DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) PLANTEJAMENT CIENTÍFIC DELS ESTUDIS EN NUTRICIÓ HUMANA Código 13675104
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Correo-e victoria.arija@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
josecandido.fernandez@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
Profesores/as
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
FERNANDEZ CAO, JOSÉ CANDIDO
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
Web http://moodle.urv.cat/docnet/guia_docent/?centre=13&ensenyament=1367&assignatura=13675104&any_academic=2014_15
Descripción general e información relevante Que l'alumne adquireixi la capacitat d'interpretar els estudis dels dissenys més habituals en epidemiologia nutricional, comprengui els criteris de causalitat i també identifiqui els biaixos més freqüents i les estratègies disponibles per a prevenir-los i/o corregir-los. També haurà d'adquirir la capacitat d'itnerpretar els índexs de qualitat de proves diagnòstiques. Aquesta assignatura integra parcialement les competènices de l'assignatura Orientació Professional i Ciutadania.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
  AR4 Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
AR2
AR3
AR4
Contrastar l'evidència científica amb la pregunta inicial revisió de la literatura científica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber utilitzar les bases de dades de documentació cien-tífica. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Conèixer i saber determinar la qualitat dels articles cien-tífics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre les característiques dels estudis epidemiolò-gics observacionals i experimentals i saber plantejar es-tudis epidemiològics. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Comprendre la utilitat de l'estadística com a eina de l'e-pidemiologia. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
Saber escriure un protocol científic aplicant les especifici-tats dels seus apartats. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4
CC5
Recollir i expressar les dades científiques de forma es-tructurada. AC3
AC7
BC3
CC2
CC3
CC4

Continguts
tema Subtema
1. Idea científica. Contrastar la idea d'investigació mitjançant la revisió de la literatura científica. Bases de dades de documentació científica: PUBMED: Utilització pràctica Qualitat dels articles científics: Web of Kowledge.
2. Tipus d'estudis epidemiològics observacionals: trasversals, casos –control i cohorts.
3. Estudis experimentals d'intervenció: assajos clínics i comunitaris. Característiques, utilitat, avantatges i inconvenients, aplicació
4. Parts d'un protocol científic. Característiques dels seus apartats. Resum. Introducció. Disseny d'estudi. Mostra (característiques i grandària de la mostra). Mètodes (reproductibles i validats).
5. Estructuració de la recollida de dades.
6. Expressió dels resultats en taules i gràfiques.
7. L'estadística com a eina de l'epidemiologia.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
6 12 18
Seminaris
6 18 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 18 24
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació de continguts teòrics
Seminaris Plantejament d'un tema a debatre entre els alumnes, guiat pel professor
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament de casos pràctics a resoldre per l'alumne principalment fora de l'aula, i presentació i defensa dels resultats
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
El professorat de l'assignatura es troba a l'atenció de l'alumne en les hores fora de classe via e-mail i personalment, amb cita prèvia, per qualsevol dubte que pugui tenir l'alumne en relació al temari de l'assignatura.

Avaluació
  descripción Peso
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Presentació i defensa de la solució del cas pràctic 10%
Proves objectives de tipus test Valoració dels coneixements mitjançant un examen tipus test i/o preguntes curtes 50%
Proves pràctiques Resolució d'exercicis 30%
Otros

Es valorarà positivament l'assistència a les sessions pràctiques. La no–assistència es penalitzarà proporcionalment al nombre de sessions on no s'hagi assitit.

10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assistència no és obligatòria però compta per la nota.

L'assignatura té convocatòria única.

En les activitats avaluadores de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor.

L'incompliment de les normes generals en les proves d'avaluació comportarà la no avaluació del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Es facilitarà a l'inici del curs.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.