internet en el aula. La caza del tesoro”. En Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 16, abril 2003 [http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec16/adell.htm].

Adell, J. (2004). “Internet en el aula: las WebQuest”. En Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 17, marzo de 2004 [http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec17/adell_16a.htm].

Adell, J. (2007), “Wikis en educación”, en J. Cabero & J. Barroso (Coords.), Posibilidades de la teleformación en el Espacio Europeo de Educación Superior, Granada: Octaedro, pp. 323-333.

ALEMAÑY MARTÍNEZ, C. (2009): “Redes sociales: una nueva vía para el aprendizaje”, en Cuadernos de educación y desarrollo, vol. 1, marzo.

AREA MOREIRA, M. (2009): “Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación”, en Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, v. 11, n. 1. http://www.uv.es/RELIEVE/v11n1/RELIEVEv11n1_1.htm.

AREA MOREIRA, M. (2011): “Las redes sociales en internet como espacios para la formación del profesorado”, en Razón y palabra, n.º 63. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/n63/marea.html

BERNABÉ MUÑOZ, I. y ADELL SEGURA, J. (2006): “Moodle como entorno para el desarrollo de actividades WebQuest en la enseñanza superior” [http://209.85.129.132/search?q=cache:G5SclnTSiDsJ:www.xtec.net/~cbarba1/Articles/wqadelliolanda.pdf+%E2%80%9CMoodle+como+entorno+para+el+desarrollo+de+actividades+WebQuest+en+la+ense%C3%B1anza+superior%E2%80%9D&hl=es&ct=clnk&cd=1&gl=es].

CRUZ PIÑOL, M. Tesis y memorias de Máster sobre informática y didáctica de lenguas. Departament de Filologia Hispànica, Universitat de Barcelona [http://www.ub.es/filhis/recopila.html].

DODGE, B. (2002), “WebQuest taskonomy: a taxonomy of tasks” [http://webquest.sdsu.edu/taskonomy.html].

DUDENEY, G. (2000): The Internet and the language classroom, Cambridge, Cambridge University Press.

ERDOCIA IÑIGUEZ, I. (2012). «El aprendizaje autónomo a través de las redes sociales. Experiencia práctica». En: III Encuentros virtuales Comunidad Todoele. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Biblioteca/2012bv13/2012_BV_13_45Iker%20Erdocia.pdf?documentId=0901e72b812fa7ea

Esteve, Francesc (2009), “Bolonia y las TIC: de la docencia 1.0 al aprendizaje 2.0”, en La Cuestión Universitaria, Nº. 5, ISSN 1988-236X, (Ejemplar dedicado a: "Europa pasa por Bolonia").

HERNÁNDEZ MERCEDES, M.ª P. (2006): “WebQuest para E/LE”, en MarcoEle, Febrero 2007.

HERNÁNDEZ MERCEDES, M.ª P. (2007): “Directorio de Cazas del Tesoro de ELE”, en MarcoEle, Febrero 2007 [http://www.marcoele.com/materiales/cazas/index.html].

HERNÁNDEZ MERCEDES, M.ª P. (2012): “La integración de las TIC en la clase de ELE. Panorama de una (r)evolución”. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras (RILE), Núm. 1: 63-99. Disponible en: http://www.revistes.publicacionsurv.cat/index.php/rile/article/view/8

Herrera, F. (2007). “Web 2.0 y didáctica de lenguas: un punto de encuentro”. En Glosas didácticas número 16, monográfico dedicado a Tecnologías y enseñanza/aprendizaje de ELE, noviembre 2007.

HIGUERAS GARCÍA, M. (2004): «Internet en la enseñanza del español», en A. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (eds.). Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE), Madrid, SGEL, pp. 1061-1085.

JUAN LÁZARO, O. (2004): “Aprender español a través de Internet: un entorno de enseñanza y aprendizaje”, en A. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE), Madrid, SGEL, pp. 1087-1106.

NOMDEDEU RULL, A. (2008): “Actualización de los recursos del docente de ELE en Internet”, RedELE, núm. 12. [http://www.mec.es/redele/Revista12/AntoniNomdedeu.pdf].

Peña-López, Ismael; Córcoles, César Pablo; Casado, Carlos (2006), “El profesor 2.0: docencia e investigación desde la Red”, UOC Papers: revista sobre la sociedad del conocimiento, ISSN 1885-1541, Nº. 3.

Pérez Torres, María Isabel (2006), Diseño de Webquests para la enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera: aplicaciones en la adquisición de vocabulario y la destreza lectora, Universidad de Granada. Departamento de Filologías Inglesa y Alemana.

RUIPÉREZ GARCÍA, G. (2003): Educación virtual y eLearning. Madrid, Biblioteca Fundación Auna.

RUIPÉREZ GARCÍA, G. (2004): “La enseñanza de lenguas asistida por ordenador (ELAO)”, en A. Sánchez Lobato e I. Santos Gargallo (eds.), Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE), Madrid, SGEL, pp. 1045-1059.

TALLEI, J. (2011). «Las wikis en la enseñanza de ELE». Didactired. 17 enero 2011. Centro Virtual Cervantes. Instituto Cervantes. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/aula/didactired/anteriores/enero_11/17012011.htm

Torres Ríos, Lola (2007), “La influencia de los blogs en el mundo de ELE”, en Glosas didácticas: revista electrónica internacional de didáctica de las lengua y sus culturas, ISSN 1576-7809, Nº. 16.

Vellegal, Ana M. (2009), “La Web 2.0 en la enseñanza del español lengua extranjera y la capacitación docente”, “Congreso de Enseñanza de Español como Lengua Segunda y Extranjera. Desafíos de la capacitación y formación docente en el área ELE” Buenos Aires.

Complementària

Recomanacions


Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
APRENENTATGE I ADQUISICIÓ DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855101
METODOLOGIA DE L'ENSENYAMENT DE LLENGÜES ESTRANGERES/12855102
EL MARC COMÚ EUROPEU DE REFERÈNCIA PER A LES LLENGÜES/12855103
GESTIÓ DE L'AULA: DINÀMIQUES DE TREBALL I TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ/12855105
 
Otros comentarios
El que s'espera de l'alumnat: l'assistència a classe, la participació activa i una actitud oberta i col•laboradora, no exempta d'esperit crític, però sempre respectuosa. Mètode d'estudi recomanat: el seguiment puntual dels continguts explicats a les classes magistrals i la realització de les pràctiques proposades.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.