Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A6 |
Registre de les troballes |
| A11 |
Laboratori |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A20 |
Investigació clínica |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B8 |
Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B16 |
Raonament clínic |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A6 |
Elaborar un informe clínic
| | A11 |
Interpretar el resultats
| | A18 |
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A20 |
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una biòpsia cutània
| | A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A41 |
Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com redactar un model d’article científic.
| | B8 |
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
| | B16 |
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
| | B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció. Introducció històrica a l'estudi de les cèl•lules i teixits. Tipus cel•lulars i limitacions de les cèl•lules i teixits biològics per estudiar-los al microscopi.
2. Microscopi estereoscòpic. Descripció de les parts que el formen. Formació de la imatge. Maneig i aplicacions.
3. Microscopi òptic. Característiques dels elements mecànics i òptics. Conceptes associats: obertura numèrica, límit de resolució, profunditat de camp. Formació de la imatge. Càlcul de l'augment i formes d'expressar-lo en una imatge. El microscopi invertit i les aplicacions.
4. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia òptica. Tècniques de preparació de les cèl•lules i teixits per estudiar-los al microscopi òptic. Aplicacions específiques de la microscòpia òptica en medicina.
5. Bases de funcionament dels microscopis òptics especials i les aplicacions. Microscopi de contrast de fases. Microscopi de contrast interdiferencial. Microscopi de camp fosc. Microscopi de llum polaritzada. Microscopi de llum ultraviolada o fluorescència. Microscopi confocal. L'anàlisi d'imatge i les aplicacions.
6. Microscòpia electrònica. Principis del funcionament del microscopi electrònic en comparació amb el microscopi òptic. Tipus de microscopis electrònics: microscopi electrònic de transmissió i microscopi electrònic de rastreig. Comparació del funcionament.
7. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia electrònica. Comparació de les tècniques de preparació pel microscopi electrònic de transmissió amb les del microscopi òptic: fixació, deshidratació i inclusió. Tècniques de preparació pel microscopi electrònic de rastreig, comparació amb les tècniques de preparació per microscòpia electrònica de transmissió. Aplicacions de les tècniques de microscòpia electrònica en l'estudi de tumors.
8. Consideracions importants. Criteris per seleccionar l'instrument i la tècnica més adients per a l'estudi de les cèl•lules i els teixits biològics.
9. El microscopi electrònic com a instrument analític. Microanàlisi de raigs X, principis de funcionament. Tècniques de preparació de les mostres. Aplicacions de microanàlisi de raigs X en medicina.
10. Nous avenços en microscòpia electrònica i les aplicacions. Tècniques de baixes temperatures. Microscopi electrònic de rastreig d'emissió de camp. Microscopi electrònic de rastreig ambiental.
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
1.5 |
10.5 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
5 |
6 |
Seminaris |
|
4 |
4 |
8 |
Sessió Magistral |
|
15 |
30 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1.5 |
2.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
A6 | A18 | A20 | A36 | B7 | B15 | B23 | B27 | B28 | |
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura |
Pràctiques a laboratoris |
Es realitzaran pràctiques en els Microscopis Òptics especials a la Facultat de Medicina i en el Microscopi Electrònic de Transmissió, Rastreig i en el Microscopi Confocal a els Serveis Científic Tècnics de la Universitat que estan situats al Campus Sescelades a Tarragona.
Pràctica 1. Utilització i maneig dels diferents tipus de microscopis òptics especials.
Pràctica 2. Introducció a la microscòpia electrònica: Microscopi Electrònic de Transmissió, Microscopi Electrònic de Rastreig i Microscopi Electrònic de Rastreig ambiental.
Pràctica 3. Preparació i observació de mostres per microscòpia confocal i microscòpia electrònica.
|
Presentacions / exposicions |
Per donar una visió pràctica de les aplicacions que tenen en biomedicina les tècniques que s'expliquen, els alumnes han de realitzar en grups de 3 una exposició de 15-20 minuts a classe (presentació de Power Point) d'un treball publicat en una revista científica en angles. Aquestes publicacions les seleccionen els alumnes amb la supervisió del professor.
|
Seminaris |
El seminaris estan destinats a que els alumnes en grups de 3 facin les presentacions dels treballs científics en Angles que han escollit. En aquetes sessions es pretén que els alumnes qüestionin a els seus companys sobre tots aquelles aspectes dels seus treballs que considerin adients, actuant el professor com moderador.
|
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l'aula, en l'horari establert en l'agenda acadèmica. Al llarg d'aquestes sessions s'espera una participació activa dels alumnes. |
Atenció personalitzada |
Els professors orientaran els alumnes en la selecció de la publicació en Angles sobre la que caldrà que realitzin la presentació en grup, això es podrà fer de forma personalitzada o virtual per correu electrònic adreçat a kendracatalina.rodiguez@urv.cat
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat.
|
Descripció |
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat.
kendracatalina.rodiguez@urv.cat
mariajosefigueras@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
L’avaluació de les pràctiques es realitza a través de
l’assistència i de l'actitud de l'alumne.
L’assistència a la pràctica de laboratori nombre 3 és obligatòria per a tots els estudiants. Els alumnes que no assisteixin tindran que respondre a una pregunta addicional en l'examen final.
|
5% |
Presentacions / exposicions |
|
Es valorarà tant la presentació global de la exposició realitzada per el grup (claredat en la exposició i vinculació en els continguts del programa de l’assignatura, comprensió del treball presentat, identificació de les conclusions) com el rol individual de cadascun dels integrants del mateix tenint en compte els aspectes anteriors i la capacitat individual per comunicar els coneixements adquirits. |
30% |
Seminaris |
|
La assistència al menys a el 80% dels seminaris es valorarà com una actitud i motivació de l'alumnat per conèixer aspectes relacionats en els treballs científics d'investigació que presentaran els seus companys. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
A6 | A18 | A20 | A36 | B7 | B15 | B23 | B27 | B28 |
|
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves d’un examen final, per aprovar s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 sobre 10. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BARGALLÓ
R. El microscopi electrònic de transmissióaplicat a la biologia. Introducció:
descripció, maneig i optimització. Barcelona:Ed. Universitas 52; 1993.
BOZZOLAJJ, RUSSELL LD. Electron Microscopy. Boston:Jones & Bartlett; 1999.
GHADIALLY FN. Diagnostic ElectronMicroscopy of Tumours. Londres: Ed.
Butterworths; 1985.
GRIMSTONE AV. El microscopio electrónico en biología.Barcelona: Ed. Omega;
1981.
JOHANNESSEN JV. Electronmicroscopy in human Medicine. vol. I-XI. New York: Ed.
McGrawHill InternationalBook Company; 1978-1993.
MERCER EH,BIRBECK MSC. Manual de microscopíaelectrónica para biólogos.
Madrid:Ed. H. Blume; 1979. PANIAGUA R, NISTAL M, SESMA P, ÁLVAREZ-URÍA M, FRAILE B, ANADÓN R, SÁEZ FJ. Biología
Celular. Cuarta edición. McGraw-Hill Interamericana (2007). Capítulo 1: Estudio General de la Célula.
PLUTA M. Advanced lightMicroscopy. Vol I. Amsterdam: Ed. Elsevier;1988.
PLUTA M. Advanced lightMicroscopy. Vol II. Amsterdam:Ed. Elsevier;1989.
RUBBI CP. Light Microscopy. UK: Ed. Willey; 1994. SAURET
M. Microscopia. Barcelona: Ed. Universitatde Barcelona; 1984. Material Docent penjat al
Moodle i realitzat pels professors de l’assignatura: Prof. María José Figueras
Salvat i Prof. Kendra CatalinaRodríguez Morejón. |
Complementària |
|
KUO J. Electron Microscopy Methods and Protocols. Totowa: 3rd Ed; Humana Press Inc; 2014. KUBITSCHECK U. Fluorescence Microscopy: from Principles to Biological Applications. NY: 1a Ed. Wiley; 2013. PRICE LR and GEROME WG. Basic Confocal Microscopy. NY. Springer. 2011. STIRLING WJ, CURRY A and EYDEN BP. Diagnostic Electron Microscopy: A
Practical Guide to Interpretation and Technique. NY: 1a Ed. Wiley; 2013. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|