Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció. |
|
AC3 |
Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans. |
|
AC5 |
Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme. |
|
AC6 |
Reconèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma. |
|
AC7 |
Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional. |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició. |
|
AR2 |
Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició. |
|
AR3 |
Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals. |
|
AR4 |
Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
|
AC1 AC3 AC5 AC6 AC7 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC2
|
|
Adquirir els coneixements necessaris sobre les evidències científiques actuals que avalen els efectes beneficiosos d’un Patró d’Alimentació Mediterrània saludable
|
|
|
|
Adquisició de coneixements sobre les funcions dels nutrients típics de la Dieta Mediterrània amb les seves propietats funcionals.
|
|
|
|
Ubicar els principals conceptes de Dieta Mediterrània i la importancia en un contexte d’alimentació equilibrada. |
|
|
|
Promoure l’anàlisi crítica per interpretar la publicitat relacionada amb la Dieta
Mediterrània i els seus efectes beneficiosos sobre la salud.
|
|
|
|
Utilització de les diferents eines per buscar fonts d’informació (bases de dades, revistes electròniques catàlegs de biblioteques, etc.)
|
|
|
|
Demostrar que se és concient de que el coneixement i l’experiència és limitada i
saber on buscar consell i orientació.
|
|
|
|
Capacitar a l’estudiant per interpretar i aplicar una metodología bàsica científica
relacionada amb l’assignatura |
|
|
|
Actitud positiva i constructiva de tolerància i respecte a les idees alienes |
|
|
|
Capacitat per discutir, convencer, preguntar, moderar i arribar a un concens.
|
|
|
|
Aplicar la capacitat de lideratge per crear un bon entorn de treball.
|
|
|
|
Estímul del desenvolupament d’habilitats i d’actituds front als problemas i decisions del futur professional |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Presentació de l’Assignatura. Patró de Dieta Mediterrània i Salut. Pirámide de l’evidència científica. Eines metodològiques. Tipus d’estudis actuals en Dieta Mediterrània.
|
Presentació de l’Assignatura. Patró de Dieta Mediterrània i Salut. Pirámide de l’evidència científica. Eines metodològiques. Tipus d’estudis actuals en Dieta
Mediterrània. (2,5h) Dr Cristina Andres-Lacueva. |
2. Efecte de la dieta Mediterrània i l’oli d’oliva sobre el risc cardiovascular. Evidència científica i mecanismes.
|
Efecte de la dieta Mediterrània i l’oli d’oliva sobre el risc cardiovascular. Evidència
científica i mecanismes. (2,5 h). Dra Montserrat Fitó
Cardiovascular Risk and Nutrition Research Group
Program of Research in Inflammatory and Cardiovascular Disorders
CIBER de Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBEROBN)
IMIM-Institut de Recerca Hospital del Mar
Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) |
3. Cáncer i Nutrició
|
Nutrició i càncer: l’evidència epidemiológica actual (2,5h). Dr Carlos Alberto González. Unit of Nutrition, Environment and Cancer. Cancer Epidemiology Research Programme. Catalan Institute of Oncology (ICO).
Estudi EPIC/Espanya (European Prospective Investigation of Cancer) . L’etiologia I la prevenció del cáncer es troven relacionats amb la dieta i factors relacionats amb ella. Actualment, l’evidència científica estima que entre un 30 i un 40% de la incidencia de cáncer podría ser prevenible amb mesures relacionades amb la dieta, el control de pes i l’activitat física. |
4. Estudi PREDIMED_Dieta Mediterrània i Salud Cardiovascular |
Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. Estruch R, et al.,Martínez-González MA; PREDIMED Study Investigators. N Engl J Med. 2013 Apr 4;368(14):1279-90.
"Prevenció de la diabetis a través de la dieta: l’estudi PREDIMED"(2,5h). Dr Jordi Salas, Professor of Nutrition. Human Nutrition Unit Department of Biochemistry & Biotechnology CIBER de Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBEROBN) School of Medicine. Rovira i Virgili University |
5. Dieta Mediterrània i Exercici físic
|
"La Dieta Mediterránea quizás no sea sólo Dieta". Dr Manuel Castillo (2,5h). Catedràtic de Fisiologia. Facultat de Medicina. Universitat de Granada |
6. Genómica Nutricional y Dieta Mediterránea
|
Genómica Nutricional y Dieta Mediterránea (2,5h). Dr Jose María Ordovás. Catedràtic de Nutrició
Director, Nutrition and Genomics
Professor Nutrition and Genetics
JM-USDA-HNRCA at Tufts University
711 Washington St.
Boston, MA 02111
Dra Dolores Corella Catedràtica de Medicina Preventiva i Salut Pública. Facultat de
Medicina. Universitat de València.Directora de la Unitat d’Investigació en
Epidemiologia Genètica i Molecular.
PENDIENTE DE CONFIRMAR |
7. Metabolómica y Nutrición personalizada siguiendo un Patrón de alimentación Mediterránea
|
Metabolómica y Nutrición personalizada siguiendo un Patrón de alimentación Mediterránea (1h). Dr Rafael Llorach, investigador Ramon y Cajal de la Universitat
de Barcelona
|
8. Tomàquet i Dieta Mediterrània.
|
Tomàquet i Dieta Mediterrània(1,5h). Dra. Rosa Mª Lamuela. Professora Titular de la Universitat de Barcelona
El tomàquet és l’hortalissa més consumida en el patró de Dieta Mediterrània |
9. Activitat Complementària_Patró de Dieta Mediterrània i Salut |
Activitat Complementària_Patró de Dieta Mediterrània i Salut (2,5h) Dra Cristina Andres-Lacueva |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
0 |
14 |
Seminaris |
|
5 |
30 |
35 |
Treballs |
|
24 |
0 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Clases Magistrales / Conferències interactives: Classes magistrals/Conferències portades a terme per investigadors principals de projectes de recerca o experts directament involucrats en la recerca de la Dieta Mediterrània. |
Seminaris |
Activitat complementària: Discussió a classe de treballs de recerca publicats. Comunicació de resultants. Publicacions més rellevants en el camp. Treballs en grup cooperatiu a l’aula.
Interacció de resultants. L’activitat complementària intentarà cobrir diferents tipus de coneixement aplicat i diferents habilitats que ha de practicar l’alumne. ACTIVITAT NO PRESENCIAL: Els alumnes hauran de llegir els articles directament relacionats amb cada conferència, que els proporcionarà els coneixemnts necessaris per a la seva participació a classe. S’haurà d’entregar (data a acordar amb els estudiants) un breu resum de cada sessió, tot indicant addicionalment la seva opinió crítica de la sessió
|
Treballs |
Cada estudiant haurà de presentar un informe crític sobre l’article científic escollit relacionat amb la Dieta Mediterrània (en 5 diapositives power point) que serà corregit pel professor coordinador de l’assignatura. Indicar l’opinió crítica sobre els objetius, plantejament i conclusions que es poden extreure de la lectura de l’article. Indicant fortaleses i debilitats de l’estudi escollit |
Atenció personalitzada |
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. |
|
Descripció |
Cristina Andrés Lacueva
candres@ub.edu
Departament de Nutrició i Bromatologia, Facultat de Farmàcia
|
|
|
Descripció |
Pes |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es planteja una avaluació continuada de les activitats tant presencials com no presencials, basada en informes que l'alumne haurà d'entregar: L'evaluació de l'estudiant es basarà en: -El 50% de la nota final correspondrà a un breu resum de cada una de les conferències. -El 20% correspondrà a l'activitat complementària -El 30 % restant reflectirà l'assistència i intervenció de cada estudiant al llarg de les diferents conferències. La reevaluació es farà en les dates que fixi la Comissió de Coordinació del Màster Avaluació única
Avaluació única Examen escrit, que constarà de 2 parts_ - 7 preguntes relacionades amb el contingut de cada una de les conferències realitzades pels diferents experts (80% de la notafinal) - Valoració crítica per escrit d'un article científic relacionat amb l'assignatura (màxim 2 fulls), 20% de la nota final (Els alumnes que es vulguin acollir a aquest sistema d'avaluació ho hauran de comunicar al professor com a molt tard una setmana després de l'inici de les classes de l'assignatura i signar un document de compromís) La reevaluació es farà en les dates que fixi la Comissió de Coordinació del Màster |
Bàsica |
Estruch R, Ros E, Salas- Salvadó J, Covas MI, Corella D, Arós F, Gómez-Gracia E, Ruiz-Gutiérrez V, F, Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet, PREDIMED Study Investigators. N Engl J Med. 2013 Apr 4;368(14):1279- 90. doi: 10.1056/NEJMoa1200303, Epub 2013 Feb 25
|
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Els estudiants necessitaran uns coneixements basics de metabolisme i composició d’aliments
en un entorn de Dieta Mediterrània.
Altres recomanacions
- Coneixements d’informàtica a nivell d’usuari
- Coneixements de la llengua anglesa (a nivel oral i de caràcter científic) ja que hi ha
conferències que s’imparteixen en anglès.
- Coneixement de recerca bibliogràfica |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|