Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció. |
|
AC3 |
Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans. |
|
AC5 |
Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme. |
|
AC6 |
Reconèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma. |
|
AC7 |
Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional. |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
|
AR1 |
Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició. |
|
AR2 |
Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició. |
|
AR3 |
Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals. |
|
AR4 |
Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
|
AC1 AC3 AC5 AC6 AC7 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC2
|
|
Conèixer l’origen i les diferents aproximacions existents per a l’estudi de la immunonutrició
|
|
|
|
Detallar els nutrients/aliments que poden tenir un efecte immunomodulador
|
|
|
|
Descriure la influència de determinats nutrients o aliments sobre la funcionalitat del sistema immunitari.
|
|
|
|
Assenyalar els efectes dels nutrients/aliments immunomoduladors en determinades èpoques de la vida (gestació, lactància, infància, vida adulta, vellesa)
|
|
|
|
Descriure la influència de determinats nutrients/aliments sobre el sistema immunitari davant un estat patològic (inflamació, infeccions, etc.) o en situacions especials (exercici, malnutrició, etc.)
|
|
|
|
Tenir una actitud crítica sobre la informació, al·legacions i altres temàtiques referents a la immunonutrició |
|
|
|
Cercar informació per tal d’actualitzar i completar l’estudi de la immunonutrició |
|
|
|
Interpretar i analitzar de manera crítica un text científic en el context de la immunonutrició |
|
|
|
Mostrar actitud d’observació i d’indagació, a més d’esperit crític i interès per la formació continuada |
|
|
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1. INTRODUCCIÓ |
Planificació de l’assignatura. Immunonutrició: origen i evolució. Estratègies i limitacions en els estudis d’immunonutrició. Modulació i biomarcadors de la funció immunitària. Immunonutrició en situacions especials. Aliments funcionals sobre el sistema immunitari. |
TEMA 2. RESPOSTA IMMUNITÀRIA |
Elements del sistema immunitari. Resposta immunitària innata i adaptativa. Sistemes de defensa a les mucoses: microbiota intestinal i teixit limfoide. Patologies de base immunitària: inflamació i hipersensibilitat. |
TEMA 3. ÀCIDS GRASSOS I SISTEMA IMMUNITARI |
Estructura, font i classificació dels àcids grassos poliinsaturats (AGPI) amb funció sobre el sistema immunitari (-3 i -6). Mecanisme d’acció i efectes dels AGPI sobre el sistema immunitari. Estudis experimentals i clínics sobre AGPI i funció immunitària. Paper dels AGPI en la programació immunològica del neonat. |
TEMA 4. MICRONUTRIENTS AMB ACCIÓ ANTIOXIDANT: VITAMINES i MINERALS |
Balanç oxidatiu cel·lular. Desequilibri oxidatiu i sistema immunitari. Oligoelements amb acció antioxidant/inmunomoduladora: ferro, coure, zinc i seleni. Vitamines amb acció antioxidant /immunomoduladora: vitamina C, vitamina E, i carotenoides. Multivitamínics. |
TEMA 5. POLIFENOLS I SISTEMA IMMUNITARI |
Estructura, classificació, fonts alimentàries i biodisponibilitat de polifenols. Accions immunomoduladores: capacitat antioxidant, reguladora enzimàtica, modificadora de la microbiota, moduladora de la senyalització intra- i extracel·lular. Estudis experimentals i clínics sobre polifenols i funció immunitària. |
TEMA 6. ACCIÓ IMMUNOMODULADORA DE PROBIÒTICS I PREBIÒTICS |
Probiòtics: efectes immunomoduladors de les bactèries àcido-làctiques. Mecanismes d’acció i efectes immunomoduladors dels probiòtics: estudis in vitro, in vivo i clínics.
Probiòtics com a coadjuvants en patologies de disfunció immunitària. Prebiòtics: classificació. Mecanismes d’acció i efectes immunomoduladors dels prebiòtics: estudis in vitro, in vivo i clínics. Pro- i prebiòtics en les primeres etapes de vida: programació immunològica. |
TEMA 7. ALTRES NUTRIENTS I SISTEMA IMMUNITARI |
Vitamina A. Vitamina B. Vitamina D. Aminoàcids. Nucleòtids. |
TEMA 8. LLET MATERNA |
Llet materna i sistema immunitari del lactant. Components antiinfecciosos: immunoglobulines, lactoferrina, lisozima, oligosacàrids i greixos. Components que promouen una microbiota intestinal saludable: pro- i prebiòtics. Components que promouen el desenvolupament del sistema immunitari: leucòcits, citocines, nucleòtids, hormones/pèptids bioactius i AGPI. Components tolerogènics i antinflamatoris: citocines i AGPI. Bancs de llet materna i fòrmules infantils. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
19 |
29 |
48 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
0 |
1 |
Pràctiques a través de TIC |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Component teòric d’adquisició de coneixements que
es desenvolupa en forma de classes magistrals |
Presentacions / exposicions |
component teòrico-pràctic que es realitza a l’aula (sessions d’exercicis i discussió) |
Pràctiques a través de TIC |
aula del Campus Virtual on es trobarà tota la informació, materials, exercicis etc. del curs. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Francisco J. Pérez Cano
franciscoperez@ub.edu
Departament de Fisiologia, Facultat de Farmàcia
|
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
PAC2: El primer dia de classe es constituiran grups de 2-3 estudiants que
escolliran un dels articles científics sobre immunonutrició facilitats pel
professor. Els estudiants disposaran de dues setmanes per a l’elaboració d’una
presentació sobre el treball escollit segons les pautes que es facilitaran el
primer dia de classe. Aquesta presentació es durà a terme en horari de classe i
estarà limitada a 10 minuts d’exposició més el torn de preguntes. L’avaluació
de la prova la portaran a terme els professors i la resta d’alumnes de
l’assignatura. |
35% |
Proves objectives de tipus test |
El sistema d’avaluació de l’assignatura pretén mesurar l’aprenentatge dels estudiants en l’àmbit dels coneixements i valorar la seva capacitat de raonament, integració i relació. Amb aquest objectiu l’avaluació serà continuada, i es farà a partir dels resultats obtinguts en tres proves d’avaluació continuada (PAC).
PAC1: L’estudiant disposarà des de l’inici de curs de dos vídeos o sessions formatives
audiovisuals a l’aula del Campus Virtual de l’assignatura:
-“So, which bacteria did you eat today” (2007)
- Capítol 2 “Microbiota intestinal y probióticos” de la sessió formativa
audiovisual dirigida a professionals de l’àmbit de la salut “Evidència
científica de la Leche fermentada con L. Casei DN-114001” (2008).
La visualització dels vídeos, i l’avaluació de l’aprenentatge derivat, s’ha de
portar a terme de forma prèvia a la classe del Tema 6. Durant un periode
determinat l’estudiant tindrà accés a un qüestionari format per una sèrie de
preguntes tipus test sobre els continguts dels vídeos a través del Campus
Virtual durant una durada determinada. |
20% |
Proves mixtes |
PAC3: És l’última prova d’avaluació i constitueix el 45 % de la qualificació
final. Es tracta d’una prova objectiva de preguntes tipus test i de
desenvolupament d’extensió limitada sobre els continguts de tota l’assignatura
(Temes 1–8). La PAC3 es durà a terme segons el calendari de proves
establert.
Es considera aprovada l’assignatura quan la qualificació final és igual o
superior a 5 sobre 10. |
45% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El sistema d'avaluació de l'assignatura pretén mesurar l'aprenentatge dels estudiants en l'àmbit dels coneixements i valorar la seva capacitat de raonament, integració i relació. Amb aquest objectiu l'avaluació serà continuada, i es farà a partir dels resultats obtinguts en tres proves d'avaluació continuada (PAC). Es considera aprovada l'assignatura quan la qualificació final és igual osuperior a 5 sobre 10. L'assignatura té convocatòria única. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. |
Bàsica |
Calder PC, Field CJ, Gill HS., Nutrition and Immune Function, 1a Ed. New York: Ed. CABI publishing, 2002
Gershwin ME, German JB, Keen CL., Nutrition and Immunology., 1a Ed. New Jersey: Ed. Humana Press, 2000
Marcos A., Inmunonutrición: En la Salud y la Enfermedad, 1a Ed. Madrid: Ed. Médica Panamericana, 2011
Pérez-Cano FJ. , Nodrint les nostres defenses, 1a ed. Barcelona: Publicacions UB-Omnis Cellula, 2010
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|