Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
1.- Estructura atòmica. |
Números quàntics. Orbitals. Configuracions electròniques. Taula periòdica.
|
2.- Enllaç. |
Tipus d’enllaç. Enllaç covalent. Estructures de Lewis. Hibridació. Representacions bi- i tridimensionals dels compostos.
|
3.- Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
Nomenclatura i formulació inorgànica i orgànica. |
4.- Forces intermoleculars i estats d’agregació. |
Forces dipol-dipol. Forces de dispersió. Enllaç d’hidrogen. Conseqüències en les propietats: solubilitat, punts de fusió, etc.
|
5.- Gasos. |
Gasos
|
6.- Reaccions i estequiometria. |
Tipus de reaccions. Estequiometria i reactiu limitant. Estequiometria de dissolucions.
|
7.- 1er principi de la termodinàmica. |
Variables i funcions d’estat. Calor, treball i primer principi de la termodinàmica. Entalpia i termoquímica.
|
8.- 2on i 3er principis de la termodinàmica |
Segon principi de la termodinàmica i entropia. Funcions G i A i criteris d’espontaneïtat. Canvis de fase. Equilibri químic. Equilibri en fase gas. |
9.- Equilibri en dissolució. |
Equilibri àcid-base en medi aquós. Solucions amortidores. Càlcul de pH. Introducció als mètodes volumètrics. Valoració àcid-base. Indicadors. Equilibri d’oxidació-reducció. Potencial redox i equació de Nerst. Volumetries redox. Indicadors redox. Equilibri de formació de complexos. Equilibri de precipitació.
|
10.- Cinètica. |
Velocitat de reacció i equació de velocitat. Equacions integrades de cinètiques senzilles. Influència de la temperatura en la velocitat de reacció. Mecanismes de reacció. Catàlisi.
|
11.- Dissolucions ideals. |
Lleis de Raoult i Henry. Propietats col·ligatives.
|
12.- Pràctiques de laboratori. |
1.- El laboratori (Material de laboratori).
2.- Volumetria àcid-base. Ús d'indicadors.
3.- Preparació d'una solució tampó.
4.- Volumetria redox: determinació de la concentració d'aigua oxigenada en una aigua oxigenada comercial.
5.- Calor de neutralització i calor integral de dissolució.
6.- Extracció de la cafeïna i purificació per sublimació.
7.- Preparació i recristal.lització de l'aspirina.
8.- Preparació d'un complex de Cu(II) amb sacarina.
9.- Cinètica. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
58 |
88 |
146 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
29 |
32 |
61 |
Pràctiques a laboratoris |
|
50 |
14 |
64 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
7 |
18 |
25 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, metodologies de treball i sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Realització d'una sèrie de pràctiques de laboratori de manera tutelada. Resolució de qüestions relatives a aquestes pràctiques. Aprenentatge de nocions de seguretat al laboratori químic i de gestió de residus. |
Atenció personalitzada |
|
descripción |
S'ha considerat una dedicació d'atenció personalitzada a cada alumne de 2 hores al llarg de l'assignatura. |
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L'assistència a pràctiques és requisit imprescindible per poder aprovar l'assignatura.
Del 25% del pes d'aquest bloc a la nota de l'assignatura, un 15% correspon a la qualificació del treball presencial i el 10% restant a la nota d'una prova escrita.
Per optar a superar aquest bloc, cal una nota mínima de 3 a la prova escrita i de 5 al treball presencial.
Per poder aprovar l'assignatura cal treure una nota mínima de 5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites. |
25% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Es realitzaran 3 proves parcials de preguntes curtes.
Per optar a superar aquest bloc per parcials, cal una nota mitjana mínima de 4 en el conjunt de les dues primeres proves, i una nota mínima de 3 en la tercera prova.
Per poder aprovar l'assignatura, cal una nota mínima global de 4.5 en aquest bloc.
Està prohibit l’ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites.
|
75% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
A la segona convocatòria només es podran recuperar les qualificacions corresponents a les proves escrites, mantenint les notes de les pràctiques al laboratori (si s'ha aprovat aquesta part de l'assignatura). Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Bàsica |
R. H. Petrucci, W. S. Harwood, F. G. Herring, Química General, Volumen I y II, Última disponible, Prentice Hall, 2003
J. Martínez Urreaga, A. Narros Sierra, M.M. de la Fuente García Soto, F. Pozas Requejo, V.M. Díaz Lo, Experimentación en Química General, Última disponible, Thomson, 2006
R. Chang, Química, Última disponible, McGrawHill, México, 2007
|
|
Complementària |
American Chemical Society, Química, un proyecto de la ACS, , Ed. Reverté, 2005
J. Saña Vilaseca, Química per a les ciències de la naturalesa i de l'alimentació, , Ed. Vicens Vives, 1993
R. Chang, Physical Chemistry for the biosciences, , University Science Books, 2004
V. López Solanas, Téncicas de Laboratorio, 2a, Edunsa, 1994
|
|
Asignaturas que continúan el temario |
COMPLEMENTS DE QUÍMICA/13204004 |
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|