DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA DE L'ENVELLIMENT Codi 14625213
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Optativa 2Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
Adreça electrònica oriol.romani@urv.cat
blanca.deusdad@urv.cat
Professors/es
ROMANÍ ALFONSO, JOSÉ ORIOL
DEUSDAD AYALA, BLANCA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  Professionalitzador
  AP1 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AP4 Capacitar en l'educació sanitària.
  Recerca
  AR2 Seleccionar i aplicar els dissenys d'investigació, els procediments per formular i contrastar hipòtesis i per interpretar resultats en els estudis d'envelliment i salut.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer conceptes bàsics de l’antropologia mèdica i de l’antropologia de les edats Saber utilizar el concepte teoricometodològic de procesos de salut/ malaltia/ atenció Conèixer les diferències i relacions desease, illness i sickness Identificar els aspectes bàsics de la gerontología transcultural: els procesos de viure i morir Analitzar el procés d’envelliment i la seva contextualització Analitzar les relacions entre temps lliure, clase i envelliment actiu Identificar les relacions entre situacions de dependencia, cura i gènere Valorar els contrastos entre dos models d’atenció: el residencial i el centrat en les persones Adquirir habilitats d’intervenció en l’àmbit comunitari AP1
AP4
AR2
BC1
BC3
BC4
BC6
CC3
CC4
CC5

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I:
L’envelliment des de l’antropologia
L’antropologia sociocultural i algunes de les seves especialitzacions: antropologia urbana, antropologia de les edats, antropologia mèdica. Salut, generacions i marginació social
Unitat temàtica II:
Les aportacions de l’antropologia mèdica
L’envelliment en relació als processos de salut/ malaltia/ atenció. L’embodiment al llarg de la vida. El procés de medicalització de la vida quotidiana: el cas de la gent gran.
Unitat temàtica III:
Gerontologia transcultural
La vellesa a les diferents societats. La vellesa com a conjunt de processos “versus” categoria cultural. La vellesa a les societats occidentals: els Estats del benestar.
Unitat temàtica IV:
Contextualització social de la vellesa
Temps lliure, classe i… envelliment actiu? Nous models de vellesa. La comunitat i les relacions intergeneracionals
Unitat temàtica V:
Dependència i habitatge
Dependència, cura i gènere. Envelliment a la llar (aging in place) o model residencial? Ciutats amigables. Envelliment i soledat
Unitat temàtica VI:
Crisi econòmica i envelliment
L’impacte de l’anomenada “crisi” en la vellesa: qüestionament de l’Estat del benestar, xarxes familiars i solidaritat intergeneracional.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
7 0 7
Treballs
1 25 26
Debats
1 5 6
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del desenvolupament de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòricoconceptuals i metodològics de la matèria
Treballs Assaig de reflexió i ampliació d'alguns dels temes tractats durant el curs
Debats Reflexió i discusió crítica dels diferents temes introduïts pel professorat
Atenció personalitzada Tutories individuals on-line

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Assaig

Recensió
50%

40%
Debats Participació a l'aula 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es valorarà l'adquisició de coneixements teòrics, metodològics i les seves possibles aplicacions en el camp de l'Antropologia de l'envelliment


Fonts d'informació

Bàsica

Beauvoir, Simone de (1970) La vejez. Buenos Aires, Editorial Sudamericana

 

Comelles, J. M., & Martínez Hernáez, Á. (1993). Enfermedad,culturaysociedad:unensayosobrelasrelacionesentrelaantropologíasocialylamedicina. Madrid?: EUDEMA

 

Cousins, M. (2005). EuropeanwelfareStates.Comparativeperspective. London: Sage

 

Deusdad, B. (2013).  Regulatory trajectories and current organisational framework of social services and social care. COSTActionIS1102-Workingpaper 1 DOI Number 10.12833/COSTIS1102WG1WP0

 

Esteban, M. L., Comelles, J. M., & Díez Mintegui, M. C. (2010). Antropología,género,saludyatención. Barcelona: Bellaterra

 

Erikson, Erik.(1980). IdentityandtheLifeCycle. W. W. Norton & Company

 

Feixa, C. (1996), “Antropología de las edades” in Prat & Martínez (Eds.), Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona, Ariel:  319-334.

 

González Ortega, S. (2013). LaaplicacióndelaLeydeDependenciaenEspaña.Madrid: CES Consejo Económico y Social

 

Helman, C. (2008). Medical anthropology. Burlington, VT?: Ashgate

 

Getino Canseco, M. R., Martínez Hernáez, Á., & Canals Sala, J. (2009). Laesperaelprocesodemorirenelmundodeloscuidadospaliativos. Tesis doctoral

 

Goffman, E. ([1961] 2009). Internados. Buenos Aires: Amorrortu

 

Hidalgo Lavié, A., Fernández Sanz, M. (2010). TrabajosocialenelámbitodelaLeydeDependencia:reflexionesysugerencias.Oleiros La Coruña: Netbiblo

 

Martínez Hernáez, Á. (2008). Antropología médica?: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Rubí: Anthopos

 

Martínez Rodríguez, Teresa (2011) Laatencióngerontològicacentradaenlapersona. Eusko-Jaurlaritza. Gobierno Vasco

 

Montagut, T. (2008). Política Social. Barcelona: Ariel

 

Moreno, L. (2012). LaEuropaasocial.CrisisyEstadodelbenestar. Barcelona: Península

 

Romaní, O. & Rimbau, C. (1984) “Aspectes sociològics i culturals de la vellesa” in VV.AA. La vellesa, aportacions per a la seva comprensió. Barcelona, Caixa de Barcelona- Escola d'Assistents Socials, Col.lecció Recull: 58-119

 

Romaní, O. (1996) “Antropología de la marginación” in Prat & Martínez (Eds.), Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona, Ariel: 303-318

 

San Roman, Teresa (1990) Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema. Barcelona, Fundació Caixa Pensions

 

Suzuki, Nanami. (2013). The Anthropology of Aging and Well-Being: Searching for the Space and Time to Cultivate Life Together, No. 80 SenriEthnologicalStudies (SES). National Museum of Ethnology: Osaka, Japan. 

 

Valderrama, M. J. (2008). Al final de la vida... historias y narrativas de profesionales de cuidados paliativos. Barcelona?:Icaria

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent