Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| A3 |
Conèixer els principals elements i compostos orgànics i inorgànics, així com biomolècules, les seves propietats, les seves rutes sintètiques, la seva caracterització i la seva reactivitat. |
| A9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| A10 |
Demostrar habilitats per al treball en el laboratori: realització de procediments químics documentats (síntesis i anàlisis), monitorització de propietats químiques, processos i/o canvis i documentació de tot el treball realitzat i gestió de riscos. |
| A12 |
Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer l'estructura i la reactivitat dels grups funcionals més comuns
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
| | A3 |
Conèixer l'estereoquímica dels compostos orgànics i l'estereoselectivitat de les reaccions
Ser capaç de relacionar els efectes esteroelectrònics amb l'estructura i la reactivitat de les molècules orgàniques
Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
| | A9 |
Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
| | A10 |
Adquirir informació i instrucció pràctica necessària per a aplicar-la a la metodologia sintètica i a la caracterització de compostos orgànics. Desenvolupar una actitud crítica de perfeccionament en la labor experimental i cercant solucions als problemes diaris en el laboratori incloent els aspectes de seguretat
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
| | A12 |
Conèixer i saber utilitzar les tècniques experimentals habituals en la determinació estructural de compostos orgànics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Pren decisions encertades mostrant seguretat i coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B6 |
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Fa presentacions interessants i convincents
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
|
Tema |
Subtema |
1.- Síntesi i purificació de compostos orgànics senzills en una sola etapa. |
|
2.- Separació i identificació dels components d'una barreja. |
|
3- Extracció, purificació cromatogràfica i identificació de compostos naturals. |
|
4- Síntesi de polímers. |
|
5- Síntesi i caracterització de compostos orgànics mitjançant reaccions en diverses etapes. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques a laboratoris |
|
100 |
15 |
115 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
2 |
6 |
8 |
Supervisió |
|
1 |
3 |
4 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
Proves orals |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de les diferents pràctiques i introducció a la metòdica de treball. |
Seminaris |
Seminari al laboratori sobre seguretat i tractament de residus.
Seminaris al començament de cada pràctica sobre les tècniques i metodologies a utilitzar |
Pràctiques a laboratoris |
Relització de les pràctiques programades. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució en la mateixa sessió de laboratori d'un questionari bàsic sobre cadascuna de les practiques del període de pràctiques del primer quadrimestre |
Treballs |
Presentació de una memòria escrita sobre la síntesi per etapes realitzada en el període de pràctiques del segon quadrimestre. |
Supervisió |
Seguiment mitjançant questions de la evolució del alumne.
Control de la llibreta de laboratori. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els alumnes resoldran dubtes amb el professor mitjançant cita prèvia. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
S’avaluarà el grau de preparació prèvia de la pràctica, capacitat de treball, la destresa i el correcte ús del material de laboratori, la capacitat de resoldre problemes pràctics, així com la capacitat d’aprendre i de corregir errors. S’avaluarà el qüestionari de preguntes curtes sobre la pràctica, el qual s’ha d’entregar al final de cada pràctica. |
30% |
Resolució de problemes, exercicis |
|
|
|
Treballs |
|
S’avaluaran els fonaments teòrics i els resultats experimentals de la pràctica. També s’avaluaran aspectes com la presentació, estructura, expressió escrita i documentació de la memòria. |
20% |
Supervisió |
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
En una prova escrita que es realitzarà a una aula, s’avaluaran, mitjançant preguntes curtes, els fonaments teòrics i els aspectes pràctics de les pràctiques realitzades en el període de pràctiques que es realitza durant el primer quadrimestre. |
30% |
Proves orals |
|
En una prova oral que es realitzarà a una aula, s’avaluaran, mitjançant preguntes curtes, els fonaments teòrics i els aspectes pràctics de les pràctiques de síntesis avançada realitzades en el període de pràctiques que es realitza durant el primer quadrimestre. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La 2a convocatòria consistirà en una prova escrita equivalent al 50% de la nota, és a dir, es guardaran les notes de l'avaluació continuada corresponents a les pràctiques (pràctiques a laboratori, 30%; treballs, 20%). Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Bàsica |
R.Q. Brewster, C.A. Van der Werf, W.EweenE. Mc, Curso práctico de química orgánica, 1970, Vertix-Alhambra
D.L. Pavia, Química orgánica experimental, 1978, Eunibar
L.F. Fieser, Experimentos orgánicos, 1967, Reverte
B.S. Furniss, A.J. Hannaford, P.W.G. Smith, A.R. Tatchell, Vogel's texbook of practical organic chemistry, 1989, logman
H. Gilman, A.H. BlaTT Eds., Organic Syntheses Vol I, II, III, IV i V, , Wiley
S.R. Sandler, W. Karo, Sourceboock of advanced organic laboratory preparations, 1992, Accademic Press Inc.
D.W. Mayo, R.M. Pike, P.K. Trumper, Microscale organic laboratory, 1994, John Wiley & Sons
J. Vilarrasa, Introducción al análisis orgánico, , Eunibar
McElvain, La caracterización de los compuestos orgánicos, , Aguilar
F.C. Owen, La caracterización de los compuestos orgánicos por métodos químicos, , Reverté
D.J. Pasto, C.R. Johnson, Determinación de estructuras orgánicas, , Reverté
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DETERMINACIÓ ESTRUCTURAL I SÍNTESI ORGÀNICA/13204115 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA ORGÀNICA I/13204113 | QUÍMICA ORGÀNICA II/13204114 |
|
|
Altres comentaris |
Cal repasar totes les tècniques de laboratori treballades a les pràctiques de química general.
Es imprescindible repasar els conceptes teòrics i totes les reaccions sintètiques, incloent els mecanismes de reacció, donades a les assignatures Química Orgànica I i II. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|