Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia. |
|
AC2 |
Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat. |
|
Professionalitzador |
|
AP2 |
Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència. |
|
AP4 |
Capacitar en l'educació sanitària. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC5 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania) |
Objectius |
Competències |
Conèixer els diferents recursos assistencials i les seves característiques singulars.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Valorar la qualitat assistencial.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Demostrar el coneixement de les indicacions de cada recurs.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Conèixer els àmbits d'actuació: residències, centres sociosanitaris, clíniques geriàtriques, centres de dia, serveis de prevenció primària i altres serveis d'atenció a l'ancià.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Garantir la màxima autonomia de l'ancià a partir del treball interdisciplinar.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Conèixer el marc legal de la llei de dependència.
|
AC2
|
BC1 BC7
|
|
Valorar els riscos i conèixer la iatrogènia en l'ancià.
|
AC1 AC2 AP2 AP4
|
|
|
Saber identificar els drets i deures dels usuaris.
|
AC2
|
|
|
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat. |
AC2
|
|
|
Identificar els factors que influeixen en l'envelliment i el seu entorn. |
|
|
CC3 CC5
|
Tema |
Subtema |
1.- DEFINICIÓ D'UN MODEL D'ATENCIÓ. |
1.1. POBLACIÓ DIANA
1.2. RECURSOS O CARTERA DE SERVEI
1.3. DIRECTRIUS I CRITERIS GENERALS EN ELS QUE ES BASA
1.4. COORDINACIÓ AMB ALTRES RECURSOS
|
2. RECURSOS SANITARIS DESTINATS A L'ANCIÀ |
- ATENCIÓ PRIMARIA
- ATENCIÓ ESPECIALITZADA
- DESCRIPCIÓ DELS RECURSOS ESPECÍFICAMENTE GERIÀTRICS
|
3.- DESCRIPCIÓ DE MODELS D'ATENCIÓ A L'ANCIÀ |
3.1.- MODEL D'ATENCIÓ TRADICIONAL O DE CURES FRAGMENTADES
3.2. MODEL INTERDISCIPLINAR
|
4.- MODELS D'ATENCIÓ |
4.1. SOCIOSANITARI DE CATALUNYA
4.2.- ALTRES MODELS: PACE I ALTRES.
|
5.- MARC LEGAL DE LA LLEI DE LA DEPENDÈNCIA. |
|
6 LA QUALITAT EN L'ATENCIÓ
|
|
7. DRETS I DEURES DELS PACIENTS |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
7 |
9 |
|
Sessió Magistral |
|
3 |
16 |
19 |
Pràctiques a laboratoris |
|
5 |
25 |
30 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
5 |
10 |
15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A classe es realitzarà una introducció sobre els continguts a desenvolupar en la classe magistral i en els tallers. L’alumne podrà omplir la informació amb la documentació que es penjarà al moodle, amb la lectura crítica de la mateixa i consulta de dubtes als seminaris. |
Sessió Magistral |
Es realitzaran les explicacions dels principis bàsics de qualitat assistencial; els drets i deures dels usuaris. Els principals nivells assistencials en Geriatria.Models integrats. Llei de la dependència. S’enviaran els materials didàctics al moodle per omplir l’estudi de l’assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Es penjaran diversos casos clínics a propòsit de l’idònia ubicació del pacient geriàtric a discutir en laboratoris.
S’enviaran articles de recerca per discutir a la classe.
Es faran preguntes per guiar la realització dels casos, que es debatran en grups als seminaris.
|
Atenció personalitzada |
|
|
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Sessió Magistral |
Pràctiques a laboratoris |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Descripció |
S'accedirá a través del moodle en el forum o en el email: mariaesther.martinez@urv.cat
Es podrà sol·licitar tutoria de presencia física a través dels correus electrónics en els dies de classe presencial.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
L'assistència a la classe en la qual s'ha realitzat la introducció tindrà pes en la qualificació. 10%.
La comprensió dels continguts seran valorats avaluats en els treballs que es demanaran al llarg del curs. |
10% |
Sessió Magistral |
La assistència a les sessions magistrals tindrà pes en la qualificació. 10%
La comprensió dels continguts seran valorats, avaluats en els treballs que es demanaran al llarg del curs.
|
10% |
Pràctiques a laboratoris |
La participació en els tallers de discussió de casos clínics es tindrà en compte en la qualificació final. 30%
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de preguntes curtes La realització de les preguntes curtes i resum del cas és imprescindible per a l'avaluació de l'assignatura. Es valorarà la comprensió dels continguts desenvolupats en les classes, la capacitat crítica, i la interrelació entre els continguts. Puntuació mínima per aprovar ha de ser de 50 / 100
|
50 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Avedis Donabedian., The Quality of care. How can it be assessed?, Arch Pathol Lab Med.1997, 121-11: 1145-1151.,
Esteban Carrillo Ridao et al. , Claves para la construcción del espacio sociosanitario en España. , Antares Consulting.2010,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología., Tratado de Geriatría para residentes., International Marketing & comunication.SA.Madrid. 2007,
Sociedad Española de Geriatría y Gerontología ., Estándares de Calidad en Geriatría., imc. Madrid 2007.,
, , ,
Rodriguez Mañas. Solano Jaurrieta., Bases de la atención sanitaria al anciano, Sociedad Española de Medicina Geriatrica.2001 ,
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|