DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) GRAMÀTICA FORMAL I GRAMÀTICA PEDAGÒGICA EN L'ENSENYAMENT D'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12855109
Ensenyament
Ensenyament de Llengües: Espanyol com a Llengua Estrangera (2015)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Adreça electrònica maria.bargallo@urv.cat
Professors/es
BARGALLÓ ESCRIVÀ, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Descriure i interpretar el funcionament dels sistemes formal i funcional de l'espanyol i donar-los un tractament didàctic adequat.
 A5 Exposar amb domini i de forma adequada els coneixements sobre l'espanyol LE de manera escrita, oral o per entorns multimèdia diversos
 A8 Dissenyar i dur a terme una investigació rellevant en l'àrea de l'ensenyament d'E/LE basada en els diferents mètodes d'investigació quantitativa i qualitativa i implementar els resultatsde d'aquesta investigació a l'aula.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguardia del camp d'estudi, en un context d'investigació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
 A5 Coneix els nous models d'explicació del component gramatical, lèxic, fonètic-fonològic, pragmàtic i semàntic de la llengua que influeixen directament en els enfocaments metodològics adoptats a l'hora del treball amb aquests a l'aula d'E/LE.
 A8 Integra la instrucció gramatical en una classe comunicativa dl'E/LE, d'acord amb les noves perspectives d'abordar la gramàtica.
Dissenya estratègies i materials per a l'ensenyament dels components gramatical, lèxic, semàntic, pragmàtic i fonètic-fonològic de la llengua.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Reflexiona sobre les causes i fins de la innovació
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Reflexiona sobre el seu procés d’ aprenentatge i necessitats d’ aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C5 Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1. ¿Por qué se debe enseñar gramática?
2. Propuesta actual de enseñanza gramatical: Atención a la forma
3. Atención a la forma y actividades gramaticales
4. Problemas descriptivos y propuestas didácticas 4.1. Verbos: usos de los tiempos, especialmente para expresar el pasado y futuro
4.2. Preposiciones (a, en, de, por, para)
4.3. Ser/estar + adjetivo

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
C3
30 2 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
C3
8 6 14
Presentacions / exposicions
A2
A5
A8
B3
B4
C3
8 6 14
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves pràctiques
A2
A5
A8
B3
B4
C3
C5
2 10 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripción del contenido de la asignatura y de los objetivos que debe alcanzar el alumnado al término de las clases.
Sessió Magistral Desarrollo de cada uno de los temas que constituyen el programa de la asignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Planteamiento y resolución de distintas actividades relacionadas con los temas expuestos en clase.
Presentacions / exposicions Preparación, por parte del estudiante, de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma.
Atenció personalitzada Tutorización a partir de reuniones presenciales y de tutorías mediante Moodle con la profesora del trabajo que desarrollará el alumno.

Atenció personalitzada
Descripció
Tutorización del estudiante a lo largo de la asignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
A5
C3
Discusión de las soluciones que plantea el estudiante que realiza la presentación por parte del resto de la clase. 10%
Presentacions / exposicions
A2
A5
A8
B3
B4
C3
Presentación por parte del estudiante de los ejercicios que ha preparado de forma autónoma. 30%
Proves pràctiques
A2
A5
A8
B3
B4
C3
C5
Resolución de ejercicios de aplicación de los temas desarrollados en las sesiones magistrales. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Borrego Nieto, J. et alii , Gramática de referencia para la enseñanza de español: la combinación de oraciones, Salamanca: Universidad de Salamanca, 2013
Bravo, A.; Méndez, J.L. , “De la gramática formal a la gramática para el profesor”, Sevilla: ASELE XV, 2004
Doughty, C.; Williams, J., Atención a la forma en la adquisición de segundas lenguas en el aula, Madrid: Edinumen, 2009
Castañeda, A. (coord.), Enseñanza de gramática avanzada de ELE. Criterios y recursos, Madrid: SGEL, 2014
Ellis, R., La adquisición de segundas lenguas en un contexto de enseñanza. Análisis de las investigaciones existentes, RedELE, 2005
Moreno Cabrera, J.C., Spanish is different. Introducción al español como lengua extranjera, Madrid: Castalia, 2010

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent