Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A8 |
Sistema respiratori |
| A12 |
Radiologia |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Principis generals |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
| B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B16 |
Raonament clínic |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B24 |
El metge com a docent |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B29 |
Cura personal |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
|
| A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
|
| A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
|
| A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
|
| A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Saber interpretar les diferents proves
|
| A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
|
| A41 |
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
|
| A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
|
| A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
| A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
|
| A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
|
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
|
| B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
|
| B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
|
| B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
|
| B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
|
| B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
|
| B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
|
| B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
|
| B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
|
| B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
|
| B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
|
| B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
| B29 |
Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés.
Conèixer la influència i la prevenció de factors relacionats amb el treball sobre la salut pròpia i de l’entorn
|
| B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
| C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. Aproximació al malalt amb patologia respiratòria |
|
2. Exploracions Complementàries a Pneumologia |
|
3. Seminari: Espirometria: Interpretació de casos |
|
4. Insuficiència Respiratòria |
|
5. Anatomia quirúrgica de l’aparell respiratori |
|
6. Fonaments i opcions tècniques bàsiques en cirurgia toràcica. Anestèsia i cures pre i postoperatòries a cirurgia del tòrax |
|
7. Seminari: Tècniques quirúrgiques en cirurugia toràcica. Serminari audiovisual i interactiu |
|
8. Trastorns de la Ventilació. Síndromes d'Apnees durant el son. |
|
9. Ventilació Assistida. Síndrome del Distrés Respiratori de l'Adult |
|
10. Seminari: Malalties Pulmonars Obstructives Cròniques |
|
11. Seminari: Asma bronquial |
|
12. Tractament farmacològic de l’obstrucció bronquial |
|
13. Bronquiectàsies |
|
14. Malformacions congènites de la paret toràcica i del pulmó |
|
15. Tractament quirúrgic de les bronquiectàsies. Cirurgia de l’emfisema |
|
16. Infeccions respiratòries: Bronquitis i Pneumònies |
|
17. Tuberculosi Pulmonar |
|
18. Parasitosi i micosi pulmonars |
|
19. Abscés Pulmonar i pneumònies necrotitzants |
|
20. Neoplàsies Broncopulmonars |
|
21. Cirurgia dels tumors broncopulmonars |
|
22. Seminari: Tumors broncopulmonars. Opcions i estratègia quirúrgica a partir de Casos Clínics |
|
23. Pneumopaties intersticials difuses. Sarcoïdosi |
|
24. Alveolitis Al?lèrgiques Extrínseques |
|
25. Malalties pulmonars d'origen ambiental. Pneumoconiosi |
|
26. Eosinofílies pulmonars.Manifestacions Pulmonars Vasculitis i Col.lagenopaties.Hemorràgies intrapulmonars |
|
27. Hipertensió pulmonar |
|
28. Tromboembolisme Pulmonar |
|
29. Traumatismes toràcics. |
|
30. Seminari. Malalties de la Pleura |
|
31. Patologia quirúrgica de la paret toràcica i de la pleura |
|
32. Malalties del mediastí |
|
33. Malalties del diafragma |
|
34. Patologia quirúrgica de la tràquea. Trasplantament de pulmó |
|