DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) LABORATORI DE QUÍMICA ORGÀNICA Codi 13204116
Ensenyament
Grau de Química (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
Adreça electrònica juancarlos.ronda@urv.cat
maribel.matheu@urv.cat
yolanda.diaz@urv.cat
angels.serra@urv.cat
xavier.montane@urv.cat
lorena.ruiz@urv.cat
Professors/es
RONDA BARGALLÓ, JUAN CARLOS
MATHEU MALPARTIDA, MARÍA ISABEL
DÍAZ GIMÉNEZ, MARÍA YOLANDA
SERRA ALBET, MARIA ANGELS
MONTANÉ MONTANÉ, XAVIER
RUÍZ VILLÁN, LORENA
Web
Descripció general i informació rellevant Laboratori de síntesi i caracterització de molècules orgàniques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats.
 A3 Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat.
 A9 Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic.
 A10 Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesis i anàlisis), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos.
 A12 Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Conèixer l'estructura i la reactivitat dels grups funcionals més comuns
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
 A3 Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Ser capaç de relacionar els efectes esteroelectrònics amb l'estructura i la reactivitat de les molècules orgàniques
Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
 A9 Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
 A10 Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
 A12 Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B6 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç

Continguts
Tema Subtema
1.- Síntesi i purificació de compostos orgànics senzills en una sola etapa.
2.- Separació i identificació dels components d'una barreja.
3- Extracció, purificació cromatogràfica i identificació de compostos naturals.
4- Síntesi de polímers.
5- Síntesi i caracterització de compostos orgànics mitjançant reaccions en diverses etapes.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Seminaris
A1
A9
3 0 3
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A10
A12
B4
100 15 115
Resolució de problemes, exercicis
A1
A3
A9
A10
A12
2 4 6
Treballs
A1
A3
A12
2 6 8
Supervisió
A9
A12
1 3 4
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A12
2 4 6
Proves orals
A9
A10
A12
B6
C4
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de les diferents pràctiques i introducció a la metòdica de treball.
Seminaris Seminari al laboratori sobre seguretat i tractament de residus.
Seminaris al començament de cada pràctica sobre les tècniques i metodologies a utilitzar
Pràctiques a laboratoris Relització de les pràctiques programades.
Resolució de problemes, exercicis Resolució en la mateixa sessió de laboratori d'un questionari bàsic sobre cadascuna de les practiques del període de pràctiques del primer quadrimestre
Treballs Presentació de una memòria escrita sobre la síntesi per etapes realitzada en el període de pràctiques del segon quadrimestre.
Supervisió Seguiment mitjançant questions de la evolució del alumne.
Control de la llibreta de laboratori.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes resoldran dubtes amb el professor mitjançant cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1
A3
A9
A10
A12
B4
S’avaluarà el grau de preparació prèvia de la pràctica, capacitat de treball, la destresa i el correcte ús del material de laboratori, la capacitat de resoldre problemes pràctics, així com la capacitat d’aprendre i de corregir errors. S’avaluarà el qüestionari de preguntes curtes sobre la pràctica, el qual s’ha d’entregar al final de cada pràctica. 30%
Resolució de problemes, exercicis
A1
A3
A9
A10
A12
Treballs
A1
A3
A12
S’avaluaran els fonaments teòrics i els resultats experimentals de la pràctica. També s’avaluaran aspectes com la presentació, estructura, expressió escrita i documentació de la memòria. 20%
Supervisió
A9
A12
Proves objectives de preguntes curtes
A12
En una prova escrita que es realitzarà a una aula, s’avaluaran, mitjançant preguntes curtes, els fonaments teòrics i els aspectes pràctics de les pràctiques realitzades en el període de pràctiques que es realitza durant el primer quadrimestre. 30%
Proves orals
A9
A10
A12
B6
C4
En una prova oral que es realitzarà a una aula, s’avaluaran, mitjançant preguntes curtes, els fonaments teòrics i els aspectes pràctics de les pràctiques de síntesis avançada realitzades en el període de pràctiques que es realitza durant el primer quadrimestre. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a convocatòria consistirà en una prova escrita equivalent al 50% de la nota, és a dir, es guardaran les notes de l'avaluació continuada corresponents a les pràctiques (pràctiques a laboratori, 30%; treballs, 20%).

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.
${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i


Fonts d'informació

Bàsica R.Q. Brewster, C.A. Van der Werf, W.EweenE. Mc, Curso práctico de química orgánica, 1970, Vertix-Alhambra
D.L. Pavia, Química orgánica experimental, 1978, Eunibar
L.F. Fieser, Experimentos orgánicos, 1967, Reverte
B.S. Furniss, A.J. Hannaford, P.W.G. Smith, A.R. Tatchell, Vogel's texbook of practical organic chemistry, 1989, logman
H. Gilman, A.H. BlaTT Eds., Organic Syntheses Vol I, II, III, IV i V, , Wiley
S.R. Sandler, W. Karo, Sourceboock of advanced organic laboratory preparations, 1992, Accademic Press Inc.
D.W. Mayo, R.M. Pike, P.K. Trumper, Microscale organic laboratory, 1994, John Wiley & Sons
J. Vilarrasa, Introducción al análisis orgánico, , Eunibar
McElvain, La caracterización de los compuestos orgánicos, , Aguilar
F.C. Owen, La caracterización de los compuestos orgánicos por métodos químicos, , Reverté
D.J. Pasto, C.R. Johnson, Determinación de estructuras orgánicas, , Reverté

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DETERMINACIÓ ESTRUCTURAL I SÍNTESI ORGÀNICA/13204115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA ORGÀNICA I/13204113
QUÍMICA ORGÀNICA II/13204114
 
Altres comentaris
Cal repasar totes les tècniques de laboratori treballades a les pràctiques de química general. Es imprescindible repasar els conceptes teòrics i totes les reaccions sintètiques, incloent els mecanismes de reacció, donades a les assignatures Química Orgànica I i II.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent