DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) METODOLOGIA D'INVESTIGACIÓ BÀSICA Código 13675203
Titulación
Nutrició i Metabolisme (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Optativa AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
Correo-e begona.muguerza@urv.cat
ruth.ferrer@urv.cat
trinitat.cambras@urv.cat
montserrat.mitjans@urv.cat
antoni.diez@urv.cat
mpilar.vinardell@urv.cat
mcarmen.pelegri@urv.cat
joan.simon@urv.cat
josefa.prat@urv.cat
raquel.martin@urv.cat
Profesores/as
MUGUERZA MARQUÍNEZ, MARIA BEGOÑA
FERRER ROIG, RUTH
CAMBRAS RIU, TRINITAT
MITJANS ARNAL, MONTSERRAT
DÍEZ NOGUERA, ANTONI
VINARDELL MARTÍNEZ-HIDALGO, M. PILAR
PELEGRÍ GAVALDÀ, M. CARMEN
SIMÓN PALLISÉ, JOAN
PRAT AIXELÀ, JOSEFA
MARTÍN VENEGAS, RAQUEL
Web http://www.ub.edu/grad/plae/AccesInformePDInfes?curs=2015&assig=569326&ens=M0507&recurs=pladocent&n2=1&idioma=CAT
Descripción general e información relevante Assignatura impartida des de la UB. Pretén dotar els estudiants dels coneixements fonamentals del mètode científic, capacitar-los per a la seva aplicació en els treballs d'investigació i facilitar els criteris per a la divulgació científica dels resultats obtinguts.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  Professionalitzador
  Recerca
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias

Continguts
tema Subtema
1. El mètode científic. Història i evolució del mètode científic. Plantejament d’un projecte de recerca, cerca d’antecedents, plantejament de la hipòtesi.
2. Criteris de qualitat. Certificació, acreditació i normalització. Bones pràctiques de laboratori (BPL). Principis que abarquen les BPL. Procediments estàndard d’operacions. Auditoria.
3. Experimentació animal. Origen històric. Legislació. Benestar animal. Procediments experimentals bàsics: administració de substàncies i vies, obtenció de mostres biològiques, mètodes d’anestèsia, analgèsia i eutanàsia. Classificació dels models animals. Tipus d’animals d’experimentació.
4. Alternatives a la utilització d’animals d’experimentació.
Concepte de les 3Rs: reemplaçament, reducció, refinament. Validació de mètodes alternatius. Legislació. Disseny experimental. Alternatives en educació.
5. Cerca bibliogràfica. Gestors bibliogràfics. Tipologies i característiques comunes. Bases de dades bibliogràfiques. Estratègia per a la cerca bibliogràfica. Gestió de la biblioteca personal. Indicadors bibliomètrics.
6. Anàlisi, tractament i representació de dades. PASW statistics (antic SPSS): una eina estadística.
7. Difusió de la recerca.

Redacció d’un informe o d’un article. Organització dels continguts. Redacció de les
referències.
8. Presentació dels resultats en públic.
Estructuració de la presentació. Disseny efectiu i ajust visuals. L’audiència, el discurs i el llenguatge no verbal.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
0 0 0
 
 
Atenció personalitzada
0 0 0
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
descripción
Ruth Ferrer Roig rutferrer@ub.edu Departament de Fisiologia, Facultat de Farmàcia

Avaluació
  descripción Peso
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

L'assignatura té convocatòria única.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.