Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Composició d'aliments i matèries primeres. |
| A16 |
Microbiologia i parasitologia dels aliments. |
| A28 |
Avaluar, controlar i gestionar la qualitat alimentària. |
| A30 |
Normalització i legislació alimentària. |
| A34 |
Fonaments físics, químics i biològics en ciències dels aliments i la nutrició. |
| A43 |
Comprendre l'evolució històrica de l'alimentació i la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció d'aliments
| | A16 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció d'aliments
| | A28 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
| | A30 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
| | A34 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció d'aliments
| | A43 |
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Conèixer com es produeixen els principals aliments fermentats
Conèixer les principals tipus d'additius alimentaris d'origen microbià
| | B3 |
Conèixer la importància que tenen els microorganismes en la producció industrial d'aliments
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels microorganismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
| | B9 |
Aprendre quines són les diferents tècniques de manipulació genètica dels microorganismes, per tal que aquests adquireixen la capacitat de produir nous productes, o que permetin oferir nous serveis
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
Introducció als aliments fermentats:
Concepte de fermentació. Els aliments fermentats a la dieta mediterrània: una perspectiva històrica. |
Tema 2 |
Producció de iogurt i altres llets fermentades: Producció de nata i mantega.
Elaboració i propietats del iogurt. Llets fermentades amb bacteris mesòfils. Elaboració de la nata. Elaboració de la mantega.
|
Tema 3 |
Producció de formatges:
Classificació. Propietats. Elaboració dels formatges. Rol dels microorganismes en la maduració. |
Tema 4 |
Producció d’aliments fermentats derivats de la carn i peix:
Productes carnis fermentats: tipus i importància. Evolució de la microbiota durant l’elaboració de embotits. Metabolisme dels bacteris làctics en la carn. Característiques importants dels cultius iniciadors per a productes carnis fermentats. |
Tema 5 |
Elaboració del pa i productes de pastisseria:
Característiques, propietats i producció del pa. Característiques dels cultius iniciadors. Fermentació de la massa. Millora de les soques microbianes.
|
Tema 6 |
Aliments fermentats d’origen vegetal:
Elaboració de la col àcida (chukrut ó sauerkraut). Elaboració dels pepinillos. Producció de tàperes i olives de taula. Els ensitjats.
|
Tema 7 |
Producció de begudes alcohòliques: el vi.
La fermentació alcohòlica. Processos de producció dels vins. Millora genètica de soques microbianes. Microorganismes contaminants: el “picat”. |
Tema 8 |
Producció de begudes alcohòliques: la cervesa:
Processos de producció de cerveses. Millora genètica de soques de llevats. Microorganismes contaminants més comuns.
|
Tema 9 |
Producció de additius alimentaris:
Obtenció de metabòlits primaris microbians: aminoàcids, vitamines, nucleòsids, àcids orgànics. Microorganismes emprats. Sistemes de fermentació.
|
Tema 10 |
Bacteris àcid-làctics: producció de substàncies antimicrobianes i polisacàrids.
Producció de compostos antimicrobians. Propietats i mecanismes d’acció de les bacteriocines. Producció i aplicació dels polisacàrids.
|
Tema 11 |
Aliments fermentats exòtics: ang-kak (arrós vermell), tempeh, kimchi, etc. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
13 |
20 |
33 |
Seminaris |
|
13 |
25 |
38 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà els continguts de l'assignatura, quins coneixements es pretenen que incorporin els alumnes , i la forma en que s'avaluarà. |
Sessió Magistral |
Es donaran un total de 13 sessions magistrals, on s'introdueixen els diferents tipus d'aliments fermentats, els microorganismes i els processos industrials per a la seva producció, i la seva importància a la dieta. |
Seminaris |
Realització per part del alumne d'un treball que consisteix en traduir un article científic del anglès a alguna de les llengües oficials de la nostra Institució, fer un resum i exposar-ho al aula |
Atenció personalitzada |
Es durà a terme tots els dimarts de 15 fins 16 hs. |
Descripció |
Es durà a terme els dies dimarts de 15 fins les 16 hs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
S'ha de treure com a mínim una nota de 5 sobre 10 al resum i una altra similar a l'exposició oral (15 minuts per alumne), per desprès fer la mitjana. |
50 % de la nota total de l'assignatura |
Altres |
|
L'examen consisteix en 5 preguntes curtes a desenvolupar . S'ha de treure una nota mínima de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la nota de semiraris. |
50 % de la nota total de l'assignatura |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
.- No es permetrà l'us de dispositius de comunicació mòbils a l'aula de l'examen. .- Si es suspèn alguna de les parts de l'examen, l'assignatura estarà suspesa, i no es guardarà per una altra convocatòria la nota del bloc que s'hagi aprovat (amb una nota de 5 o més sobre 10). |
Bàsica |
• Shetty, K.; Paliyath, G.; Pometo, A.; Levin, R. E., Food biotechnology, 2ª, CRC Press
Romero del Castillo Shelly R., Mestres Lagarriga J. , Productos lácteos. Tecnología, 2004, Ediciones UPC
• Bourgeois, C. M.; Larpent, J. P., Microbiología alimentaria. Volumen 2: Fermentaciones alimentarias., 1995, Acribia
Lee, B. H., Fundamentos de la biotecnología de los alimentos, 2000, Acribia
• Glick, B. R.; Pasternak, J. J., Molecular Biotechnology., 3ª, ASM Press
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
MICROBIOLOGIA GENERAL/14224121 | SEGURETAT I HIGIENE DELS ALIMENTS/14224116 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|